بحث کاربر:Parastoo: تفاوت بین نسخه‌ها

از irPress.org
پرش به ناوبری پرش به جستجو
 
(۱۳۶ نسخه‌ٔ میانی ویرایش شده توسط ۱۵ کاربر نشان داده نشده)
سطر ۱: سطر ۱:
پیش‌نویس شیوه‌نامه
+
== جدول‌ها و نمودارها ==
 +
سلام. در راهنما چیزی دربارۀ ترسیم نمودارها و جدول‌ها نیافتم.
 +
مثلاً در مقالۀ «دربارۀ ضرورت بختیاری بودن برای هر بختیاری» (ش ۲۱) مطالبی نمودار مانند هست
 +
با آنها چه باید کرد؟
  
هدف از این شیوه‌نامه یکدست‌ کردن شیوه‌ی نگارشی متن‌ها در بایگانی مطبوعات ایران است. دقیق‌تر این‌که: بعید است کلّ متن‌ها یکدست شوند، چون شیوه‌ی نگارش هر نشریه‌ای با دیگری متفاوت است. نکته این است که با این شیوه‌نامه برخورد ما با تایپ متون مشخص می‌شود.
+
::سلام. ترسیم نمودار در ویکی را بلد نیستم اما جدول کشیدن را می‌شود از [http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%A7:%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 این‌جا] یاد گرفت. راستش نمی‌دانم چطور می‌شود عین آن نمودارها را ترسیم کرد و آیا لازم است یا نه.. تا حالا نموداری مثل چیزی که در این متن آمده نداشته بودیم. بگذارید کمی در موردش فکر کنیم. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۷ سپتامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۲:۳۰ (UTC)
  
۱. کاملاً به شیوه‌ی نگارش نشریه‌ها وفادار خواهیم بود. مگر آن‌که غلط املائی واضحی باشد و مشخص باشد که سهواً آن‌گونه منتشر شده است. اگر در مواردی شک داریم، بهتر است آن‌ها را به بحث بگذاریم.
 
  
۲. همه‌ٔ حروف و علائم باید با استفاده از نویسهٔ صحیحشان در متن بیایند. کد نویسه‌های صحیح فارسی در [http://www.farsiweb.info/wiki/Standards/ISIRI6219 استاندارد ملی ۶۲۱۹ ایران] آمده است. درست «بی‌باک». غلط: «بي باك». برای دیدن فهرستی از نویسه‌های غیراستانداردِ متداول به [[:رده:نویسه غیراستاندارد]] رجوع کنید. (برگرفته از [http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%A7:%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87شیوه‌نامه‌ی ویکی‌پدیا]ی فارسی.)
+
== قالب و ظاهر ویکی ==
  
۳. «ی» بدل از کسره‌ی اضافه را با استفاده از فاصله‌ی مجازی به کار می‌بریم.
+
درود بر شما . فکر میکنم الان که اوله راهیم و من هم حوصه و توانه تغییر ظاهری اینجا رو دارم، بدک نیس که یه دستی به سر و روش بکشیم . از سر و سامون دادن به نشان تا کلیت قالب.
  
۴. قبل از نشانه‌ها مثل «دونقطه، ویرگول، نقطه و از این دست» فاصله لازم نیست؛ بلکه بعد از این نشانه‌ها لازم است.
+
۱. قالب های اماده ی مدیاویکی بسیار زیاد هستن که با تغییرات جزئی میتونیم اونها رو شخصی سازی کنیم. مثل [http://mediawiki2u.com/2009/04/mistylook-theme/ این] و [http://mediawiki2u.com/2009/05/gumax-345-template/ این]
 +
 
 +
۲. در مورد نشان هم من یه دستی به سر و روش کشیدم (با حفظ تمام خصوصیات نشان اصلی) و نتیجه شد [http://graphit.ir/ketab-jome-logo.png این] . میشه متناسب با قالب و موارد استفاده، رنگش رو تغییر داد. [[کاربر:Badjoker|Badjoker]] ‏۵ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۹:۰۵ (UTC)
 +
 
 +
حتی میشه یه سری جلد ها رو هم از نو بازسازی کرد و خوشکلشون کرد :) . مثلا جلد شماره ی یک بشه [http://graphit.ir/Jeld01-1.jpg این] . خیلی خرم ؟ :دی [[کاربر:Badjoker|Badjoker]] ‏۵ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۹:۱۶ (UTC)
 +
 
 +
[http://graphit.ir/Jeld02-1.jpg اینم] جلد شماره دو :دی . یه امروز بیکار بودم گفتم مفید باشم . یهو رفتم گم و گور شدم نگران نشید :D [[کاربر:Badjoker|Badjoker]] ‏۵ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۰:۴۵ (UTC)
 +
 
 +
[http://graphit.ir/Jeld03-1.jpg اینم ۳] و [http://graphit.ir/Jeld04-1.jpg ۴] . چقدر کار انجام دادم من امروز .... خودم هم به خریت خودم ایمان اوردم یعنی . نه به داره، نه به باره ... سر خود برداشتم این کارا رو انجام میدم ... [[کاربر:Badjoker|Badjoker]] ‏۵ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۲:۴۲ (UTC)
 +
 
 +
آیا تصمیمی در مورد چگونگی چیدمان تصویرها گرفته شده؟ در برخی از صفحات، متن هر صفحه در کنار تصویر آن صفحه قرار گرفته و در برخی دیگر، تصاویر‌ (بدون توجه به متن) در سمت چپ قرار گرفته.
 +
::[[بحث راهنما:راهنما|این‌جا]] را ببینید. ذیلِ نحوه‌ی قرارگیری متن تایپ‌شده نسبت به تصویر همان صفحه. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۰ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۸:۱۰ (UTC)
 +
 
 +
 
 +
==الگوی جدید==
 +
سلام. یک الگو درست کردم برای مطالبی که در انتهای مطلب نام نویسنده یا مترجم در سمت چپ آمده. به جای اینکه متن را با دونقطه تو ببریم حالا می‌توانیم متن را بین <nowiki>{{چپ‌چین}} و {{پایان چپ‌چین}}</nowiki> بگذاریم. مثلاً «ترجمهٔ آزاده» در مطلب [[گروه‌های فشار چگونه در حکومت نفوذ می‌کنند]] را ببین. اگر موافقی همه جا اعمال کنیم و در راهنما هم بنویسیم. --[[کاربر:Farzaneh|Farzaneh]] ‏۳۰ مارس ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۲۰ (UTC)
 +
:مثل همین، وسط‌چین هم می‌شه داشت، برای ستاره‌ها و اینها. --[[کاربر:Farzaneh|Farzaneh]] ‏۳۰ مارس ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۴۱ (UTC)
 +
 
 +
::هورا! خیلی عالیه. البته یه وقت‌هایی هم هست که نه چپ‌چین است و نه وسط‌چین. هر جا که جمله‌ی آخر تمام شده، زیرش امضای نویسنده قرار گرفته. وسط‌چین خصوصاً برای ستاره‌ها خیلی لازمه. من که توی صفحه‌ی خودم یه نمونه دارم که همه جا کپی می‌کنم. در اولین فرصت به راهنما اضافه کنیم این الگوها رو. مرسی. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۳۰ مارس ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۴۷ (UTC)
 +
 
 +
:::به نظرم اتفاقی که توی این متنِ [[بر بامِ این سپیده]] افتاده احتمالاً عمومیت پیدا می‌کنه: فاصله‌ی زیاد نام شاعر با متنِ شعر. چون عرضِ صفحه‌ها با هم خیلی فرق می‌کنه این مشکلات اجتناب‌ناپذیره. در این موارد من همون تو بردن متن‌ها با دونقطه رو ترجیح می‌دم. اما نمی‌تونم تصمیم بگیرم که خوبه قاعده‌ی چپ‌چین داشته باشیم و گاهی سلیقه‌ای جور دیگه‌ای عمل کنیم یا چی. باید فکر کنم بیشتر.--[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۳۰ مارس ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۰۵ (UTC)
 +
 
 +
::::پس من فعلاً دست نگه می‌دارم. فعلاً امضای سرمقاله‌های نهایی‌شده را چپ‌چین کردم که این مشکل را ندارند. --[[کاربر:Farzaneh|Farzaneh]] ‏۳۰ مارس ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۲۷ (UTC)
 +
 
 +
::::: فکر کنم که قاعده نگذاریم. به کاربران بگوییم که چنین الگوئی داریم و اگر در مقاله‌ای این امکان کمک می‌کرد، استفاده کنند؛ وگرنه که از همان دونقطه‌های توبرَ (چه اسمی!) استفاده کنند. در مورد سرمقاله‌ها هم مثلاً در مورد [[آخرین صفحهٔ تقویم ۲۷]] امضای نویسنده جای خوبی نیفتاده. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۳۱ مارس ۲۰۱۱، ساعت ۱۴:۱۵ (UTC)
 +
 
 +
 
 +
== به‌هم‌ریختگیِ عرضِ صفحه‌ها (در مک؟) ==
 +
 
 +
اگه توجه کرده باشی صفحه‌هایی که در آن‌ها، در سمت راست صفحه، منوی جعبه‌ابزار وجود داره از فرمن کلی صفحات خارج شدن (من از فایرفاکس استفاده می‌کنم). احتمالا یکی از تگ‌های TR یا TD درست بسته نشده.--[[کاربر:امیر|امیر]] ‏۳۰ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۱۸:۵۸ (UTC)
 +
:امیر، همین چند دقیقه پیش به بابک، که «بعضی» کارهای فنی وب‌سایت را انجام می‌دهد، ئی‌میل زدم. احتمالاً مشکل از جعبه‌ای است که برای اشتراک‌گذاری متن زیرِ جعبه‌ابزار آمده. امیدوارم مشکل به زودی حل شود. ممنون بابت توجه شما. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۳۰ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۰۴ (UTC)
 +
::امیر، لطفاً می‌گوئی از چه سیستم عامل و مرورگری استفاده می‌کنی؟ --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۳۰ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۲۳ (UTC)
 +
 
 +
درست شد امیر جان ربطی به تگ نداشت --[[کاربر:Babak|بابک ق]] ‏۳۰ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۲۱:۰۷ (UTC)
 +
 
 +
آره، درست شد. اگه کمکی می‌کنه(!) من از لینوکس استفاده می‌کنم. --[[کاربر:امیر|امیر]] ‏۳۰ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۲۳:۵۱ (UTC)
 +
 
 +
== الگوی خوش آمد ==
 +
 
 +
سلام. دیدم که داری لطف می‌کنی و به کاربران جدید خوش آمد می‌گویی. روبوفا الآن دیگر این کار را می‌کند. البته خودش امضا می‌کند اما به صفحهٔ بحث تو لینک می‌دهد.
 +
می‌توانم کاری کنم که امضا هم مال تو باشد. یا از یک مجموعهٔ امضا به طور تصادفی هر بار یکی را انتخاب کند. لطفاً ببین و تأیید کن. الگو اینجا است: [[الگو:خوشامد]]
 +
 
 +
::فرزانه، سلام. خیلی هم عالی. ممنون. روبوفا را دوست می‌دارم زیاد. امضا مهم نیست. مهم این است که به صفحه‌ای راهنمایی بشوند که پاسخگویی وجود داشته باشد. با توجه به این‌که اغلب کاربرانْ کوتاه‌مدت فعالیت می‌کنند، خوب است که به صفحهٔ بحث من لینک شود فعلاً. مرسی. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۶ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۰:۰۸ (UTC)
 +
 
 +
== روبوفا ==
 +
ویرایش متن‌های نهایی شده را از فهرست کارهای روبوفا حذف کردم. ببخشید که بعضی از مقالات را خراب کرده بود. --[[کاربر:Farzaneh|Farzaneh]] ‏۷ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۳۳ (UTC)
 +
::ممنون. البته توی بعضی از متن‌هایی هم که چیزی را خراب کرده بود، چیز دیگری را درست کرده بود. به نظرم بهتر است کلاً کار روبوفا را قبل از بازنگری تعریف کنیم. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۷ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۴۳ (UTC)
 +
 
 +
== رده‌ها ==
 +
 
 +
به نظرم خوبه که برای رده‌بندی صفحه‌ها، از یک قالب یکسان استفاده کنیم. من پیشنهاد می‌کنم:
 +
کتاب جمعه ۲| قصه |‌ نام نویسنده | مقالات نهایی شده--[[کاربر:امیر|امیر]] ‏۸ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۲۳ (UTC)
 +
::چه مزیتی دارد این کار؟ --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۸ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۳۴ (UTC)
 +
:::: به یک شکل شدن سایت کمک می‌کنه (غیر از این مزیت خاصی نداره)--[[کاربر:امیر|امیر]] ‏۸ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۲۲ (UTC)
 +
:::::من هم سعی می‌کنم همین الگویی را که داده‌اید رعایت کنم اما فکر کنم که وسواس به خرج ندهیم (لازم نیست توی راهنما بیاید.) --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۹ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۵:۲۲ (UTC)
 +
 
 +
 
 +
== الگو‌ها ==
 +
 
 +
در بعضی از صفحات، از الگوی لایک استفاده شده و برخی دیگر نشده. آیا دلیلی برای این کار وجود داره؟
 +
::برای مطالبی که در فیس‌بوک (صفحه کتاب جمعه) لینک می‌دهیم، الگوی لایک می‌گذاریم. مسؤولیت این بخش از کار با [[کاربر:Babak]] است. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۸ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۳۴ (UTC)
 +
 
 +
== اولویت‌بندی (در ویرایش و بازنگری) ==
 +
 
 +
به نظرم بد نباشه یه جور اولیت‌بندی برای تایپ و بازنگری صفحات در نظر بگیریم (البته این طبیعی‌ه که هر کی هر مقاله‌ای رو که بیشتر دوست داره تایپ کنه و یا بازنگری کنه)
 +
 
 +
به نظرم این خوبه که تو صفحه‌ی مقالات آماده‌ی تایپ و یا مقالات آماده بازنگری، در کنار نام مقاله، شماره‌ی مجله هم نمایش داده بشه (این طوری راحت‌تر می‌شه مقالات مربوط به مجلات قدیمی‌تر را پیدا کرد).--[[کاربر:امیر|امیر]] ‏۱۳ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۴۶ (UTC)
 +
 
 +
:خیلی پیشنهاد خوبی‌ست. تنها مشکل این است که بلد نیستیم. اما حتماً می‌شود یاد گرفت. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۳ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۳۵ (UTC)
 +
 
 +
 
 +
==فهرست مقالاتی که بیش از پنج ماه از آخرین تغییرات تایپشان میگذرد و هنوز در ردهٔ «در حال ویرایش» هستند.==
 +
 
 +
[[بزرگ بانوی روح من]]
 +
:قبلاً به کاربر مربوطه یادآوری کرده بودم. چون اقدامی نکرده بود، منتقل کردمش به رده‌ی ناقص. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۷ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۵۰ (UTC)
 +
 
 +
[[سربداران]]
 +
:به کاربر مربوطه یادآوری کردم. چند روز منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه می‌کند.--[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۷ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۵۰ (UTC)
 +
::منتقل شد به رده‌ی مقالات ناقص.--[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۸ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۲:۳۵ (UTC)
 +
:: هنوز تایپ این مقاله تمام نشده است. در صورت نیاز، من می‌توانم تایپ آن‌را شروع کنم--[[کاربر:امیر|امیر]] ‏۱۸ سپتامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۴:۲۱ (UTC)
 +
:::خیلی هم خوب. ممنون، امیر. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۱ سپتامبر ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۰۴ (UTC)
 +
 
 +
[[سینمای شوروی و انقلاب اکتبر]]
 +
:به کاربر مربوطه یادآوری کردم. چند روز منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه می‌کند.--[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۷ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۵۰ (UTC)
 +
::منتقل شد به رده‌ی مقالات ناقص.--[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۷ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۳۲ (UTC)
 +
 
 +
 
 +
== مقالات رها شده ==
 +
 
 +
دیگر کسی صدایم نزد... (کتاب جمعه ۶)
 +
: این مقاله بیش از یک ماه است که دست نخورده (دیدم که به کاربر مربوطه یادآوری شده). در صورت نیاز، من می‌توانم تایپ آن‌را شروع کنم--[[کاربر:امیر|امیر]] ‏۱۸ سپتامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۴:۲۱ (UTC)
 +
 
 +
من [[«بیگ‌بوی» خانه را ترک می‌گوید]] را از مقالات ناقص، چون دیدم سه صفحه‌اش بیشتر نمونده، برداشتم و بقیه‌اش رو تایپ کردم. اما بعدش که به تاریخ‌ها و تاریخچهٔ بحثش نگاه کردم، متوجه شدم که الهام هر دفعه توی بحث می‌نوشته تا کجا تایپ کرده و بعد ادامه‌اش می‌داده. حالا هم ۵ روز بیشتر از آخرین تغییرش نگذشته. به خاطر همین، من اون سه صفحه رو اضافه نکردم، گفتم شاید بیاد ببینه ناراحت بشه. حالا اگه یه مدت گذشت و خبری ازش نشد، بگید من سه صفحهٔ آخر رو اضافه کنم. مرسی. --[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۱۱ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۲۲ (UTC)
 +
::به نظرم می‌توانی توی صفحهٔ بحث الهام توضیح بدهی و متن را کامل کنی. فکر نمی‌کنم ناراحت شود. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۱ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۳۵ (UTC)
 +
 
 +
==فهرست مقالاتی که تایپشان تمام شده اما به ردهٔ بازنگری منتقل نشده‌‌اند.==
 +
 
 +
[[چند گفت‌وگو]]
 +
:گفت‌وگوی دوم تایپ نشده. به کاربر مربوطه یادآوری می‌کنم که تکمیل کند یا بگذاردش در وضعیتِ ناقص. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۷ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۴۷ (UTC)
 +
::منتقل شد به رده‌ی مقالات ناقص.--[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۷ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۳۲ (UTC)
 +
 
 +
 
 +
== اصلاح اشتباهات تایپی در متن اصلی ==
 +
 
 +
سیاست شما در مورد اشتباهات تایپی موجود در مجله چیه؟
 +
 
 +
به نظر من می‌رسه که یکی از هدف‌‌های این پروژه می‌تونه این باشه که مجله به عنوان یک متن قابل جستجوی فارسی برای همه قابل دسترسی باشه.
 +
 
 +
این مجله پس از قرار گرفتن روی وب،‌ به عنوان یک مجموعه مقاله به زبان فارسی دیده خواهد شد. و اگر اشتباه تایپی و یا گرامری در متن اصلی وجود داره (به نظر من) باید اصلاح بشه. چون در غیر این صورت، یه مجموعه متن بزرگ فارسی‌ (وب سایت کتاب جمعه) در وب وجود خواهد داشت که با دستور زبان فارسی و املای فارسی هم‌خوانی نداره.
 +
 
 +
به عنوان یه مثال خیلی ساده، گوگل برای اصلاح اشتباهات تایپی در موقع جستجو از مجموعه کلماتی که در وب فارسی وجود داره استفاده می‌کنه. حالا اگه ما بیام و یه مجموعه بزرگ (ولی با غلط‌های تایپی) روی وب قرار بدیم داریم (در ساده‌ترین حالت) به خدمات فارسی گوگل و سایر وب‌سایت‌هایی که فارسی نیستن ولی امکانات فارسی ارائه می‌دن ضربه می‌زنیم.
 +
 
 +
یه نکته‌ای دیگه‌ای هم که یکی از دوستان اشاره کرده بود این بود که مثلا یه محقق ممکنه بخواد در مورد کتاب جمعه تحقیق کنه و پس ما باید به نثر کتاب جمعه وفادار باشیم. به نظرم می‌رسه که این حرف خیلی درست نباشه! اگه یه محقق بخواد روی کتاب جمعه کار کنه احتمالا نمیاد از این وب‌سایت استفاده کنه (چون همیشه امکان اشتباه در این وب‌سایت و وب‌سایت‌های مشابه وجود داره)...--[[کاربر:امیر|امیر]] ‏۸ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۱۶:۱۸ (UTC)
 +
 
 +
::ممنون بابت به اشتراک گذاشتنِ دغدغه‌هاتان. راستش سیاست ما در مورد '''اشتباه تایپی''' این است که اگر جزئی باشد و ناشی از سهل‌انگاری تایپ‌کنندهٔ اولیه، اصلاح‌اش می‌کنیم. اما به چیزی که به نظرمان اشتباه گرامری برسد دست نمی‌زنیم. اعتقاد داریم به لحاظ ویرایشی کتاب جمعه و نشریات مشابه منبع دست اولی برای محققان خواهند بود. این‌که آیا آدم‌های زیادی به این وب‌سایت سر می‌زنند یا نه (و چطور راهشان را به این‌جا پیدا می‌کند) از دغدغه‌های اولیهٔ گروه راه‌اندازندهٔ این پروژه نیست. قصد ما دیجیتال کردن بایگانی کتاب جمعه است، همان‌طور که بوده: با همهٔ ضعف‌ها و قدرت‌هایش. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۹ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۰۴:۴۴ (UTC)
 +
 
 +
«دیگر کسی صدایم نزد» را نهایی کردید، ولی می‌شه لطفاً یه نگاهی هم به صفحهٔ بحثش بندازید، ببینید چقدر درست یا اشتباه تغییر دادم؟ مرسی. (ببخشید که بلد نیستم لینک بدم)--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۲۸ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۴۹ (UTC)
 +
::دیدم محدثه جان. منظورت گیومه‌هاست؟ باید از ابتدا داستان را بخوانم. ولی آن‌قدر که به من مربوط می‌شود، به تشخیصت اعتماد کرده‌ام. قرار است اگر کسی از خوانندگان مورد مشکوکی دید در صفحهٔ بحث هر متن با دیگران به بحث بگذارد. نگران نباش. راستی، برای این‌که به متنی که در وبسایت بایگانی مطبوعات صفحه دارد لینک بدهی، کافی‌است بین دو جفت براکت قرارش بدهی. یا از آیکون «آب» در منوی آیکون‌ها (کنار ض و کج) استفاده کنی.--[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۸ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۲۱:۰۸ (UTC)
 +
 
 +
 
 +
این [[ایالات متحد و حقوق بشر در جهان سوم]] چه بازنگریِ پر دردسری شد براتون، من معذرت می‌خوام واقعاً... برای «ها»ی جمع و «می/نمی»ی فعل‌ها، گفتم بپرسما، اما دیدم دیگه خیلی دارم همش سئوال می‌پرسم، کلافتون می‌کنم، نپرسیدم. اینه که این‌جوری شد. جدایِ‌ از جدول و پاورقی‌ها و غلط‌های تایپی و اینا... خلاصه که قول می‌دم از این به بعد سعی کنم دقتم رو بیشتر کنم! --[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۲ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۱۱ (UTC)
 +
::نه بابا. عیب ندارد. خود متن خیلی بد تایپ شده بوده (در اصل). و تقصیر تو نیست. بعضی از متن‌ها کلاً دردسر دارند. ولی من چون از طرفداران نوآم چامسکی هستم، دنده‌م نرم! :) راستش قاعده‌ای هم برای این جدانویسی‌های «می»‌ها و «ها»ها نداریم. صرفاً عقل سلیم می‌گوید در این حد لازم نیست وفادار باشیم به متن اصلی. از جمله چون می‌دانم در کار مطبوعات آب بستن گاهی از این طریق انجام می‌شده. نگاه کن به صفحهٔ آخر متن که هنوز سفیدی دارد. یعنی جای زیادی اختصاص داده بوده‌اند احتمالاً و با متنی که به دست‌شان رسیده همخوانی نداشته. دستت هم درد نکند بابت تایپ. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۲۸ (UTC)
 +
 
 +
 
 +
:هی من می‌خوام سئوال نپرسم، نمی‌شه. در [[بحث:«دیگر کسی صدایم نزد»]]،‌امیر اشکالاتی رو مطرح کرده و شما هم اصلاح کردید در متن. بازنگریِ این متن رو من انجام داده بودم،‌ و هرچی نگاه می‌کنم، متوجه تفاوت چیزهایی که اصلاح شده، با قبلش نمی‌شم. حدس می‌زنم که مربوط به «یِ کوچک» باشه. می‌پرسم برای بازنگری‌های بعدی که اشتباه تکرار نشه.--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۹ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۴۰ (UTC)
 +
::خیلی هم خوبه که می‌پرسی. این مورد خاص رو خودم می‌خواستم به‌ت بگم. شناسه‌ای که با آن «ی کوچک» نوشته شده بود در آن متن با شناسهٔ استانداردش فرق می‌کرد. اصلاحات این مدلی (نمونهٔ دیگرش استفاده از «ی» عربیه) را معمولاً روبوفا، روباتی که فرزانه نوشته، رفع می‌کنه. ولی الان فرزانه گرفتاره و مدتیه که روبوفا رو مرتباً اجرا نمی‌کنه. باید توی بازنگری حواس‌مون به این نکات باشه. یا متن‌هایی رو بازنگری کنیم که مطمئنیم از شناسه‌های استاندارد استفاده کرده‌اند یا صبر کنیم که روبوفا اجرا بشه. از تاریخچهٔ هر متن می‌شه دید که آیا روبوفا اصلاحی روی اون متن انجام داده یا نه و چه جور اشتباه‌هایی رو اصلاح کرده. اینه که خوبه همیشه تاریخچهٔ متن رو ببینیم قبل از بازنگری. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۰ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۶:۴۲ (UTC)
 +
 
 +
:::مرسی که حوصله می‌کنید و جواب می‌دید. تاریخچه‌ها رو همیشه نگاه می‌کنم،‌ و قبل از شروعِ هر متنی ی عربی، ک عربی، جداکنندهٔ هزاره به‌جای ویرگول رو چک می‌کنم که داره یا نه، اما متوجه نشدم اینی که به‌جای ی کوچک به کار برده چیه. ت گرد نبوده؟ همزه هم می‌دونم که نمی‌تونسته باشه.--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۱۰ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۷:۲۴ (UTC)
 +
 
 +
::::«ۀ» بود که با «هٔ»، که استاندارد است، فرق می‌کند.--[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۰ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۱۷ (UTC)
 +
 
 +
==کمک==
 +
 
 +
امیر در [[بحث:سربداران]] مسئله‌ئی رو مطرح کرده که فکر می‌کنم شما باید نظرِ نهایی رو بدید. من نمی‌دونم چیکار کنم. دربارهٔ یک‌دستیِ متن و وفاداری به متن اصلی. جاهایی رو هم که در بحث جزو اشتباهات آورده، فکر نمی‌کنم که همه‌اش درست باشد، از نظر وفاداری به متن اصلی. در این‌جا هم نظر شما مهم است. خیلی مرسی. --[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۲۷ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۰۴ (UTC)
 +
::محدثه جان، با امیر در همین صفحه ذیلِ «اصلاح اشتباهات تایپی در متن اصلی» بحث کرده‌ایم. اختلاف نظر داریم و فکر می‌کنم بهتر است به روال باقی مطالب با [[سربداران]] برخورد کنیم--همانگونه که در راهنما آمده و خودت واردی. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۷ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۱۸ (UTC)
 +
 
 +
 
 +
==!==
 +
پرستو جان، واقعاً می‌دونم که به من ربطی نداره‌ و خودت خیلی بهتر می‌دونی و اینا، ولی اشکالی داره اگه من دربارهٔ این شطرنج‌ها که داری بازنگری می‌کنی نظری بدم؟ و البته کاملاً به‌ت حق می‌دم که بگی: این فضولی‌ها به تو نیمده :)--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۹ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۱:۰۲ (UTC)
 +
::لطفاً بگو به‌م، محدثه. خیلی هم ممنون می‌شم. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۹ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۳:۱۵ (UTC)
 +
:::بازنگری رو متوقف کرده‌م که به‌م بگی نظرت رو لطفاً. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۹:۴۵ (UTC)
 +
:ئه! من ندیدم که دیروز جواب دادید چرا! ببخش. خیلی جزئی‌ه چیزی که می‌خوام بگم، و حتی فکر می‌کنم که خیلی سلیقه‌ای باشه. یکی‌ش دربارهٔ جدول‌هاست. دیدم که متن‌های داخل جدول رو وسط‌چین کردی، به نظرم اومد که این کار، باعث می‌شه که ترتیب (دقیقاً زیر هم بودنِ)‌ شماره‌های هر خونه، به‌هم بریزه، چون اندازهٔ چیزهایی که در هر خونه نوشته می‌شه برابر نیست. و چون ما خط‌های جدول رو نمی‌بینیم، به نظرم یه جوری شده. و برای جدول‌های دیگه، مثلِ تمرین‌های انتهای هر شماره، وسط‌چین کردن مشکل به وجود می‌آره، فکر کنم. (من خیلی به جزئیات گیر می‌دم، شاید گیرِ الکی حتی. ناشی از وسواس فکری! شما کارِ خودت رو بکن لطفاً، من هم می‌آم این‌جا چیزهایی که به ذهنم می‌رسه رو می‌گم فقط. که خیلی‌هاش مهم نیست احتمالاً.) مرسی که انقدر خوبی واهمیت می‌دی :) --[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۰:۱۰ (UTC)
 +
::اوه: قصدم این بود که کل جدول رو منتقل کنم به وسط صفحه. وسط‌چین جواب نداد. یادم رفت برش دارم. قصد نداشتم متن‌های داخل جدول رو وسط‌چین کنم. درستش می‌کنم. لطفاً بیا به‌م بگو هر چی به ذهنت می‌رسه. مرسی. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۰:۴۲ (UTC)
 +
 
 +
:::پیدا کردم! این‌جوری می‌تونی وسط‌چین کنی جدول‌ها رو:
 +
{{چپ به راست}}
 +
{| class="wikitable" style="margin: 1em auto 1em auto"
 +
|-
 +
| width="120pt"| 1 – P – e4
 +
| width="120pt"| 1 – P – e5
 +
|-
 +
| 2 – C – f3
 +
| 2 – C – c6
 +
|-
 +
| 3 – F – b5
 +
| 3 – P – a6
 +
|}
 +
{{پایان چپ به راست}}
 +
 
 +
در واقع،‌ جایی که جدول رو باز شده، این عبارت رو بنویس:‌<nowiki> class="wikitable" style="margin: 1em auto 1em auto"
 +
</nowiki>
 +
--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۱:۰۲ (UTC)
 +
 
 +
:::مرسی. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۱:۳۶ (UTC)
 +
:::محدثه، کار من با متن تموم شد و به نظرم نهایی شده. باز تو هم نگاه کن که مشکلی نداشته باشه. ممنون بابت تایپ و این‌ها. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۲:۱۵ (UTC)
 +
::::بسیار عالی، و خسته نباشی. خواهش. ممنون از تو بابت بازنگری و این‌ها. :)--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۳:۳۰ (UTC)
 +
 
 +
 
 +
-نمی‌دونم یک دفعه چه اتفاقی در ویکی افتاد که این جدول‌ها خط‌دار شدند. اتفاقی متوجه شدم. برای این‌که خط‌ها نباشند و جدول هم‌چنان وسط باشد، باید به‌جای این فرمول بالایی - که وقتی جدول باز می‌شد می‌نوشتیم، این یکی را جایگزین کنیم: <nowiki>align="center"</nowiki>
 +
 
 +
{{چپ به راست}}
 +
{| align="center"
 +
|-
 +
| width="120pt"| 1 – P – e4
 +
| width="120pt"| 1 – P – e5
 +
|-
 +
| 2 – C – f3
 +
| 2 – C – c6
 +
|-
 +
| 3 – F – b5
 +
| 3 – P – a6
 +
|}
 +
{{پایان چپ به راست}}
 +
 
 +
 
 +
من [[شطرنج جوانان پیکار اندیشه‌ها ۱]] را، که بازنگری شده بود، درست کردم.--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۲۸ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۹:۲۸ (PST)
 +
::ممنون، محدثه. هم بابت این‌که حواست به این موضوع بود و هم این‌که تغییر دادی. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۹ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۳:۰۸ (PST)
 +
 
 +
سلام.من کی برد فارسی نصب کردم.نیم فاصله بهم نمیده وقتی شیفت + اسپیس می زنم.گیومه هم نمی دونم کدومه؟--[[کاربر:کنا
 +
:سلام کنا. در صفحهٔ بحث خودتان جواب داده‌ام. --[[کاربر:Farzaneh|Farzaneh]] ‏۲۳ ژانویهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۳:۳۶ (PST)
 +
 
 +
== قرار دادن عكس‌ها==
 +
سلام. راجع به چگونگي قرار دادن عكس‌ها در صفحه و چگونه پانويس زدن براي عكس‌ها توضيحي پيدا نكردم. [[كاربر: افرا آزاد]] 13 فوريه 2012
 +
:سلام، عکس‌ها را جداگانه در صفحه قرار نمی‌دهیم. اما توضیحات عکس‌ها را در همان قسمتی که عکس آورده شده، '''بین دو خط''' به این صورت می‌آوریم:
 +
 
 +
*توضیح عکسِ صفحهٔ ۱:
 +
::توضیح.
 +
--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۸:۲۵ (PST)
 +
 
 +
 
 +
خوش اومدی --[[کاربر:Babak|بابک ق]] ‏۳ مارس ۲۰۱۲، ساعت ۲۳:۵۳ (PST)
 +
 
 +
 
 +
==یادآوری!==
 +
*پرستو جانم، [[امیرزادهٔ کاشی‌ها]] را داشتی بازنگری می‌کردی، اما چون الگویِ در حال بازنگری را نگذاشته بودی، متوجه نشده بودم. هرچند که اگر هم متوجه می‌شدم، بازنگری‌اش نمی‌کردم! :)
 +
:[[رومن رولان ۲]] را هم نوشته بودی که «مرضیه رسولی» تایپ می‌کند. به خاطر همین نگذاشتم‌ش در وضعیت ناقص. بد نیست ازش بپرسی که هنوز هم می‌خواهد که تایپ‌ش کند یا نه. مرسی. --[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۶ مارس ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۲۳ (PST)
 +
::مرسی بابت یادآوری. اولی را گذاشتم که دیگران بازنگری کنند فعلاً. شاید هم خیلی زود دوباره خودم بیایم سراغش. مرضیه هم گرفتار است. سعی می‌کنم ازش بپرسم. عمدتاً به خاطر این‌که اگر تا الان کاری کرده باشد، این‌جا بگذارد. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۶ مارس ۲۰۱۲، ساعت ۰۵:۱۷ (PST)
 +
 
 +
 
 +
==اشتباه==
 +
*سلام پرستو. [[بار دیگر کردستان...]] را، کاربری که قبل از تو این متن را برای تایپ انتخاب کرده بود، تایپ کرد. با این‌که در صفحهٔ بحث‌ش نوشته بودم که مقاله را به وضعیت ناقص برگردانده‌ام، اما گویا متوجهٔ منظورم نشده بود. امیدوارم تایپ‌ش نکرده باشی هنوز. و متأسفم.--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۹ مارس ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۱۱ (PST)
 +
 
 +
 
 +
==بازنگری==
 +
*سلام، می‌شه لطفاً جدول‌های [[وابستگی و توسعه در آمریکای لاتین]] را بازنگری کنی، تا من خودِ متن را بازنگری کنم؟ مرسی.--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۵:۲۴ (PDT)
 +
:السّاعه! --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۵:۳۵ (PDT)
 +
::ممنون که بازنگری کردی. برای برداشتن الگویِ وسط‌چینِ جدول ۲ دلیلِ مشخصی داشتی؟ من فکر کرده بودم که محتوای هر خانه اگر وسطِ خانه قرار بگیره قشنگ‌تره. (به چشم من البته). می‌خواستم ببینم اگر دلیلی داره، حواسم باشه از این به بعد برای چه جدول‌هایی نباید از الگوی وسط‌چین استفاده کنم. مرسی.--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۳۳ (PDT)
 +
:::اشتباه از من بوده. می‌خواستم کل جدول را راست‌چین کنم که تداخل نکنه با تصویرِ کناری. الان برمی‌گردونم وسط‌چین رو.--[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۳۸ (PDT)
 +
*می‌توانم جدول‌ها را راست‌چین کنم. فقط کافی‌ه که توضیحاتی که اول جدول، بعد از {|، نوشته شده را برداریم. این کار را بکنم؟ قبلاً در کروم این مشکل وجود نداشت. نمی‌شه کاری‌ش کرد یعنی؟--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۴۹ (PDT)
 +
:با سافاری هم آخه قاطی نشون می‌ده. جدول شمارهٔ ۲ رو صرفاً. چون افتاده کنار اون عکسِ دولته‌ای. حالا مهم هم نیست. اما می‌خوای امتحان کن ببین راست‌چین کردنش کمک می‌کنه به بهتر دیدنِ جدول یا نه. مرسی.--[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۵۲ (PDT)
 +
::انجام شد. هر سه جدول را راست‌چین کردم که با کروم هم مشکلی نباشد. سافاری ندارم، نگاه کن لطفاً، اگر مشکلی بود بگو. و این‌که فکر می‌کنم خیلی از مطالبِ جدول‌دار الآن همچین مشکلی داشته باشند. (ها، راستی اشتباه گفته بودم، ابتدای جدول باید class="wikitable" را باقی گذاشت.)--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۰۷ (PDT)
 +
:::دستت درد نکنه. با سافاری هم درست دیده می‌شه.--[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۱۰ (PDT)
 +
 
 +
* دو صفحهٔ آخرِ [[نامه‌ها ۲۷]] را خودت بازنگری می‌کنی؟ اگر نه، من می‌تونم الآن بازنگری‌اش کنم. فقط بگو تا کجا بازنگری شده.--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۲۹ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۳۴ (PDT)
 +
:لطفاً بازنگریش کن. ممنون. همهٔ متن به غیر از این دو صفحه بازنگری شده. یعنی تا آخرِ صفحهٔ ۱۲۸. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۹ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۳۸ (PDT)
 +
 
 +
* می‌شه لطفاً صفحهٔ‌آخرِ [[صندوق پستی ۱۱۳۲-۱۵ شمارهٔ ۲۹]] را بازنگری کنی؟ من تا آخر ۱۱۰ بازنگری کردم، (صفحهٔ آخر را خودم تایپ کرده بودم.) مرسی.--[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۲ ژوئن ۲۰۱۲، ساعت ۰۸:۵۰ (PDT)
 +
:حتماً. سعی می‌کنم امشب انجامش بدم. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۵ ژوئن ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۳۰ (PDT)
 +
 
 +
==اجازه==
 +
* سلام، [[کتاب کوچه ۱]] بازنگری شده است. می‌خواستم ببینم آیا می‌توانم قبل از نهایی شدنش، تغییراتی در آن بدهم؟ مثلاً این‌که برای ستاره‌های بین شعرها، الگوی تک ستاره را جایگزین الگوی ستاره، که وسط قرار می‌گیرد، بکنم. یا این‌که برای نام شاعر‌ها، از تو بردگی استفاده کنم به جای چپ‌چین (چون فاصله خیلی زیاد است این‌جوری). --[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ‏۲۱ ژوئن ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۳۹ (PDT)
 +
::معلومه که می‌شه. اجازهٔ ما هم دست شماست. باید زود بازنگری کنیم بر قواعد تایپ و بازنگری. :) --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۱ ژوئن ۲۰۱۲، ساعت ۰۵:۰۳ (PDT)
 +
 
 +
 
 +
== تمام شد؟ ==
 +
چندین وقته مقاله‌ای جدید برای تایپ در سایت قرار نگرفته و صفحه‌ی مقالات آماده‌ی بازنگری هم فقط یک متن داره (که توسط من تایپ شده). آیا این به این معنیه پایان این پروژه هستش؟--[[کاربر:امیر|امیر]] ‏۲۴ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۰۷ (PDT)
 +
::سلام امیر. معلومه که تمام نشده! مشکلی پیدا کرده‌ایم در آپلود کردنِ صفحات جدید. ۲۰ شماره از کتاب هفته را اسکن کرده‌ایم که باید به مرور آپلود کنیم. مشکل که رفع بشود، می‌افتیم روی غلتک. ممنون که همراه هستی. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ‏۲۴ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۴:۳۸ (PDT)
 +
 
 +
== انتخاب متن ==
 +
 
 +
سلام من هر متنی برای تایپ انتخاب می‌کنم این پیام میاد..این مقاله در حال تایپ است. اگر می‌خواهید این مقاله را تایپ یا ویرایش کنید، لطفاً دست نگه دارید تا این پیغام حذف شود. چی کار باید بکنم؟
 +
 
 +
== فونت ==
 +
سلام. قبلا با مدیاویکی کار کردم و یک چیزایی یاد گرفتم. برای تغییر فونت از آ‌ر‌یال به تاهما(راحت‌تر خونده میشه) سه‌تا روش هست. 1. تغییر از Common.css که نسخه من گیر داشت و نشد./ 2. نصب افزونه [http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:WebFonts وب فونت] که بد نیست، اما کامل هم نیست. در کنار تغییر کلی چیز بهتری میشه. /3. سومی جواب داد و کلا همه‌چیز تاهما شد. توضیحاتش تو این [http://sad-mim.persiangig.com/document/h-k-j.jpg عکس] نوشتم. امیدوارم مفید باشه. بامهر / --[[کاربر:Sadegh|Sadegh]] ([[بحث کاربر:Sadegh|بحث]]) ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۱۱:۰۶ (PST)
 +
 
 +
::می‌تونید هم یک استایل درست کنید و توی مرورگرتون همه‌ی متون سایت تاهومایی بشن. این روش دم دست‌تره. --[[کاربر:Hooman|هومن]] ‏۱۲ جولای ۲۰۱۴
 +
 
 +
== رنگ ==
 +
 
 +
سلام، رنگ پس‌زمینه‌ی صفحه‌های داخل کتاب هفته چون کاغذشون کاهیه، زرده، آیا می‌تونم قبل از بارگذاری‌های جدید تصحیح رنگ کنم جوری که متن مشکی باقی بمونه و پس‌زمینه تقریبن سفید بشه؟
 +
::سلام. ترجیح ما تا الان این بوده که اسکن صفحه‌ها را به همان شکل اصلی (رنگ گاهی) بارگذاری کنیم--بیشتر برای حفظ شکل و رنگ نشریهٔ قدیمی. البته برای تغییر رویه، اگر دلیل قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد، مشکلی وجود ندارد. توضیح می‌دهید چرا رنگ را می‌خواهید عوض کنید؟ --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ([[بحث کاربر:Parastoo|بحث]]) ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۰:۱۱ (PDT)
 +
به نظرم سفید بهتر می‌آد مخصوصن اگر کسی بخواد صفحه‌ای را چاپ کنه. البته سفید کردن پس‌زمینه یه مرحله اضافه می‌کنه به کار.
 +
::سلام، من با سفید شدنِ صفحه‌ها مخالفم. به این دلیل که صفحه‌های کاهی و زرد کم‌تر چشم را اذیت می‌کنند و برای تایپ و بازنگری مناسب‌تر هستند. --[[کاربر:Mohaddese|Mohaddese]] ([[بحث کاربر:Mohaddese|بحث]]) ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۲:۳۹ (PDT)
 +
:::من هم با سفید کردن پس‌زمینه موافق نیستم. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ([[بحث کاربر:Parastoo|بحث]]) ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۳۵ (PDT)
 +
 
 +
== ابزارها ==
 +
 
 +
سلام لطفا [http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:Gadgets این] و [www.mediawiki.org/wiki/Extension:AbuseFilter این] را اضافه کنید تا ابزارهای ویکی‌تان و پالایهٔ خرابکاری فعال شوند[[کاربر:Yamaha5|Yamaha5]] ([[بحث کاربر:Yamaha5|بحث]]) ‏۱۱ اوت ۲۰۱۴، ساعت ۲۳:۵۴ (PDT)
 +
:همچنین باید [[راهنما:میز تحریر]] را راه‌بیاندازید تا جایی باشد برای بحث عمومی
 +
:در مورد حق‌تکثیر آثار هم تصیمیم بگیرید چون خیلی مهم است من GFDL یا گنو را پیشنهاد می‌کنم یا کریتیو کامنز تا دیگر پروژه‌های آزاد هم بتوانند از محتوی شما استفاده کنند.
 +
:فعلا کار من تمام شد هر زمان افزونه‌های بالایی را فعال کردید خبرم کنید تا ادامه کار را انجام دهم . هنوز کار زیاد داریم. باتشکر [[کاربر:Yamaha5|Yamaha5]] ([[بحث کاربر:Yamaha5|بحث]]) ‏۱۲ اوت ۲۰۱۴، ساعت ۰۰:۵۴ (PDT)
 +
::سلام. خیلی خیلی ممنون. باید از دوستی که کارهای فنی سایت را می‌کند بخواهم که انجام دهد. --[[کاربر:Parastoo|پرستو]] ([[بحث کاربر:Parastoo|بحث]]) ‏۱۳ اوت ۲۰۱۴، ساعت ۰۲:۴۴ (PDT)

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۳ اوت ۲۰۱۴، ساعت ۰۱:۴۴

جدول‌ها و نمودارها

سلام. در راهنما چیزی دربارۀ ترسیم نمودارها و جدول‌ها نیافتم. مثلاً در مقالۀ «دربارۀ ضرورت بختیاری بودن برای هر بختیاری» (ش ۲۱) مطالبی نمودار مانند هست با آنها چه باید کرد؟

سلام. ترسیم نمودار در ویکی را بلد نیستم اما جدول کشیدن را می‌شود از این‌جا یاد گرفت. راستش نمی‌دانم چطور می‌شود عین آن نمودارها را ترسیم کرد و آیا لازم است یا نه.. تا حالا نموداری مثل چیزی که در این متن آمده نداشته بودیم. بگذارید کمی در موردش فکر کنیم. --پرستو ‏۷ سپتامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۲:۳۰ (UTC)


قالب و ظاهر ویکی

درود بر شما . فکر میکنم الان که اوله راهیم و من هم حوصه و توانه تغییر ظاهری اینجا رو دارم، بدک نیس که یه دستی به سر و روش بکشیم . از سر و سامون دادن به نشان تا کلیت قالب.

۱. قالب های اماده ی مدیاویکی بسیار زیاد هستن که با تغییرات جزئی میتونیم اونها رو شخصی سازی کنیم. مثل این و این

۲. در مورد نشان هم من یه دستی به سر و روش کشیدم (با حفظ تمام خصوصیات نشان اصلی) و نتیجه شد این . میشه متناسب با قالب و موارد استفاده، رنگش رو تغییر داد. Badjoker ‏۵ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۹:۰۵ (UTC)

حتی میشه یه سری جلد ها رو هم از نو بازسازی کرد و خوشکلشون کرد :) . مثلا جلد شماره ی یک بشه این . خیلی خرم ؟ :دی Badjoker ‏۵ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۹:۱۶ (UTC)

اینم جلد شماره دو :دی . یه امروز بیکار بودم گفتم مفید باشم . یهو رفتم گم و گور شدم نگران نشید :D Badjoker ‏۵ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۰:۴۵ (UTC)

اینم ۳ و ۴ . چقدر کار انجام دادم من امروز .... خودم هم به خریت خودم ایمان اوردم یعنی . نه به داره، نه به باره ... سر خود برداشتم این کارا رو انجام میدم ... Badjoker ‏۵ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۲:۴۲ (UTC)

آیا تصمیمی در مورد چگونگی چیدمان تصویرها گرفته شده؟ در برخی از صفحات، متن هر صفحه در کنار تصویر آن صفحه قرار گرفته و در برخی دیگر، تصاویر‌ (بدون توجه به متن) در سمت چپ قرار گرفته.

این‌جا را ببینید. ذیلِ نحوه‌ی قرارگیری متن تایپ‌شده نسبت به تصویر همان صفحه. --پرستو ‏۱۰ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۸:۱۰ (UTC)


الگوی جدید

سلام. یک الگو درست کردم برای مطالبی که در انتهای مطلب نام نویسنده یا مترجم در سمت چپ آمده. به جای اینکه متن را با دونقطه تو ببریم حالا می‌توانیم متن را بین {{چپ‌چین}} و {{پایان چپ‌چین}} بگذاریم. مثلاً «ترجمهٔ آزاده» در مطلب گروه‌های فشار چگونه در حکومت نفوذ می‌کنند را ببین. اگر موافقی همه جا اعمال کنیم و در راهنما هم بنویسیم. --Farzaneh ‏۳۰ مارس ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۲۰ (UTC)

مثل همین، وسط‌چین هم می‌شه داشت، برای ستاره‌ها و اینها. --Farzaneh ‏۳۰ مارس ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۴۱ (UTC)
هورا! خیلی عالیه. البته یه وقت‌هایی هم هست که نه چپ‌چین است و نه وسط‌چین. هر جا که جمله‌ی آخر تمام شده، زیرش امضای نویسنده قرار گرفته. وسط‌چین خصوصاً برای ستاره‌ها خیلی لازمه. من که توی صفحه‌ی خودم یه نمونه دارم که همه جا کپی می‌کنم. در اولین فرصت به راهنما اضافه کنیم این الگوها رو. مرسی. --پرستو ‏۳۰ مارس ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۴۷ (UTC)
به نظرم اتفاقی که توی این متنِ بر بامِ این سپیده افتاده احتمالاً عمومیت پیدا می‌کنه: فاصله‌ی زیاد نام شاعر با متنِ شعر. چون عرضِ صفحه‌ها با هم خیلی فرق می‌کنه این مشکلات اجتناب‌ناپذیره. در این موارد من همون تو بردن متن‌ها با دونقطه رو ترجیح می‌دم. اما نمی‌تونم تصمیم بگیرم که خوبه قاعده‌ی چپ‌چین داشته باشیم و گاهی سلیقه‌ای جور دیگه‌ای عمل کنیم یا چی. باید فکر کنم بیشتر.--پرستو ‏۳۰ مارس ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۰۵ (UTC)
پس من فعلاً دست نگه می‌دارم. فعلاً امضای سرمقاله‌های نهایی‌شده را چپ‌چین کردم که این مشکل را ندارند. --Farzaneh ‏۳۰ مارس ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۲۷ (UTC)
فکر کنم که قاعده نگذاریم. به کاربران بگوییم که چنین الگوئی داریم و اگر در مقاله‌ای این امکان کمک می‌کرد، استفاده کنند؛ وگرنه که از همان دونقطه‌های توبرَ (چه اسمی!) استفاده کنند. در مورد سرمقاله‌ها هم مثلاً در مورد آخرین صفحهٔ تقویم ۲۷ امضای نویسنده جای خوبی نیفتاده. --پرستو ‏۳۱ مارس ۲۰۱۱، ساعت ۱۴:۱۵ (UTC)


به‌هم‌ریختگیِ عرضِ صفحه‌ها (در مک؟)

اگه توجه کرده باشی صفحه‌هایی که در آن‌ها، در سمت راست صفحه، منوی جعبه‌ابزار وجود داره از فرمن کلی صفحات خارج شدن (من از فایرفاکس استفاده می‌کنم). احتمالا یکی از تگ‌های TR یا TD درست بسته نشده.--امیر ‏۳۰ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۱۸:۵۸ (UTC)

امیر، همین چند دقیقه پیش به بابک، که «بعضی» کارهای فنی وب‌سایت را انجام می‌دهد، ئی‌میل زدم. احتمالاً مشکل از جعبه‌ای است که برای اشتراک‌گذاری متن زیرِ جعبه‌ابزار آمده. امیدوارم مشکل به زودی حل شود. ممنون بابت توجه شما. --پرستو ‏۳۰ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۰۴ (UTC)
امیر، لطفاً می‌گوئی از چه سیستم عامل و مرورگری استفاده می‌کنی؟ --پرستو ‏۳۰ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۲۳ (UTC)

درست شد امیر جان ربطی به تگ نداشت --بابک ق ‏۳۰ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۲۱:۰۷ (UTC)

آره، درست شد. اگه کمکی می‌کنه(!) من از لینوکس استفاده می‌کنم. --امیر ‏۳۰ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۲۳:۵۱ (UTC)

الگوی خوش آمد

سلام. دیدم که داری لطف می‌کنی و به کاربران جدید خوش آمد می‌گویی. روبوفا الآن دیگر این کار را می‌کند. البته خودش امضا می‌کند اما به صفحهٔ بحث تو لینک می‌دهد. می‌توانم کاری کنم که امضا هم مال تو باشد. یا از یک مجموعهٔ امضا به طور تصادفی هر بار یکی را انتخاب کند. لطفاً ببین و تأیید کن. الگو اینجا است: الگو:خوشامد

فرزانه، سلام. خیلی هم عالی. ممنون. روبوفا را دوست می‌دارم زیاد. امضا مهم نیست. مهم این است که به صفحه‌ای راهنمایی بشوند که پاسخگویی وجود داشته باشد. با توجه به این‌که اغلب کاربرانْ کوتاه‌مدت فعالیت می‌کنند، خوب است که به صفحهٔ بحث من لینک شود فعلاً. مرسی. --پرستو ‏۶ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۰:۰۸ (UTC)

روبوفا

ویرایش متن‌های نهایی شده را از فهرست کارهای روبوفا حذف کردم. ببخشید که بعضی از مقالات را خراب کرده بود. --Farzaneh ‏۷ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۳۳ (UTC)

ممنون. البته توی بعضی از متن‌هایی هم که چیزی را خراب کرده بود، چیز دیگری را درست کرده بود. به نظرم بهتر است کلاً کار روبوفا را قبل از بازنگری تعریف کنیم. --پرستو ‏۷ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۴۳ (UTC)

رده‌ها

به نظرم خوبه که برای رده‌بندی صفحه‌ها، از یک قالب یکسان استفاده کنیم. من پیشنهاد می‌کنم: کتاب جمعه ۲| قصه |‌ نام نویسنده | مقالات نهایی شده--امیر ‏۸ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۲۳ (UTC)

چه مزیتی دارد این کار؟ --پرستو ‏۸ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۳۴ (UTC)
به یک شکل شدن سایت کمک می‌کنه (غیر از این مزیت خاصی نداره)--امیر ‏۸ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۲۲ (UTC)
من هم سعی می‌کنم همین الگویی را که داده‌اید رعایت کنم اما فکر کنم که وسواس به خرج ندهیم (لازم نیست توی راهنما بیاید.) --پرستو ‏۹ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۵:۲۲ (UTC)


الگو‌ها

در بعضی از صفحات، از الگوی لایک استفاده شده و برخی دیگر نشده. آیا دلیلی برای این کار وجود داره؟

برای مطالبی که در فیس‌بوک (صفحه کتاب جمعه) لینک می‌دهیم، الگوی لایک می‌گذاریم. مسؤولیت این بخش از کار با کاربر:Babak است. --پرستو ‏۸ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۳۴ (UTC)

اولویت‌بندی (در ویرایش و بازنگری)

به نظرم بد نباشه یه جور اولیت‌بندی برای تایپ و بازنگری صفحات در نظر بگیریم (البته این طبیعی‌ه که هر کی هر مقاله‌ای رو که بیشتر دوست داره تایپ کنه و یا بازنگری کنه)

به نظرم این خوبه که تو صفحه‌ی مقالات آماده‌ی تایپ و یا مقالات آماده بازنگری، در کنار نام مقاله، شماره‌ی مجله هم نمایش داده بشه (این طوری راحت‌تر می‌شه مقالات مربوط به مجلات قدیمی‌تر را پیدا کرد).--امیر ‏۱۳ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۴۶ (UTC)

خیلی پیشنهاد خوبی‌ست. تنها مشکل این است که بلد نیستیم. اما حتماً می‌شود یاد گرفت. --پرستو ‏۱۳ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۳۵ (UTC)


فهرست مقالاتی که بیش از پنج ماه از آخرین تغییرات تایپشان میگذرد و هنوز در ردهٔ «در حال ویرایش» هستند.

بزرگ بانوی روح من

قبلاً به کاربر مربوطه یادآوری کرده بودم. چون اقدامی نکرده بود، منتقل کردمش به رده‌ی ناقص. --پرستو ‏۱۷ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۵۰ (UTC)

سربداران

به کاربر مربوطه یادآوری کردم. چند روز منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه می‌کند.--پرستو ‏۱۷ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۵۰ (UTC)
منتقل شد به رده‌ی مقالات ناقص.--پرستو ‏۱۸ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۲:۳۵ (UTC)
هنوز تایپ این مقاله تمام نشده است. در صورت نیاز، من می‌توانم تایپ آن‌را شروع کنم--امیر ‏۱۸ سپتامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۴:۲۱ (UTC)
خیلی هم خوب. ممنون، امیر. --پرستو ‏۲۱ سپتامبر ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۰۴ (UTC)

سینمای شوروی و انقلاب اکتبر

به کاربر مربوطه یادآوری کردم. چند روز منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه می‌کند.--پرستو ‏۱۷ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۵۰ (UTC)
منتقل شد به رده‌ی مقالات ناقص.--پرستو ‏۲۷ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۳۲ (UTC)


مقالات رها شده

دیگر کسی صدایم نزد... (کتاب جمعه ۶)

این مقاله بیش از یک ماه است که دست نخورده (دیدم که به کاربر مربوطه یادآوری شده). در صورت نیاز، من می‌توانم تایپ آن‌را شروع کنم--امیر ‏۱۸ سپتامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۴:۲۱ (UTC)

من «بیگ‌بوی» خانه را ترک می‌گوید را از مقالات ناقص، چون دیدم سه صفحه‌اش بیشتر نمونده، برداشتم و بقیه‌اش رو تایپ کردم. اما بعدش که به تاریخ‌ها و تاریخچهٔ بحثش نگاه کردم، متوجه شدم که الهام هر دفعه توی بحث می‌نوشته تا کجا تایپ کرده و بعد ادامه‌اش می‌داده. حالا هم ۵ روز بیشتر از آخرین تغییرش نگذشته. به خاطر همین، من اون سه صفحه رو اضافه نکردم، گفتم شاید بیاد ببینه ناراحت بشه. حالا اگه یه مدت گذشت و خبری ازش نشد، بگید من سه صفحهٔ آخر رو اضافه کنم. مرسی. --Mohaddese ‏۱۱ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۲۲ (UTC)

به نظرم می‌توانی توی صفحهٔ بحث الهام توضیح بدهی و متن را کامل کنی. فکر نمی‌کنم ناراحت شود. --پرستو ‏۱۱ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۳۵ (UTC)

فهرست مقالاتی که تایپشان تمام شده اما به ردهٔ بازنگری منتقل نشده‌‌اند.

چند گفت‌وگو

گفت‌وگوی دوم تایپ نشده. به کاربر مربوطه یادآوری می‌کنم که تکمیل کند یا بگذاردش در وضعیتِ ناقص. --پرستو ‏۱۷ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۴۷ (UTC)
منتقل شد به رده‌ی مقالات ناقص.--پرستو ‏۲۷ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۳۲ (UTC)


اصلاح اشتباهات تایپی در متن اصلی

سیاست شما در مورد اشتباهات تایپی موجود در مجله چیه؟

به نظر من می‌رسه که یکی از هدف‌‌های این پروژه می‌تونه این باشه که مجله به عنوان یک متن قابل جستجوی فارسی برای همه قابل دسترسی باشه.

این مجله پس از قرار گرفتن روی وب،‌ به عنوان یک مجموعه مقاله به زبان فارسی دیده خواهد شد. و اگر اشتباه تایپی و یا گرامری در متن اصلی وجود داره (به نظر من) باید اصلاح بشه. چون در غیر این صورت، یه مجموعه متن بزرگ فارسی‌ (وب سایت کتاب جمعه) در وب وجود خواهد داشت که با دستور زبان فارسی و املای فارسی هم‌خوانی نداره.

به عنوان یه مثال خیلی ساده، گوگل برای اصلاح اشتباهات تایپی در موقع جستجو از مجموعه کلماتی که در وب فارسی وجود داره استفاده می‌کنه. حالا اگه ما بیام و یه مجموعه بزرگ (ولی با غلط‌های تایپی) روی وب قرار بدیم داریم (در ساده‌ترین حالت) به خدمات فارسی گوگل و سایر وب‌سایت‌هایی که فارسی نیستن ولی امکانات فارسی ارائه می‌دن ضربه می‌زنیم.

یه نکته‌ای دیگه‌ای هم که یکی از دوستان اشاره کرده بود این بود که مثلا یه محقق ممکنه بخواد در مورد کتاب جمعه تحقیق کنه و پس ما باید به نثر کتاب جمعه وفادار باشیم. به نظرم می‌رسه که این حرف خیلی درست نباشه! اگه یه محقق بخواد روی کتاب جمعه کار کنه احتمالا نمیاد از این وب‌سایت استفاده کنه (چون همیشه امکان اشتباه در این وب‌سایت و وب‌سایت‌های مشابه وجود داره)...--امیر ‏۸ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۱۶:۱۸ (UTC)

ممنون بابت به اشتراک گذاشتنِ دغدغه‌هاتان. راستش سیاست ما در مورد اشتباه تایپی این است که اگر جزئی باشد و ناشی از سهل‌انگاری تایپ‌کنندهٔ اولیه، اصلاح‌اش می‌کنیم. اما به چیزی که به نظرمان اشتباه گرامری برسد دست نمی‌زنیم. اعتقاد داریم به لحاظ ویرایشی کتاب جمعه و نشریات مشابه منبع دست اولی برای محققان خواهند بود. این‌که آیا آدم‌های زیادی به این وب‌سایت سر می‌زنند یا نه (و چطور راهشان را به این‌جا پیدا می‌کند) از دغدغه‌های اولیهٔ گروه راه‌اندازندهٔ این پروژه نیست. قصد ما دیجیتال کردن بایگانی کتاب جمعه است، همان‌طور که بوده: با همهٔ ضعف‌ها و قدرت‌هایش. --پرستو ‏۹ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۰۴:۴۴ (UTC)

«دیگر کسی صدایم نزد» را نهایی کردید، ولی می‌شه لطفاً یه نگاهی هم به صفحهٔ بحثش بندازید، ببینید چقدر درست یا اشتباه تغییر دادم؟ مرسی. (ببخشید که بلد نیستم لینک بدم)--Mohaddese ‏۲۸ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۴۹ (UTC)

دیدم محدثه جان. منظورت گیومه‌هاست؟ باید از ابتدا داستان را بخوانم. ولی آن‌قدر که به من مربوط می‌شود، به تشخیصت اعتماد کرده‌ام. قرار است اگر کسی از خوانندگان مورد مشکوکی دید در صفحهٔ بحث هر متن با دیگران به بحث بگذارد. نگران نباش. راستی، برای این‌که به متنی که در وبسایت بایگانی مطبوعات صفحه دارد لینک بدهی، کافی‌است بین دو جفت براکت قرارش بدهی. یا از آیکون «آب» در منوی آیکون‌ها (کنار ض و کج) استفاده کنی.--پرستو ‏۲۸ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۲۱:۰۸ (UTC)


این ایالات متحد و حقوق بشر در جهان سوم چه بازنگریِ پر دردسری شد براتون، من معذرت می‌خوام واقعاً... برای «ها»ی جمع و «می/نمی»ی فعل‌ها، گفتم بپرسما، اما دیدم دیگه خیلی دارم همش سئوال می‌پرسم، کلافتون می‌کنم، نپرسیدم. اینه که این‌جوری شد. جدایِ‌ از جدول و پاورقی‌ها و غلط‌های تایپی و اینا... خلاصه که قول می‌دم از این به بعد سعی کنم دقتم رو بیشتر کنم! --Mohaddese ‏۲ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۱۱ (UTC)

نه بابا. عیب ندارد. خود متن خیلی بد تایپ شده بوده (در اصل). و تقصیر تو نیست. بعضی از متن‌ها کلاً دردسر دارند. ولی من چون از طرفداران نوآم چامسکی هستم، دنده‌م نرم! :) راستش قاعده‌ای هم برای این جدانویسی‌های «می»‌ها و «ها»ها نداریم. صرفاً عقل سلیم می‌گوید در این حد لازم نیست وفادار باشیم به متن اصلی. از جمله چون می‌دانم در کار مطبوعات آب بستن گاهی از این طریق انجام می‌شده. نگاه کن به صفحهٔ آخر متن که هنوز سفیدی دارد. یعنی جای زیادی اختصاص داده بوده‌اند احتمالاً و با متنی که به دست‌شان رسیده همخوانی نداشته. دستت هم درد نکند بابت تایپ. --پرستو ‏۲ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۲۸ (UTC)


هی من می‌خوام سئوال نپرسم، نمی‌شه. در بحث:«دیگر کسی صدایم نزد»،‌امیر اشکالاتی رو مطرح کرده و شما هم اصلاح کردید در متن. بازنگریِ این متن رو من انجام داده بودم،‌ و هرچی نگاه می‌کنم، متوجه تفاوت چیزهایی که اصلاح شده، با قبلش نمی‌شم. حدس می‌زنم که مربوط به «یِ کوچک» باشه. می‌پرسم برای بازنگری‌های بعدی که اشتباه تکرار نشه.--Mohaddese ‏۹ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۴۰ (UTC)
خیلی هم خوبه که می‌پرسی. این مورد خاص رو خودم می‌خواستم به‌ت بگم. شناسه‌ای که با آن «ی کوچک» نوشته شده بود در آن متن با شناسهٔ استانداردش فرق می‌کرد. اصلاحات این مدلی (نمونهٔ دیگرش استفاده از «ی» عربیه) را معمولاً روبوفا، روباتی که فرزانه نوشته، رفع می‌کنه. ولی الان فرزانه گرفتاره و مدتیه که روبوفا رو مرتباً اجرا نمی‌کنه. باید توی بازنگری حواس‌مون به این نکات باشه. یا متن‌هایی رو بازنگری کنیم که مطمئنیم از شناسه‌های استاندارد استفاده کرده‌اند یا صبر کنیم که روبوفا اجرا بشه. از تاریخچهٔ هر متن می‌شه دید که آیا روبوفا اصلاحی روی اون متن انجام داده یا نه و چه جور اشتباه‌هایی رو اصلاح کرده. اینه که خوبه همیشه تاریخچهٔ متن رو ببینیم قبل از بازنگری. --پرستو ‏۱۰ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۶:۴۲ (UTC)
مرسی که حوصله می‌کنید و جواب می‌دید. تاریخچه‌ها رو همیشه نگاه می‌کنم،‌ و قبل از شروعِ هر متنی ی عربی، ک عربی، جداکنندهٔ هزاره به‌جای ویرگول رو چک می‌کنم که داره یا نه، اما متوجه نشدم اینی که به‌جای ی کوچک به کار برده چیه. ت گرد نبوده؟ همزه هم می‌دونم که نمی‌تونسته باشه.--Mohaddese ‏۱۰ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۷:۲۴ (UTC)
«ۀ» بود که با «هٔ»، که استاندارد است، فرق می‌کند.--پرستو ‏۱۰ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۱۷ (UTC)

کمک

امیر در بحث:سربداران مسئله‌ئی رو مطرح کرده که فکر می‌کنم شما باید نظرِ نهایی رو بدید. من نمی‌دونم چیکار کنم. دربارهٔ یک‌دستیِ متن و وفاداری به متن اصلی. جاهایی رو هم که در بحث جزو اشتباهات آورده، فکر نمی‌کنم که همه‌اش درست باشد، از نظر وفاداری به متن اصلی. در این‌جا هم نظر شما مهم است. خیلی مرسی. --Mohaddese ‏۲۷ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۰۴ (UTC)

محدثه جان، با امیر در همین صفحه ذیلِ «اصلاح اشتباهات تایپی در متن اصلی» بحث کرده‌ایم. اختلاف نظر داریم و فکر می‌کنم بهتر است به روال باقی مطالب با سربداران برخورد کنیم--همانگونه که در راهنما آمده و خودت واردی. --پرستو ‏۲۷ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۱۸ (UTC)


!

پرستو جان، واقعاً می‌دونم که به من ربطی نداره‌ و خودت خیلی بهتر می‌دونی و اینا، ولی اشکالی داره اگه من دربارهٔ این شطرنج‌ها که داری بازنگری می‌کنی نظری بدم؟ و البته کاملاً به‌ت حق می‌دم که بگی: این فضولی‌ها به تو نیمده :)--Mohaddese ‏۹ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۱:۰۲ (UTC)

لطفاً بگو به‌م، محدثه. خیلی هم ممنون می‌شم. --پرستو ‏۹ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۳:۱۵ (UTC)
بازنگری رو متوقف کرده‌م که به‌م بگی نظرت رو لطفاً. --پرستو ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۹:۴۵ (UTC)
ئه! من ندیدم که دیروز جواب دادید چرا! ببخش. خیلی جزئی‌ه چیزی که می‌خوام بگم، و حتی فکر می‌کنم که خیلی سلیقه‌ای باشه. یکی‌ش دربارهٔ جدول‌هاست. دیدم که متن‌های داخل جدول رو وسط‌چین کردی، به نظرم اومد که این کار، باعث می‌شه که ترتیب (دقیقاً زیر هم بودنِ)‌ شماره‌های هر خونه، به‌هم بریزه، چون اندازهٔ چیزهایی که در هر خونه نوشته می‌شه برابر نیست. و چون ما خط‌های جدول رو نمی‌بینیم، به نظرم یه جوری شده. و برای جدول‌های دیگه، مثلِ تمرین‌های انتهای هر شماره، وسط‌چین کردن مشکل به وجود می‌آره، فکر کنم. (من خیلی به جزئیات گیر می‌دم، شاید گیرِ الکی حتی. ناشی از وسواس فکری! شما کارِ خودت رو بکن لطفاً، من هم می‌آم این‌جا چیزهایی که به ذهنم می‌رسه رو می‌گم فقط. که خیلی‌هاش مهم نیست احتمالاً.) مرسی که انقدر خوبی واهمیت می‌دی :) --Mohaddese ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۰:۱۰ (UTC)
اوه: قصدم این بود که کل جدول رو منتقل کنم به وسط صفحه. وسط‌چین جواب نداد. یادم رفت برش دارم. قصد نداشتم متن‌های داخل جدول رو وسط‌چین کنم. درستش می‌کنم. لطفاً بیا به‌م بگو هر چی به ذهنت می‌رسه. مرسی. --پرستو ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۰:۴۲ (UTC)
پیدا کردم! این‌جوری می‌تونی وسط‌چین کنی جدول‌ها رو:
1 – P – e4 1 – P – e5
2 – C – f3 2 – C – c6
3 – F – b5 3 – P – a6

در واقع،‌ جایی که جدول رو باز شده، این عبارت رو بنویس:‌ class="wikitable" style="margin: 1em auto 1em auto" --Mohaddese ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۱:۰۲ (UTC)

مرسی. --پرستو ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۱:۳۶ (UTC)
محدثه، کار من با متن تموم شد و به نظرم نهایی شده. باز تو هم نگاه کن که مشکلی نداشته باشه. ممنون بابت تایپ و این‌ها. --پرستو ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۲:۱۵ (UTC)
بسیار عالی، و خسته نباشی. خواهش. ممنون از تو بابت بازنگری و این‌ها. :)--Mohaddese ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۳:۳۰ (UTC)


-نمی‌دونم یک دفعه چه اتفاقی در ویکی افتاد که این جدول‌ها خط‌دار شدند. اتفاقی متوجه شدم. برای این‌که خط‌ها نباشند و جدول هم‌چنان وسط باشد، باید به‌جای این فرمول بالایی - که وقتی جدول باز می‌شد می‌نوشتیم، این یکی را جایگزین کنیم: align="center"

1 – P – e4 1 – P – e5
2 – C – f3 2 – C – c6
3 – F – b5 3 – P – a6


من شطرنج جوانان پیکار اندیشه‌ها ۱ را، که بازنگری شده بود، درست کردم.--Mohaddese ‏۲۸ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۹:۲۸ (PST)

ممنون، محدثه. هم بابت این‌که حواست به این موضوع بود و هم این‌که تغییر دادی. --پرستو ‏۲۹ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۳:۰۸ (PST)

سلام.من کی برد فارسی نصب کردم.نیم فاصله بهم نمیده وقتی شیفت + اسپیس می زنم.گیومه هم نمی دونم کدومه؟--[[کاربر:کنا

سلام کنا. در صفحهٔ بحث خودتان جواب داده‌ام. --Farzaneh ‏۲۳ ژانویهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۳:۳۶ (PST)

قرار دادن عكس‌ها

سلام. راجع به چگونگي قرار دادن عكس‌ها در صفحه و چگونه پانويس زدن براي عكس‌ها توضيحي پيدا نكردم. كاربر: افرا آزاد 13 فوريه 2012

سلام، عکس‌ها را جداگانه در صفحه قرار نمی‌دهیم. اما توضیحات عکس‌ها را در همان قسمتی که عکس آورده شده، بین دو خط به این صورت می‌آوریم:
  • توضیح عکسِ صفحهٔ ۱:
توضیح.

--Mohaddese ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۸:۲۵ (PST)


خوش اومدی --بابک ق ‏۳ مارس ۲۰۱۲، ساعت ۲۳:۵۳ (PST)


یادآوری!

  • پرستو جانم، امیرزادهٔ کاشی‌ها را داشتی بازنگری می‌کردی، اما چون الگویِ در حال بازنگری را نگذاشته بودی، متوجه نشده بودم. هرچند که اگر هم متوجه می‌شدم، بازنگری‌اش نمی‌کردم! :)
رومن رولان ۲ را هم نوشته بودی که «مرضیه رسولی» تایپ می‌کند. به خاطر همین نگذاشتم‌ش در وضعیت ناقص. بد نیست ازش بپرسی که هنوز هم می‌خواهد که تایپ‌ش کند یا نه. مرسی. --Mohaddese ‏۶ مارس ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۲۳ (PST)
مرسی بابت یادآوری. اولی را گذاشتم که دیگران بازنگری کنند فعلاً. شاید هم خیلی زود دوباره خودم بیایم سراغش. مرضیه هم گرفتار است. سعی می‌کنم ازش بپرسم. عمدتاً به خاطر این‌که اگر تا الان کاری کرده باشد، این‌جا بگذارد. --پرستو ‏۶ مارس ۲۰۱۲، ساعت ۰۵:۱۷ (PST)


اشتباه

  • سلام پرستو. بار دیگر کردستان... را، کاربری که قبل از تو این متن را برای تایپ انتخاب کرده بود، تایپ کرد. با این‌که در صفحهٔ بحث‌ش نوشته بودم که مقاله را به وضعیت ناقص برگردانده‌ام، اما گویا متوجهٔ منظورم نشده بود. امیدوارم تایپ‌ش نکرده باشی هنوز. و متأسفم.--Mohaddese ‏۹ مارس ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۱۱ (PST)


بازنگری

السّاعه! --پرستو ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۵:۳۵ (PDT)
ممنون که بازنگری کردی. برای برداشتن الگویِ وسط‌چینِ جدول ۲ دلیلِ مشخصی داشتی؟ من فکر کرده بودم که محتوای هر خانه اگر وسطِ خانه قرار بگیره قشنگ‌تره. (به چشم من البته). می‌خواستم ببینم اگر دلیلی داره، حواسم باشه از این به بعد برای چه جدول‌هایی نباید از الگوی وسط‌چین استفاده کنم. مرسی.--Mohaddese ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۳۳ (PDT)
اشتباه از من بوده. می‌خواستم کل جدول را راست‌چین کنم که تداخل نکنه با تصویرِ کناری. الان برمی‌گردونم وسط‌چین رو.--پرستو ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۳۸ (PDT)
  • می‌توانم جدول‌ها را راست‌چین کنم. فقط کافی‌ه که توضیحاتی که اول جدول، بعد از {|، نوشته شده را برداریم. این کار را بکنم؟ قبلاً در کروم این مشکل وجود نداشت. نمی‌شه کاری‌ش کرد یعنی؟--Mohaddese ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۴۹ (PDT)
با سافاری هم آخه قاطی نشون می‌ده. جدول شمارهٔ ۲ رو صرفاً. چون افتاده کنار اون عکسِ دولته‌ای. حالا مهم هم نیست. اما می‌خوای امتحان کن ببین راست‌چین کردنش کمک می‌کنه به بهتر دیدنِ جدول یا نه. مرسی.--پرستو ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۵۲ (PDT)
انجام شد. هر سه جدول را راست‌چین کردم که با کروم هم مشکلی نباشد. سافاری ندارم، نگاه کن لطفاً، اگر مشکلی بود بگو. و این‌که فکر می‌کنم خیلی از مطالبِ جدول‌دار الآن همچین مشکلی داشته باشند. (ها، راستی اشتباه گفته بودم، ابتدای جدول باید class="wikitable" را باقی گذاشت.)--Mohaddese ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۰۷ (PDT)
دستت درد نکنه. با سافاری هم درست دیده می‌شه.--پرستو ‏۲۶ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۱۰ (PDT)
  • دو صفحهٔ آخرِ نامه‌ها ۲۷ را خودت بازنگری می‌کنی؟ اگر نه، من می‌تونم الآن بازنگری‌اش کنم. فقط بگو تا کجا بازنگری شده.--Mohaddese ‏۲۹ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۳۴ (PDT)
لطفاً بازنگریش کن. ممنون. همهٔ متن به غیر از این دو صفحه بازنگری شده. یعنی تا آخرِ صفحهٔ ۱۲۸. --پرستو ‏۲۹ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۳۸ (PDT)
  • می‌شه لطفاً صفحهٔ‌آخرِ صندوق پستی ۱۱۳۲-۱۵ شمارهٔ ۲۹ را بازنگری کنی؟ من تا آخر ۱۱۰ بازنگری کردم، (صفحهٔ آخر را خودم تایپ کرده بودم.) مرسی.--Mohaddese ‏۲ ژوئن ۲۰۱۲، ساعت ۰۸:۵۰ (PDT)
حتماً. سعی می‌کنم امشب انجامش بدم. --پرستو ‏۵ ژوئن ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۳۰ (PDT)

اجازه

  • سلام، کتاب کوچه ۱ بازنگری شده است. می‌خواستم ببینم آیا می‌توانم قبل از نهایی شدنش، تغییراتی در آن بدهم؟ مثلاً این‌که برای ستاره‌های بین شعرها، الگوی تک ستاره را جایگزین الگوی ستاره، که وسط قرار می‌گیرد، بکنم. یا این‌که برای نام شاعر‌ها، از تو بردگی استفاده کنم به جای چپ‌چین (چون فاصله خیلی زیاد است این‌جوری). --Mohaddese ‏۲۱ ژوئن ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۳۹ (PDT)
معلومه که می‌شه. اجازهٔ ما هم دست شماست. باید زود بازنگری کنیم بر قواعد تایپ و بازنگری. :) --پرستو ‏۲۱ ژوئن ۲۰۱۲، ساعت ۰۵:۰۳ (PDT)


تمام شد؟

چندین وقته مقاله‌ای جدید برای تایپ در سایت قرار نگرفته و صفحه‌ی مقالات آماده‌ی بازنگری هم فقط یک متن داره (که توسط من تایپ شده). آیا این به این معنیه پایان این پروژه هستش؟--امیر ‏۲۴ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۰۷ (PDT)

سلام امیر. معلومه که تمام نشده! مشکلی پیدا کرده‌ایم در آپلود کردنِ صفحات جدید. ۲۰ شماره از کتاب هفته را اسکن کرده‌ایم که باید به مرور آپلود کنیم. مشکل که رفع بشود، می‌افتیم روی غلتک. ممنون که همراه هستی. --پرستو ‏۲۴ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۴:۳۸ (PDT)

انتخاب متن

سلام من هر متنی برای تایپ انتخاب می‌کنم این پیام میاد..این مقاله در حال تایپ است. اگر می‌خواهید این مقاله را تایپ یا ویرایش کنید، لطفاً دست نگه دارید تا این پیغام حذف شود. چی کار باید بکنم؟

فونت

سلام. قبلا با مدیاویکی کار کردم و یک چیزایی یاد گرفتم. برای تغییر فونت از آ‌ر‌یال به تاهما(راحت‌تر خونده میشه) سه‌تا روش هست. 1. تغییر از Common.css که نسخه من گیر داشت و نشد./ 2. نصب افزونه وب فونت که بد نیست، اما کامل هم نیست. در کنار تغییر کلی چیز بهتری میشه. /3. سومی جواب داد و کلا همه‌چیز تاهما شد. توضیحاتش تو این عکس نوشتم. امیدوارم مفید باشه. بامهر / --Sadegh (بحث) ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۱۱:۰۶ (PST)

می‌تونید هم یک استایل درست کنید و توی مرورگرتون همه‌ی متون سایت تاهومایی بشن. این روش دم دست‌تره. --هومن ‏۱۲ جولای ۲۰۱۴

رنگ

سلام، رنگ پس‌زمینه‌ی صفحه‌های داخل کتاب هفته چون کاغذشون کاهیه، زرده، آیا می‌تونم قبل از بارگذاری‌های جدید تصحیح رنگ کنم جوری که متن مشکی باقی بمونه و پس‌زمینه تقریبن سفید بشه؟

سلام. ترجیح ما تا الان این بوده که اسکن صفحه‌ها را به همان شکل اصلی (رنگ گاهی) بارگذاری کنیم--بیشتر برای حفظ شکل و رنگ نشریهٔ قدیمی. البته برای تغییر رویه، اگر دلیل قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد، مشکلی وجود ندارد. توضیح می‌دهید چرا رنگ را می‌خواهید عوض کنید؟ --پرستو (بحث) ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۰:۱۱ (PDT)

به نظرم سفید بهتر می‌آد مخصوصن اگر کسی بخواد صفحه‌ای را چاپ کنه. البته سفید کردن پس‌زمینه یه مرحله اضافه می‌کنه به کار.

سلام، من با سفید شدنِ صفحه‌ها مخالفم. به این دلیل که صفحه‌های کاهی و زرد کم‌تر چشم را اذیت می‌کنند و برای تایپ و بازنگری مناسب‌تر هستند. --Mohaddese (بحث) ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۲:۳۹ (PDT)
من هم با سفید کردن پس‌زمینه موافق نیستم. --پرستو (بحث) ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۳۵ (PDT)

ابزارها

سلام لطفا این و [www.mediawiki.org/wiki/Extension:AbuseFilter این] را اضافه کنید تا ابزارهای ویکی‌تان و پالایهٔ خرابکاری فعال شوندYamaha5 (بحث) ‏۱۱ اوت ۲۰۱۴، ساعت ۲۳:۵۴ (PDT)

همچنین باید راهنما:میز تحریر را راه‌بیاندازید تا جایی باشد برای بحث عمومی
در مورد حق‌تکثیر آثار هم تصیمیم بگیرید چون خیلی مهم است من GFDL یا گنو را پیشنهاد می‌کنم یا کریتیو کامنز تا دیگر پروژه‌های آزاد هم بتوانند از محتوی شما استفاده کنند.
فعلا کار من تمام شد هر زمان افزونه‌های بالایی را فعال کردید خبرم کنید تا ادامه کار را انجام دهم . هنوز کار زیاد داریم. باتشکر Yamaha5 (بحث) ‏۱۲ اوت ۲۰۱۴، ساعت ۰۰:۵۴ (PDT)
سلام. خیلی خیلی ممنون. باید از دوستی که کارهای فنی سایت را می‌کند بخواهم که انجام دهد. --پرستو (بحث) ‏۱۳ اوت ۲۰۱۴، ساعت ۰۲:۴۴ (PDT)