مرا اگر خواهی بشناسی: تفاوت بین نسخهها
(صفحهای جدید با '[[Image:9-036.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۹ صفحه ۳۶|کتاب جمعه سال اول شماره ۹ صفحه ۳۶…' ایجاد کرد) |
جز (ربات: افزودن رده:کتاب جمعه) |
||
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشده) | |||
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
[[Image:9-036.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۹ صفحه ۳۶|کتاب جمعه سال اول شماره ۹ صفحه ۳۶]] | [[Image:9-036.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۹ صفحه ۳۶|کتاب جمعه سال اول شماره ۹ صفحه ۳۶]] | ||
[[Image:9-037.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۹ صفحه ۳۷|کتاب جمعه سال اول شماره ۹ صفحه ۳۷]] | [[Image:9-037.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۹ صفحه ۳۷|کتاب جمعه سال اول شماره ۹ صفحه ۳۷]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | '''نوئمیا دوسوزا''' | ||
+ | |||
+ | شاعر معاصر موزامبیک | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | |||
+ | مرا اگر خواهی بشناسی | ||
+ | |||
+ | با دیدگان تیزبین | ||
+ | |||
+ | این قطعه چوب سیاه را | ||
+ | |||
+ | که برادری ناشناس با دستان معجزهگر | ||
+ | |||
+ | در دوردستهای شمال | ||
+ | |||
+ | بریده است و تراشیده | ||
+ | |||
+ | :::::نظاره کن! | ||
+ | |||
+ | {{تک ستاره}} | ||
+ | |||
+ | این منم | ||
+ | |||
+ | حدقهئی نومید و از شور زندگی تهی، | ||
+ | |||
+ | دهانی شکافته از زخمی هولناک، | ||
+ | |||
+ | دستانی بزرگ و گسترده | ||
+ | |||
+ | که بهنفرین و تهدید بالا رفته، | ||
+ | |||
+ | بدنی پوشیده از زخمهای پیدا و ناپیدا | ||
+ | |||
+ | یادآور ضربههای مهلک شلاق بردگی، | ||
+ | |||
+ | تنی شکنجه دیده و شکوهمند | ||
+ | |||
+ | مغرور و اسرارآمیز، | ||
+ | |||
+ | این منم | ||
+ | |||
+ | تمامی افریقا. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | مرا اگر خواهی بشناسی | ||
+ | |||
+ | بیا و در برابر روح افریقا بهکُرنش سر فرودآر | ||
+ | |||
+ | در نالههای چاووشان سیاه | ||
+ | |||
+ | در رقصهای دیوانهوار «شوپ» | ||
+ | |||
+ | در غوغای «چانگاناپا» | ||
+ | |||
+ | در اندوهی غریب | ||
+ | |||
+ | که شبانگاهان در ترانههای افریقائی جریان مییابد. | ||
+ | |||
+ | {{تک ستاره}} | ||
+ | |||
+ | و دیگر برای شناختن من | ||
+ | |||
+ | تلاش مکن! | ||
+ | |||
+ | چرا که من هیچ نیستم | ||
+ | |||
+ | جز کالبدی گوشتین | ||
+ | |||
+ | که افریقا | ||
+ | |||
+ | فریاد خود را - که آبستن امید بود - | ||
+ | |||
+ | در آن خفه کرد. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ::::::::::::::'''ترجمهٔ عبدالمحمد دلخواه''' | ||
+ | {{لایک}} | ||
+ | |||
+ | [[رده:کتاب جمعه ۹]] | ||
+ | [[رده:شعر]] | ||
+ | [[رده:نوئمیا دوسوزا]] | ||
+ | [[رده:عبدالمحمد دلخواه]] | ||
+ | [[رده:مقالات نهاییشده]] | ||
+ | [[رده:کتاب جمعه]] |
نسخهٔ کنونی تا ۳ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۰۷:۵۴
نوئمیا دوسوزا
شاعر معاصر موزامبیک
مرا اگر خواهی بشناسی
با دیدگان تیزبین
این قطعه چوب سیاه را
که برادری ناشناس با دستان معجزهگر
در دوردستهای شمال
بریده است و تراشیده
- نظاره کن!
*
این منم
حدقهئی نومید و از شور زندگی تهی،
دهانی شکافته از زخمی هولناک،
دستانی بزرگ و گسترده
که بهنفرین و تهدید بالا رفته،
بدنی پوشیده از زخمهای پیدا و ناپیدا
یادآور ضربههای مهلک شلاق بردگی،
تنی شکنجه دیده و شکوهمند
مغرور و اسرارآمیز،
این منم
تمامی افریقا.
مرا اگر خواهی بشناسی
بیا و در برابر روح افریقا بهکُرنش سر فرودآر
در نالههای چاووشان سیاه
در رقصهای دیوانهوار «شوپ»
در غوغای «چانگاناپا»
در اندوهی غریب
که شبانگاهان در ترانههای افریقائی جریان مییابد.
*
و دیگر برای شناختن من
تلاش مکن!
چرا که من هیچ نیستم
جز کالبدی گوشتین
که افریقا
فریاد خود را - که آبستن امید بود -
در آن خفه کرد.
- ترجمهٔ عبدالمحمد دلخواه