موزامبیک، کشوری با رهبران دانا و انقلابی!: تفاوت بین نسخهها
جز (ربات: افزودن رده:کتاب جمعه) |
(صفحهی ۹۲ تایپ شد) |
||
سطر ۱۱: | سطر ۱۱: | ||
[[Image:5-102.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۵ صفحه ۱۰۲|کتاب جمعه سال اول شماره ۵ صفحه ۱۰۲]] | [[Image:5-102.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۵ صفحه ۱۰۲|کتاب جمعه سال اول شماره ۵ صفحه ۱۰۲]] | ||
[[Image:5-103.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۵ صفحه ۱۰۳|کتاب جمعه سال اول شماره ۵ صفحه ۱۰۳]] | [[Image:5-103.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۵ صفحه ۱۰۳|کتاب جمعه سال اول شماره ۵ صفحه ۱۰۳]] | ||
− | {{ | + | {{در حال ویرایش}} |
+ | |||
+ | مرزهای ژئو - پولیتیک موزامبیک نیز مانند سایر کشورهای آفریقائی زائیدهٔ عصر استعمار کلاسیک است، در حالی که تاریخ این کشور تبلوری است از مبارزات مردم آن علیه چنین نظامی. | ||
+ | |||
+ | پرتغالیها در طول چهارصد و پنجاه سال سلطهٔ تجاری و هفتاد سال استعمار منظم و سازمانیافته بر موزامبیک که شامل بیش از شصت گروه و قبیله با سنتهای و زبانهای گوناگون است، همواره با مقاومت سنتی - فرهنگی بومیان روبهرو بودهاند. لکن این مقاومتها گرچه جرقههائی در تاریکی بوده است معهذا بهخاطر پراکندگی قوای مردم این سرزمین و وابستگی قبیلهئی و سنتی گوناگون هرگز تا پیش از '''فرلیمو''' بارور نشده و فقط حماسههای زیبائی در تاریخ ادبیات خلق برجای نهاده است. | ||
+ | |||
+ | نخستین مقاومت سازمانیافته مردم مزامبیک در مقابل استعمار از سال ۱۹۲۰ آغاز شد که پرتغالیها بشدت آنرا سرکوب کردند. شورش با '''رائواس''' اولین مبارزهٔ مردم موزامبیک بود که از مرز تضادهای قبیلهئی و مقاومتهای سنتی - فرهنگی فراتر رفته و نطفهٔ مبارزات ملیگرایان را در سالهای بعد در بطن جامعهٔ استعماری موزامبیک بهوجود آورد. شکست این شورش بهروشنفکران سیاهپوست آموخت که در راه طولانی و پرپیچ و خمی که در پیش دارند وحدت ایدئولوژیک و همبستگی خلقهای موزامبیک با سایر خلقهای استثمار شدهٔ آفریقائی اجتنابناپذیر است و هرگونه مبارزه انتزاعی ناچار بهناکامی میانجامد. | ||
+ | |||
+ | '''نگاهی کوتاه بهتاریخ موزامبیک از ۱۴۹۸ تا ۱۹۲۰''' | ||
+ | |||
+ | در طی این دوران سه پدیده در فرآیند تاریخی موزامبیک چشمگیر بوده است. | ||
+ | |||
+ | ۱. اِعمال سیستم بردهداری و کار اجباری | ||
+ | |||
+ | ۲. استقرار سیستم اقتصادی '''پرازوس (PRAZOS)''' | ||
[[رده:کتاب جمعه ۵]] | [[رده:کتاب جمعه ۵]] | ||
[[رده:کتاب جمعه]] | [[رده:کتاب جمعه]] |
نسخهٔ ۶ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۱۰:۱۷
این مقاله در حال تایپ است. اگر میخواهید این مقاله را تایپ یا ویرایش کنید، لطفاً دست نگه دارید تا این پیغام حذف شود. |
مرزهای ژئو - پولیتیک موزامبیک نیز مانند سایر کشورهای آفریقائی زائیدهٔ عصر استعمار کلاسیک است، در حالی که تاریخ این کشور تبلوری است از مبارزات مردم آن علیه چنین نظامی.
پرتغالیها در طول چهارصد و پنجاه سال سلطهٔ تجاری و هفتاد سال استعمار منظم و سازمانیافته بر موزامبیک که شامل بیش از شصت گروه و قبیله با سنتهای و زبانهای گوناگون است، همواره با مقاومت سنتی - فرهنگی بومیان روبهرو بودهاند. لکن این مقاومتها گرچه جرقههائی در تاریکی بوده است معهذا بهخاطر پراکندگی قوای مردم این سرزمین و وابستگی قبیلهئی و سنتی گوناگون هرگز تا پیش از فرلیمو بارور نشده و فقط حماسههای زیبائی در تاریخ ادبیات خلق برجای نهاده است.
نخستین مقاومت سازمانیافته مردم مزامبیک در مقابل استعمار از سال ۱۹۲۰ آغاز شد که پرتغالیها بشدت آنرا سرکوب کردند. شورش با رائواس اولین مبارزهٔ مردم موزامبیک بود که از مرز تضادهای قبیلهئی و مقاومتهای سنتی - فرهنگی فراتر رفته و نطفهٔ مبارزات ملیگرایان را در سالهای بعد در بطن جامعهٔ استعماری موزامبیک بهوجود آورد. شکست این شورش بهروشنفکران سیاهپوست آموخت که در راه طولانی و پرپیچ و خمی که در پیش دارند وحدت ایدئولوژیک و همبستگی خلقهای موزامبیک با سایر خلقهای استثمار شدهٔ آفریقائی اجتنابناپذیر است و هرگونه مبارزه انتزاعی ناچار بهناکامی میانجامد.
نگاهی کوتاه بهتاریخ موزامبیک از ۱۴۹۸ تا ۱۹۲۰
در طی این دوران سه پدیده در فرآیند تاریخی موزامبیک چشمگیر بوده است.
۱. اِعمال سیستم بردهداری و کار اجباری
۲. استقرار سیستم اقتصادی پرازوس (PRAZOS)