شب است یا روز؟: تفاوت بین نسخه‌ها

از irPress.org
پرش به ناوبری پرش به جستجو
جز
جز (ربات: افزودن رده:کتاب جمعه)
 
(۴ نسخه‌ٔ میانی ویرایش شده توسط ۱ کاربر نشان داده نشده)
سطر ۱: سطر ۱:
 
[[Image:8-047.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۸ صفحه ۴۷|کتاب جمعه سال اول شماره ۸ صفحه ۴۷]]
 
[[Image:8-047.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۸ صفحه ۴۷|کتاب جمعه سال اول شماره ۸ صفحه ۴۷]]
[[رده:کتاب جمعه ۸]]
 
[[رده:شعر]]
 
 
{{بازنگری}}
 
 
 
{{چپ‌چین}}
 
{{چپ‌چین}}
 
رونده رفت، ندانم رسید یا نرسید
 
رونده رفت، ندانم رسید یا نرسید
سطر ۱۲: سطر ۷:
 
'''«سعدی»'''
 
'''«سعدی»'''
 
{{پایان چپ‌چین}}
 
{{پایان چپ‌چین}}
 +
شب است یا روز؟
  
 +
زمان مردّد مانده‌ست
  
شب است یا روز؟
+
و نغزخوانیِ ساعت ادامه می‌یابد....
  
زمان مردد مانده است
 
  
و نغز خوانی ساعت ادامه می یابد...
+
در این مکان و در این هنگام
  
در این مکان و در این هنگام
+
به‌باغ عدن که با پتک نقشه می‌بندد
 +
 
 +
به‌مغز گچ گرفتهٔ جمعیت،
  
به باغ عدن که با پتک نقشه می بندد
+
بدون خاطره، در کـُنج برگپوشیده
  
به مغز گچ گرفته ی جمعیت،
+
شکسته با پرِ خونین
  
بدون خاطره، در کنج برگپوشیده
+
::::کبوتر قاصد.
  
شکسته با پر خونین
 
  
کبوتر قاصد.
+
کلاغ
  
کلاغ رسول آینده است.
+
رسول آینده است.
  
 
شعارها
 
شعارها
  
تعارف ابدیت گرفته اند.
+
تعارف ابدیت گرفته‌اند.
  
 
مَجاز
 
مَجاز
 
   
 
   
راهنمای سلامت است.
+
:راهنمای سلامت است.
  
 
کجاست قاضی؟
 
کجاست قاضی؟
  
آیا حوادث تاریخ
+
:::آیا حوادث تاریخ
  
فقط برای رونق امروز اتفاق افتاده ست؟
+
فقط برای رونق امروز اتفاق افتاده‌ست؟
  
همیشه بین شب و احیا
 
  
کجا که زاویه چشم می کند پیدا
+
همیشه بین شب و احیاء
  
و در سماجت چشم ستاره ی مغروق
+
کجا که زاویهٔ چشم می‌کند پیدا
  
و در شهادت شمشادهای ایرانی
+
و در سماجتِ چشم ستارهٔ مغروق
 +
 
 +
و در شهادتِ شمشادهایِ ایرانی
 
   
 
   
 
همیشه تندیسی
 
همیشه تندیسی
  
میان آینه های مقابل ایستاده است
+
میان آینه‌های مقابل استاده‌ست
 +
 
  
 
و در سرابش
 
و در سرابش
 
   
 
   
این سایه های یکتارا
+
این سایه‌های یکتا را
  
جهان بی نهایت می بیند
 
  
زخود فریبی انکار می کند
+
جهان بی‌نهایت می‌بیند
  
فراخنای فراسوی ِ آینه ها را...
+
ز خودفریبی انکار می‌کند
  
و نغز خوانی خوانی خونسرد
+
فراخنایِ فراسویِ آینه‌ها را...
  
بی آنکه آونگش
+
 
 +
و نغزخوانی خونسرد
 +
 
 +
بی‌آن که آونگش
 
   
 
   
 
در این تعادل مشکوک بربیاشوبد
 
در این تعادل مشکوک بربیاشوبد
  
به چرخ و لنگر آینده ضربه می کوبد.
+
به‌چرخ و لنگر آینده ضربه می‌کوبد.
  
  
 
:::::::::::::م - ع. سپانلو   
 
:::::::::::::م - ع. سپانلو   
 
::::::::::::::بهار ۵۷
 
::::::::::::::بهار ۵۷
 +
 +
 +
 +
{{لایک}}
 +
 +
[[رده:کتاب جمعه ۸]]
 +
[[رده:شعر]]
 +
[[رده:م. ع. سپانلو]]
 +
[[رده:مقالات نهایی‌شده]]
 +
[[رده:کتاب جمعه]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۰۷:۳۷

کتاب جمعه سال اول شماره ۸ صفحه ۴۷
کتاب جمعه سال اول شماره ۸ صفحه ۴۷

رونده رفت، ندانم رسید یا نرسید

بر این قیاس که آینده دیر می‌آید

«سعدی»

شب است یا روز؟

زمان مردّد مانده‌ست

و نغزخوانیِ ساعت ادامه می‌یابد....


در این مکان و در این هنگام

به‌باغ عدن که با پتک نقشه می‌بندد

به‌مغز گچ گرفتهٔ جمعیت،

بدون خاطره، در کـُنج برگپوشیده

شکسته با پرِ خونین

کبوتر قاصد.


کلاغ

رسول آینده است.

شعارها

تعارف ابدیت گرفته‌اند.

مَجاز

راهنمای سلامت است.

کجاست قاضی؟

آیا حوادث تاریخ

فقط برای رونق امروز اتفاق افتاده‌ست؟


همیشه بین شب و احیاء

کجا که زاویهٔ چشم می‌کند پیدا

و در سماجتِ چشم ستارهٔ مغروق

و در شهادتِ شمشادهایِ ایرانی

همیشه تندیسی

میان آینه‌های مقابل استاده‌ست


و در سرابش

این سایه‌های یکتا را


جهان بی‌نهایت می‌بیند

ز خودفریبی انکار می‌کند

فراخنایِ فراسویِ آینه‌ها را...


و نغزخوانی خونسرد

بی‌آن که آونگش

در این تعادل مشکوک بربیاشوبد

به‌چرخ و لنگر آینده ضربه می‌کوبد.


م - ع. سپانلو
بهار ۵۷