شطرنج جوانان پیکار اندیشه‌ها ۹: تفاوت بین نسخه‌ها

از irPress.org
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(پایانِ تایپ.)
جز شطرنج جوانان پیکار اندیشه‌ها ۹» را محافظت کرد: مطابق با متنِ اصلی است. ([edit=sysop] (بی‌پایان) [move=sysop] (بی‌پایان)))
 
(۱۱ نسخه‌ٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشده)
سطر ۳: سطر ۳:
 
[[Image:31-140.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۱۴۰|کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۱۴۰]]
 
[[Image:31-140.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۱۴۰|کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۱۴۰]]
  
{{بازنگری}}
 
  
 
'''نوشتهٔ ج. ان. واکر'''
 
'''نوشتهٔ ج. ان. واکر'''
سطر ۱۲: سطر ۱۱:
 
'''تمرین A – 4'''
 
'''تمرین A – 4'''
  
آخرین حرکت سیاه، چنین بوده: 5 - …., h7 – h6 با توجه به‌شرایط موجود آیا:
+
آخرین حرکت سیاه، چنین بوده: ‎5 - …., h7 – h6 با توجه به‌شرایط موجود آیا:
  
 
'''الف:''' می‌توانید برای این حرکت سیاه دلیلی ارائه بدهید؟
 
'''الف:''' می‌توانید برای این حرکت سیاه دلیلی ارائه بدهید؟
سطر ۱۹: سطر ۱۸:
  
 
'''ج:''' سیاه می‌تواند حرکت دیگری، جز آنچه که فوقاً به‌آن اشاره شد انجام بدهد؟ '''شکل A – 4'''
 
'''ج:''' سیاه می‌تواند حرکت دیگری، جز آنچه که فوقاً به‌آن اشاره شد انجام بدهد؟ '''شکل A – 4'''
 +
  
 
'''پاسخ تمرین A – 4'''
 
'''پاسخ تمرین A – 4'''
  
'''الف:''' سیاه از بیم اینکه مبادا سفید با حرکت: Fc1 – g5، اسبش را به‌حالت '''آچمز''' در بیاورد، پیاده h7 را به‌خانه H6 کشانده.
+
'''الف:''' سیاه از بیم اینکه مبادا سفید با حرکت: Fc1 – g5، اسبش را به‌حالت '''آچمز''' در بیاورد، پیاده h7 را به‌خانه h6 کشانده.
  
'''ب:''' خیر! این حرکت به‌هیچ روی ضروری نبوده. سیاه از '''آچمز''' شدن ترسیده و با حرکت بیهودهِ پیاده، وقت را به‌عبث ضایع کرده... توجه داشته باشید که سفید، خانه بسیار مناسب e3 می‌تواند در اختیارش بگذارد.
+
'''ب:''' خیر! این حرکت به‌هیچ روی ضروری نبوده. سیاه از '''آچمز''' شدن ترسیده و با حرکت بیهودهِ پیاده، وقت را به‌عبث ضایع کرده... توجه داشته باشید که سفید، خانه بسیار مناسب e3 می‌تواند در اختیار فیلش بگذارد.
  
 
'''ج:''' سیاه می‌تواند مهره شاه را در قلعه بنشاند ولی بهترین حرکت برای اینکه فیل وزیر را فعالانه به‌میدان بکشاند به‌صورت زیر است:
 
'''ج:''' سیاه می‌تواند مهره شاه را در قلعه بنشاند ولی بهترین حرکت برای اینکه فیل وزیر را فعالانه به‌میدان بکشاند به‌صورت زیر است:
  
 
{{چپ به راست}}
 
{{چپ به راست}}
{| "class="wikitable' style="text-alugn:center
+
{|
 
|-
 
|-
| 5 – . . . . . . .
+
| width="120pt"| 5 – . . . . . . .
| 5 – d7 – d6
+
| width="120pt"| 5 – d7 – d6
 
|-
 
|-
 
| 6 – Fc1 – g5
 
| 6 – Fc1 – g5
سطر ۴۲: سطر ۴۲:
  
 
{{چپ به راست}}
 
{{چپ به راست}}
{| "class="wikitable' style="text-alugn:center
+
{|
 
|-
 
|-
| 6 – . . . . . .
+
| width="120pt"| 6 – . . . . . .
| 6 – h7 – h6
+
| width="120pt"| 6 – h7 – h6
 
|-
 
|-
 
| 7 – Fg5 – h4
 
| 7 – Fg5 – h4
سطر ۶۰: سطر ۶۰:
 
'''تمرین A – 5'''
 
'''تمرین A – 5'''
  
آخرین حرکت سیاه چنین بوده 6 – ….., h7 – h6 و سفید با مانور زیر:
+
آخرین حرکت سیاه چنین بوده ‎6 – ….., h7 – h6 و سفید با مانور زیر:
  
 
{{چپ به راست}}
 
{{چپ به راست}}
{| "class="wikitable' style="text-alugn:center
+
{|
 
|-
 
|-
| 7 – Fc4 x f7 +
+
| width="120pt"| 7 – Fc4 x f7 +
| 7 – Re8 x f7
+
| width="120pt"| 7 – Re8 x f7
 
|-
 
|-
 
| 8 – Cf3 x e5 +
 
| 8 – Cf3 x e5 +
سطر ۷۸: سطر ۷۸:
  
 
'''ب:''' می‌توانید مسیر هفت حرکت بعدی سفید را مشخص کنید؟
 
'''ب:''' می‌توانید مسیر هفت حرکت بعدی سفید را مشخص کنید؟
 +
  
 
'''پاسخ  تمرین A – 5'''
 
'''پاسخ  تمرین A – 5'''
  
'''الف:''' خیر! '''یورش''' سفید شتاب زده نیست. سیاه با قبول '''گامی''' پیاده، از نظر گسترش مهره‌ها عقب افتاده و با حرکات غیر ضروری پیاده‌ها وقت را تلف کرده... مهره‌های سفید از نظر جنگی آرایش یافته و آماده‌اند حمله آغاز کنند و سیاه به‌هیچ روی توانایی دفاع از خود را ندارد. بهر طریقی که بخواهد از موجودیت خود دفاع کند، راه بجائی نمی‌برد. به‌عنوان مثال:
+
'''الف:''' خیر! '''یورش''' سفید شتابزده نیست. سیاه با قبول '''گامی''' پیاده، از نظر گسترش مهره‌ها عقب افتاده و با حرکات غیر ضروری پیاده‌ها وقت را تلف کرده... مهره‌های سفید از نظر جنگی آرایش یافته و آماده‌اند حمله آغاز کنند و سیاه به‌هیچ روی توانائی دفاع از خود را ندارد. بهر طریقی که بخواهد از موجودیت خود دفاع کند، راه بجائی نمی‌برد. به‌عنوان مثال:
  
 
{{چپ به راست}}
 
{{چپ به راست}}
{| "class="wikitable' style="text-alugn:center
+
{|
 
|-
 
|-
| اگر:
+
| width="30pt"| اگر:
| 8 - . . . . . . .
+
| width="120pt"| 8 - . . . . . . .
| 8 – Rf7 – e8
+
| width="120pt"| 8 – Rf7 – e8
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
سطر ۹۹: سطر ۱۰۰:
 
|}
 
|}
  
{| "class="wikitable' style="text-alugn:center
+
{|
 
|-
 
|-
| اگر:
+
| width="30pt"| اگر:
| 8 – . . . . . . .
+
| width="120pt"| 8 – . . . . . . .
| 8 – Rf7 – e6
+
| width="120pt"| 8 – Rf7 – e6
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
سطر ۱۱۸: سطر ۱۱۹:
  
 
{{چپ به راست}}
 
{{چپ به راست}}
{| "class="wikitable' style="text-alugn:center
+
{|
 +
|-
 +
| width="30pt"| اگر:
 +
| width="120pt"| 8 – . . . . . .
 +
| width="120pt"| 8 – Rf7 – f6
 
|-
 
|-
| اگر:
+
|  
| 8 . . . . . .
+
| 9 Dd1 – d4 +
| 8 Rf7 f6
+
| 9 Dd8 e8
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
| 9 Dd1 – d5 +
+
| 10 Cc3 – d5 +
| 9 Re6 f6
+
| 10 Rf6 e6
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
| 10 Dd5 f7
+
| 11 Cd5 c7 +
| 10 . . . . . . .
+
| 11 – . . . . . .
 
|}
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
{{پایان چپ به راست}}
سطر ۱۳۷: سطر ۱۴۲:
  
 
{{چپ به راست}}
 
{{چپ به راست}}
{| "class="wikitable' style="text-alugn:center
+
{|
 
|-
 
|-
| اگر:
+
| width="30pt"| اگر:
| 8 – . . . . . . .
+
| width="120pt"| 8 – . . . . . . .
| 8 – Rf7 – e7
+
| width="120pt"| 8 – Rf7 – e7
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
سطر ۱۶۳: سطر ۱۶۸:
  
  
'''ب:''' این تمرین بهترین نمونه‌ئی است که سفید توانست قوانین را نادیده بگیرد و به‌اصطلاح تا تنور داغ است، نان را بچسباند. حتی اگر سفید از یورش بردن هم صرف‌نظر می‌کرد. بازهم لطمه‌ئی به‌کیفیت خوب بازی‌اش وارد نمی‌اید؛ ولی چون پیاده‌ئی به‌قربانگاه فرستاده لازم است برتری خود را در گسترش مهره‌ها به‌ثبوت برساند... حرکات زیر می‌تواند مناسب‌ترین روش ادامه بازی به‌وسیله سفید باشد:
+
'''ب:''' این تمرین بهترین نمونه‌ئی است که سفید توانست قوانین را نادیده بگیرد و به‌اصطلاح تا تنور داغ است، نان را بچسباند. حتی اگر سفید از یورش بردن هم صرف‌نظر می‌کرد. بازهم لطمه‌ئی به‌کیفیت خوب بازی‌اش وارد نمی‌آید؛ ولی چون پیاده‌ئی به‌قربانگاه فرستاده لازم است برتری خود را در گسترش مهره‌ها به‌ثبوت برساند... حرکات زیر می‌تواند مناسب‌ترین روش ادامه بازی به‌وسیله سفید باشد:
  
 
{{چپ به راست}}
 
{{چپ به راست}}
سطر ۱۸۴: سطر ۱۸۹:
  
 
{{چپ به راست}}
 
{{چپ به راست}}
{| "class="wikitable' style="text-alugn:center
+
{|
 
|-
 
|-
| '''سفید ۵ مهره:'''
+
| width="120pt"| '''سفید ۵ مهره:'''
| Dc4 – Rd4 – Pg5 – Ce6 – Fd8.
+
| width="320pt"| Dc4 – Rd4 – Pg5 – Ce6 – Fd8.
 
|-
 
|-
 
| '''سیاه ۳ مهره:'''
 
| '''سیاه ۳ مهره:'''
سطر ۲۰۲: سطر ۲۰۷:
 
==حل مسأله شطرنج شمارهٔ ۹==
 
==حل مسأله شطرنج شمارهٔ ۹==
  
{{وسط چین}}سیاه در سه حرکت مات می‌شود{{پایان وسط چین}}
+
{{وسط چین}}سیاه در سه حرکت مات می‌شود.{{پایان وسط چین}}
  
 
{{چپ به راست}}
 
{{چپ به راست}}
{| "class="wikitable' style="text-alugn:center
+
{|
 
|-
 
|-
| '''سفید'''  
+
| width="120pt"| '''سفید'''  
| '''سیاه'''
+
| width="120pt"| '''سیاه'''
 
|-
 
|-
 
| 1 – D – b3!
 
| 1 – D – b3!
سطر ۲۲۴: سطر ۲۲۹:
  
 
{{چپ به راست}}
 
{{چپ به راست}}
{| "class="wikitable' style="text-alugn:center
+
{|
 
|-
 
|-
| 1 – . . . . . .
+
| width="120pt"| 1 – . . . . . .
| 1 – P – g6
+
| width="120pt"| 1 – P – g6
 
|-
 
|-
 
| 2 – D – b7 +
 
| 2 – D – b7 +
سطر ۲۳۳: سطر ۲۳۸:
 
|-
 
|-
 
| 3 – D – d5 + +
 
| 3 – D – d5 + +
|  
+
|
 
|}
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
{{پایان چپ به راست}}
سطر ۲۴۰: سطر ۲۴۵:
 
[[رده:کتاب جمعه ۳۱]]
 
[[رده:کتاب جمعه ۳۱]]
 
[[رده:کتاب جمعه]]
 
[[رده:کتاب جمعه]]
 +
[[رده:شطرنج]]
 +
[[رده:مقالات نهایی‌شده]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۵ ژوئن ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۰۶

کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۱۳۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۱۳۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۱۳۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۱۳۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۱۴۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۱۴۰


نوشتهٔ ج. ان. واکر

ترجمهٔ جهانگیر افشاری


تمرین A – 4

آخرین حرکت سیاه، چنین بوده: ‎5 - …., h7 – h6 با توجه به‌شرایط موجود آیا:

الف: می‌توانید برای این حرکت سیاه دلیلی ارائه بدهید؟

ب: اصولاً انجام این حرکت ضروری بوده؟

ج: سیاه می‌تواند حرکت دیگری، جز آنچه که فوقاً به‌آن اشاره شد انجام بدهد؟ شکل A – 4


پاسخ تمرین A – 4

الف: سیاه از بیم اینکه مبادا سفید با حرکت: Fc1 – g5، اسبش را به‌حالت آچمز در بیاورد، پیاده h7 را به‌خانه h6 کشانده.

ب: خیر! این حرکت به‌هیچ روی ضروری نبوده. سیاه از آچمز شدن ترسیده و با حرکت بیهودهِ پیاده، وقت را به‌عبث ضایع کرده... توجه داشته باشید که سفید، خانه بسیار مناسب e3 می‌تواند در اختیار فیلش بگذارد.

ج: سیاه می‌تواند مهره شاه را در قلعه بنشاند ولی بهترین حرکت برای اینکه فیل وزیر را فعالانه به‌میدان بکشاند به‌صورت زیر است:

5 – . . . . . . . 5 – d7 – d6
6 – Fc1 – g5 6 – . . . . . . .

و در برابر این، مانور که از سوی سفید انجام شد، سیاه می‌تواند چنین ادامه دهد:

6 – . . . . . . 6 – h7 – h6
7 – Fg5 – h4 7 – g7 – g5

و در این هنگام سیاه می‌تواند با نشاندن مهره شاه در قلعه کوچک، تدارک حمله به‌مهره شاه سفید را فراهم بیآورد.


31-139-1.jpg


تمرین A – 5

آخرین حرکت سیاه چنین بوده ‎6 – ….., h7 – h6 و سفید با مانور زیر:

7 – Fc4 x f7 + 7 – Re8 x f7
8 – Cf3 x e5 + 8 – . . . . . .

از گسترش مهره‌ها، روی برمی‌تابید و به‌یورش دست می‌آزد. با رعایت شرایط آیا:

الف: سفید زودتر از موقع حمله آغاز کرده؟

ب: می‌توانید مسیر هفت حرکت بعدی سفید را مشخص کنید؟


پاسخ تمرین A – 5

الف: خیر! یورش سفید شتابزده نیست. سیاه با قبول گامی پیاده، از نظر گسترش مهره‌ها عقب افتاده و با حرکات غیر ضروری پیاده‌ها وقت را تلف کرده... مهره‌های سفید از نظر جنگی آرایش یافته و آماده‌اند حمله آغاز کنند و سیاه به‌هیچ روی توانائی دفاع از خود را ندارد. بهر طریقی که بخواهد از موجودیت خود دفاع کند، راه بجائی نمی‌برد. به‌عنوان مثال:

اگر: 8 - . . . . . . . 8 – Rf7 – e8
9 – Dd1 – h5 + 9 – Re8 – e7
10 – Dh5 – f7 +
اگر: 8 – . . . . . . . 8 – Rf7 – e6
9 – Dd1 – d5 + 9 – Re6 – f6
10 – Dd5 – f7 10 – . . . . . . .

و در دو حرکت بعدی مات خواهد شد...

اگر: 8 – . . . . . . 8 – Rf7 – f6
9 – Dd1 – d4 + 9 – Dd8 – e8
10 – Cc3 – d5 + 10 – Rf6 – e6
11 – Cd5 – c7 + 11 – . . . . . .

و بدین ترتیب وزیر سیاه از دست می‌رود.

اگر: 8 – . . . . . . . 8 – Rf7 – e7
9 – Cc3 – d5 + 9 – Re7 – e6
10 – Dd1 – g4 + 10 – Re6 x e5
11 – Fc1 – f4 + 11 – . . . . . . .

و سفید راه را برای مات کردن سیاه هموار می‌کند.


31-139-2.jpg


ب: این تمرین بهترین نمونه‌ئی است که سفید توانست قوانین را نادیده بگیرد و به‌اصطلاح تا تنور داغ است، نان را بچسباند. حتی اگر سفید از یورش بردن هم صرف‌نظر می‌کرد. بازهم لطمه‌ئی به‌کیفیت خوب بازی‌اش وارد نمی‌آید؛ ولی چون پیاده‌ئی به‌قربانگاه فرستاده لازم است برتری خود را در گسترش مهره‌ها به‌ثبوت برساند... حرکات زیر می‌تواند مناسب‌ترین روش ادامه بازی به‌وسیله سفید باشد:

 • – O – O
 • – Fc1 – e3
 • – Dd1 – e2
 • – Dd1 – b3

شکل A – 5


مسأله شطرنج شماره ۹

سفید ۵ مهره: Dc4 – Rd4 – Pg5 – Ce6 – Fd8.
سیاه ۳ مهره: Rf7 – Pg7.
سفید بازی را شروع و در سه حرکت سیاه را مات می‌کند.


31-140-1.jpg


حل مسأله شطرنج شمارهٔ ۹

سیاه در سه حرکت مات می‌شود.
سفید سیاه
1 – D – b3! 1 – R – g6
2 – C – f8 + 2 – R – f5
3 – D – f3 + +
:اگر
1 – . . . . . . 1 – P – g6
2 – D – b7 + 2 – R x C
3 – D – d5 + +