زن و خانواده در کوبا
این مقاله در حال تایپ است. اگر میخواهید این مقاله را تایپ یا ویرایش کنید، لطفاً دست نگه دارید تا این پیغام حذف شود. |
زن و خانواده در کوبا
سینتیا کاکبرن
ترجمه م. سینا
در ۱۴ فوریه ۱۹۷۵، شورای وزیران کوبا قانون ۱۲۸۹، یعنی قانون خانواده را به تصویب رساند. علاوه بر اهمیت آن در پایان دادن به مفهوم «حرامزادگی» (که میگوید) «همهٔ نوزادان یکسان بدنیا میآیند» - این قانون به خاطر تدوین موازین حقوقی روابط زن و شوهر، والدین و فرزندان، از اهمیت فراوانی برخوردار بود. چند ماه بعد اولین کنگرهٔ حزب کمونیست کوبا تصویب نامهئی دربارهٔ تساری زنان مقرر داشت. متن قانون و تصویب نامه در ۱۹۷۶ با عنوان
Sobre el Pleno Ejercico de la Igualidad de la Mujer
منتشر شد که در زیر بهعنوان «تساوی زنان» از آن یاد میشود.
این مقاله دو سند فوق را در چارچوپ وضعیت زنان کوبا در ۱۹۷۵ مورد بحث قرار میدهد.
تاریخچهٔ جریانات
کوبای انقلابی کشوری است که در آن گامهای سریع تحول، شیوهٔ عادی و مورد انتظار زندگی است؛ اما سال ۱۹۷۵ از نظر فعالیت سیاسی سالهای دیگر را پشت سر میگذارد. پیشنویس قانون اساسی جدید تهیه و بهبحث گذاشته شد؛ نظام انتخاباتی «قدرت خلق» در ایالت ماتانزاس در دست آزمایش بود؛ برنامهٔ پنجساله جدیدی در دست تهیه بود؛ «قانون خانواده» به مرحلهٔ تدوین قانونی رسید؛ و نخستین کنگرهٔ ملی حزب کمونیست تشکیل شد. «مسأله زنان» سرنخی است که میتوان دنبالهٔ آن را در متن کلیهٔ این اسناد و مذاکرات تعقیب کرد. بنابراین نظامنامه «زنان از حقوق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مساوی با مردان بهرهمند خواهند شد» (مادهٔ ۴۳). در قانون سوسیالیستی نوینی که بهتدریج تکوین مییابد تا جایگزین قوانین استثماری یا نامناسب بورژوازی امپریالیست شود، «قانون خانواده» یک عنصر تعیین کننده بود. نخستین کنگرهٔ حزب کمونیست در باب بیشرفت زنان در جهت مساوات بحث میکند. این کنگره فرصتی بود برای بررسی مجدد دست آوردها و کاستیهای انقلاب در این زمینه و زمینههای دیگر.
موقعیت زنان کوبا در ۱۹۷۵ یا ۱۹۷۶ بهطور غیرقابل مقایسهئی از ۱۹۵۸ یا سالهای پیش از آن بهتر بود. تحت قوانین بیشین، زنان حتی چیزی کمتر ازمایملک یا زائدهئی از مردان بهشمار میآمدند. در فلاکت قبل
از انقلا بپ طبقه کارگر و دهقان، صدها هزار زن زندکی خانوادکی محنت باری را میگذراندنا. خپلی از کسانی که بیرون ازخانه کار میکردنأ خدمتکار بوررواها بودنا، تعداد بیش تری خود فروتنی میکردنأ و طالبان تنان نیز سربازان آمریکا تی و توریستها بودنأ. در جامته کوبا تی، «دغیرت مردانگی»> که مشخصه تمامی آمریکای لاتین پیش ازانقلاب است، بر فرهنک تسلط یافت. در محافل بورژوازی شهری و فواستعماری، زنان بازیچهها ژ جنسی به حساب میآمدنأ و بر مبنای ظاهر آراسته و مهارت ئنان در خانه داری وامور جزتی دیگر ارزشیابی میئدند. زنان حتی أرمورد زندگی خودشان هم چندان اختیاری ندانئتند! کلیسای قدر تمند کاتولیک پیشگیری از آبستنی را ممنوع ~ده دد.
به دلاتل مستند، تبدیل روابط بورژواتی به مناسبات ««انسانی»» سوسیالیستی، از متحول ساختن روابط مالکیت و «دتولید»» (که البته با یکدیگر ارتباط أارند). بس دشوارتر بود. معزلک، زنان در جبهه پیتنتاز مبارزه علیه ابپریالیسم فئرکت داشتهاند. در ۱۹۹۳ ، زنان دوشنی به دوش مردان به بإدکان مونکادا یورش بردنأ. آنها در جنبش لا ۲ ژوثیه فعالیت داشته مقاومت را در شهرها سازمان میدادند، و بسیاری نیز ئنکنجه و زندانی شدنا. کرو» زیادی در کوهتان (سیئرا ماثستراا به ممرا» د» ارتش ئنورشیان»» نبرد میکردنأ. لذا، ازلحظه تی که ««ارتش نئورئنیان»» در زانویه ۱۹۹۹ به ماوانا وار «شد، همان طور که افق امیدواری طبقه کارگر کسترتنی یافت، چشم انداز زندکی زنان نیز دلپذیرتر شد.
هنگامی که در ماه مه ۶ لا ۱۹ ، انقلاب کوبا بر خصلت سوسیالیستی خود تاکید کرد، تلاشنی آگاهانه در جهت احقاق حقوق زنان آغاز ئند و حقوق آنان رسمأ استقرار یافت. در ۱۹۸۰ فدراسیون زنان گویا (اماالا) تاسیس شد. فرو ریختن سرمایه داری به خودی خود بسیاری از اشکال استثمار زنان را از میان بردائنت. دیگر تبلیغات تجارتی وجود ندائنت: أیکر برای فروش کالاها از جاذبه جنسی زنان استفاده نمیشد. (و این نکته تی بود که شاید من در کوبا بیش ازهر چیزی از آن لذت بردم: یعنی استراحتی ازتمام آن بیهواگی و زوالی که در سینما و تلویزیون تجارتی از تما تنای بوسترها و حرص پول به آدم دست میدهد). در کئنوری که در آن بیکاری وجود فدارد، مآله تی به نام بیکاری پنهان زنان موجود نیست: بسیاری از زنان بیرون ازخانه کار
می کنند، و برای بسیاری أیکر، تقاضای کار وجود دارد. در کوبا، اصل تآمین رر
- صفحه ۸۵
مهد کودک، آن را ددمجانیدد اعلام میکند. فیدل کاسترو در یکی ازنطق مایش در لألا ۱۹ می کویا: أدجامعه از کار زنان فایده میبر>! حتی اکر به زنان> ستمردها کامل پرداخت شنود و بخشی از آن را برای مخا، جی چون مهد کودک کسر فکنند، بازهم به همان اندازه از کار آنان سود میبرد. سقط جنین مجانی بوده قابل حصرل است. د`لأمنوژ. ر چه مرحئه ثی فستیم؟ طرح کفکره درباره «دتساوی زنان>» در حالی که تائید میکرد که از ۶۹۹۹ پیشرفتهای جشمکیری مووت کرفته است، به شدت ازخود انتقاد ´ میکرد. این انتقاد به تبعیض و نابرابری: مداومی که عملأ به طرق گوناگون صورت میکیرأ و اصول سوسیالیستی هنوز فرصت از میان برداشتن آنها را شیافته اشاره میکرد. به ببیاری از جو انب زندکی زنان توجه کردنأ. طرح کفکره «دریشه کن کردن این گرایش رایج أرجامعه سرمایه داری را خواستار شد که زنان را وسیله ئی نمایشی به شمار میآورد»» و فمین طور به روشنی به مساله روابط جنس اشاره کرد: «داصول اخلاق موسیالیتی برای تمام اشخاص یکسان است و ازاین رو به کاز گرفتن معیاوهای متفاوت أرارزیابی رفتار مردان و زنان و در تجزیه و تحلیل (مسائل اخلاقی) در روابط جنسی فاعادلانه است.»> رابطه زن و مرد که شاید کششی به یکدیگر دائنته باننا، که درباره آن مسئولیت خواهنا داشت، باید با یک معیار سنجیا» و قضاوت شنود.»» معهذا، توجه املی این طرح به موفرع «أزنان و کار»» معطوف بود. زنان فرچند که نیمی از جمعیت به فئمار میآمدنأ، تنها ۳ ~ ۱ نیروی کار را تشکیل میدادند. رقم ۰۰. ۰۰۰ لا زن را که بیرون از خانه کار میکردنأ کافی نمیدانستنأ به این علت که جامعه در زمینههای صنعتی، خدمات، و کشاورزی نیاز به نیروی کار کسانی دا د که هنوز در خانه به سر میبرند! و فمین طور به دلیل اینکه زنان خانه دار اجبارأ تا حدودی از ئنرکت أرکار انقلاب باز میمانند، علی رغم قانون حمایت مادوان (که برای دورأ وضع حمل مرخصی با حقوق تامین میکند) و نیزتصریب نامههای ۳۷ و ۳۸ وزارت کار (۱۹۲۸ ) (که هدف از آنها تضمین امکانات مساوی برای زنان ئناغل و حفاظت از آنان در برابر مشدغل نامناسب است) بسیاری از زنان جوان در موقع وضع حمل از جریان کار خارج میشونا. ~نانیأ، بررسی وضعیت ۲۹۰ زن شاغل ءم نشان داد که چون آنها به شات گرفتار کارهای خانه هم بودنأ، ساعات کار
- صفحه ۸۶
متوسط مفتکی آنها (>> دو ئنیفتی»>) بالغ بر ۸۸ ساعت. میشود. زنان حتی در تعطیلات آخر هفته بین ۱۱ تا ۱۲ ساعت کار میکردنأ (به خاطر انجام دادن کارهای خانه). فرپجند قول داده شد که در برنامه ریزی آینده ۳۰۰ مهد کودک أیکر ایجاد شود، در ۱۹۷۹ تنها ۹۳ لا مهد کودک وجود دائنت که در. خدمت ۳۸. ۰۰۰ فانوا «ه بود. بقیه مادوان ئناغل برای مراقبت از فرزندانشان که ، هنوز به مدرسه نمیوفتند به خویناوندان و همسایکان، یعنی أرواقع به زنان سالخورده، متکی بودنأ. (تصمیم کیری در مورد به تعویق انداختن ساختمان مهد کودکها و تامین کارکنان آنها، به علت یک واقعیت اقتصادی دردناک بود. چرا که انقلاب میبایست برای تامین آموزش ابتدائی و دبیرستانی اولویت قائل شود.) ~ » اه با ان که زنان در عومه ا کار، در امن ر اداری برتوی دانئتند (یعنی ۹ ~ ۷ لا درمد)، و حدود نیمی ازکارکنان فنی و خدمات مرکب از آنان بود، اما فقط ۶۲ درمد ازکارکنان تولیدی را تشکیل میدادند. آمار مرشماری ۱۹۷۰ تایید میکند که یک علت مهم ائنتغال فاجیز زنان به کارهای تولیدی، فقدان صلاحیت فنی آنها بو «» است _ و این مساله ئی است که طرح قای ۰ آموزشنی به تدریج آن را اصلاح میکنند. با این همه، ازمیان کسانی که کارمند حقوق بکیر شناخته منی شدنأ، فقط ۶۹ درصد مدپران اززنان بودنأ. این ناکامی زنان در ترفیع یا انتصاب به مئناغل تخصصی و پرمسؤلیتتر را نمیتوان به آموزنئی نسبت داد. و به طور کلی میتوان ننئان داد که زنان کارگر در مقایسه با کارگران مرد از صلاحیت بیش تری برخوردا رند. (۶۹۷۴ «ء»» <۵ ه ط ۹۰ ءلا» ء» ه~» أ» ط ه ۶۰ ءلا اه ه) «ه») این امر باید تا حدود زیادی به ئقایای د «تبعیض و تعصبی «» که هنوز باقی مانده است مربوط باشد. تصریب نامه درخواست میکند که برای بیدار کردن آگاهی مر «ان و زنان در این زمینه تلانئی کرد» شنود> شرکت زنان در فعالیت سیاسی نیز کمتر از مر» ان بود. فقط ۲ ~ ۶۳ أرمد از اعضای حزب کمن. نیست زن بودنأ. از میان وؤسای دفاتر محلی حزب، با آنکه ۲۲ أرهد از جوانان کمونیست (۹۹ لا) از زنان بو «ند، باز بیش از ۹ ~ ۲ أرمد از زنان واجد ئنرایط حزبی نبودند. ~ نوح زندکی مادوانی که در کوبا کار میکنند (و این موضوع را من ئنخصأ ملاحظه کردهام) وقت کمی برای خواب آنها باقی میگذارأ. زندکی روزانه آنان با کارهای خانه و مواظبت از بچه هأ ئنروع فئد»، با کار سخت بیرون از خانه ادامه مییابأ (و م. ر
- صفحه ۸۷
مر «م ساعات زیادی از. وقت و نیروی خود را به عنوان تلاشی آگاهانه در جت ا~ب مرف کاراهی کنند). و انتظار میرود که در کلاسهای شبانه و میتینگهای سیاسی سا ۰ زمانهای مردمئ و اجتماعی نیز شرکت کنند. مپبس، در فاملأ سالهای ۱۹۷۳ و لا ۶۹۷ ، نظام جدید نمایندگان انتخابی محلی. که آن را به عنوان» «قدرت خلق»» شناختهاند به کار ببته شد. این نظام. انتخاب چندین هزار نماینده را در برمی کرفت. آنگاه مجددأ از زنان دعوت کردنه که قدم به پیش نهاده سهم کامل و شایسته ئی به عنوان سازمان دهنده ء انتخاب کنفه ه و فامزدهای انتخاباتی ایفا کنند. مشاها» این امور به طور اجتناب ناپذیری این پرسنئی را در ذهن تماشاگر برمی انگیزأ. بسیار خوب، اما حالا باید بأ خونسردی کاهل به طرح این مساله بپردأزیم که ««پس چه. کسی أرکوبا کارهای خانه را انجام میدهد»». أرواقع این پرسش به دنبال انتخابات آزمایشی ایالت ماتانزاس مطرح. شد> <». خانواد ۰ و کارهای خانه فهرست انتخاباتی مجالس» «قدرت خلق «» در ایالت ماتانزاس اساس تعذاد کمی از زنان را منعکس من کرد. در سطح شهرستان تنها ۷ أرمد فامزدهای انتخاباتی زن بو «ند؟ و از بین این عد» هم تعداد کم تری ء یعنی ۳ در مپد، انتخاب شدنا. در سطح منطقه ئی این نسبت تا خدوای بهتر بود. این - نتایج مایوس کننده بود. فیدل کاسترو بعدأ ضمن نطقی گفت د «ازاین نتایج دقیقأ روئنن میشود که زنان ما هنبی ز تادچه اندازه از تبعیض و نابرابری رنج می برندی و ما تا چه حد هنوز از لحاظ فرهنگی عقب ماندهایم؟ و چگونه هنوز در زوایای ذهنمان عادات ناپسند گذشته به حیاتش ادامه میدهد.» < بعد از انتخابات أؤریل «۱۹۷ در ایالت ما تانزاس. بررسی ئی درمیان ط ۸۳ زن و مرد به عمل آمد تا دربارأ ألایل این نتایج فاجیز انتخاباتی زنان را ۶ . ویلما امپین، ریس فدراسیرذ زنان کوبا، «ر صاحبه ئی د «نثریه ددکرانمادد به تادیغ ۹ ~ ادت ۱۹۷۸ کفته امت: أدحزب «قت زیا «ی به سل اور ««امت تا ایز موفرع را تفهیم کند که آنچه د>. ولین تبرهه برپائی. وکانهای أدقدرت خلق <<«ر ماتانزاس رز «ا «، یعنی «رمد بیا «فإچیز زناذ انتخاب مئده و شرکت انآن «ر جریان انتخابات،> یگر وکز باید تکران شود. <<ی-» تلاشی خو «، ا درهفتههای بیئر. ز. نتخابات کثوری به دو بر. بر افز. یئی «ا «. متأمفانه من نتاع انتخابات معلی «ا «ر انتیار فدارم،. ما یک حاب س انکشتی. ز نمایندگان کثور نئاذ می «هد که ذناذ حد «د ۱۰ «رمد کل آنها ر. سکیل مز «هند. ظ فرأ سر عضر. ز چهل ر سر عف سردای دذیراذ زناند.
- صفحه ۸۸
مالهه کد. علتی که یش از همه برای رأی دادن به زمان ذکر کردنأ ددسؤلیتی بود که زنان در کارهای مانه و مو اظت از سرهر و فرزند دارنا <<. ردم هوز به طور خوابه خودی نگر ی کد که أدزن از سرهر م بعهها مرا تبت ی کد <<و تمور نمیکد که أدردم ازیکدیگر مو اظت مواهأ کرد <<. در پرتو این حقایق امت که ددتانون خانواده <<کوبا جان اهمیتی ی یابأ، زیرا که به ط ومغمی با ماهیت ازدواج م تقیم سؤلیتهای مانه و واتبت از بعهها س و کار دارد. تسام ی زنان در این تا نون تعت مواد مغتک و متعددی مترر سره امت. اولأ، زن دارای مترق مالکیت ساوی (با موهرا امت. درحال حاف در کوبا، بإیه اقتصادی ازدواج بر اساس أدمالکیت شترک اموال ۰ <تراو دارد. حقوق، دستمزد، بازستگی م «رآ_های دیگری که زن و شرهر در طول ازدواج به دست میآم ر «، و فمین طور هر پین ی که با ایز درآمدها خرد اری. میسزد (به امتای موارأ انکت شمار) به هر دو آنها تعلق ی~د. آنها میتوانأ به ط ر نردی مامب اموال باشر که تپل از ازد «اج یا از ط یق ار~ نواهم آمد «بامد، فرچد که البته مق داشتن یا ´ به ارث بردن اموال شخمی به شدت به م میله تازن سرود سره امت. مفهوم حقوتی خانواد «به سوان واحد مالکیت م ار~ که در کشر رهای س مایه داری آن همه حقو «ان و وکیل به وجود ی آورد، مقوله ئی از گذمته امت. دنا نیأ، زن دارای حقوق سام ی امت و وظان خانه داری به طور ماوی به~ «زدجین اسر. ددز «جین باید از خانواده ئی که تکیل مید_ مو اظت کمد، م هر کدام باید با دیگری در تعلیم، تربیت و واهنهای فرزدان ر هبق امول اخلاق سرمیالیستی همکاری کد. آنها باد تا ~ تواای و امکااتمان> ر اداره خانواد «سار کت کد، تا امور خانواده به بهتریز معو انعام گیر> <> (ماده رر. أدزوبین باد هر ۳ ام برحب تواائی و امکانات مالی مود در رنو یازمدیهای خانواده ئی که با ازدوار به م جود آوردهاند کومش کنها. با ایهمه، مرگا «یکی از آنها تنها در کارهای خانه و مواظبت از فرزندان مشارکت کد، أیکری مرنأ باید به تامین مالیام ا «ام کد م وظینه ئی در تبال همکاری أرکارها و مواظبتهای نوق نغواهد دامتدد (ماده ۱۱ ). ز «جپز. حق دارنا که به تغمص م حرنه مود پردازنا، و مو~ خواهأ بود کأ با یکدیگر همکاری و مساعدت ک تا این ار امکان پذیر شره بتوانا تعمیل کرد «به داس خود ینزا_. ثثهذا، همواره باد در ظ دامته باسد
- صفحه ۸۹
(این موضوع کاملأ از مساله نفقه رای تامین معاشنی فرزند. ان و ~ اشخاص أیکری که تحت تکفلاند جدا ست. قانون درباره افراد تحت تکفل <«~ نیز به تفصیل بحث کر_» مسؤلیت تامین معاش کسانی را که حقوق دریافت ` ` نمی کنند بین دولت کوبا و خانواده تقسیم کرد» است. ئناید لازم به تذکر باشد ا <۰ . ~ که در اینجا به هیچ وجه قصد فداریم که نئرح کاملی ازمفاد ««قانوند» را ارائه.
~ ´ ا <<~أ ´ _ دهیم. به عنوان مندل، بخننیهای طویلی درباره سرپرستی فرزندان و درباره. ` <ا ~~ ~... ~أ ا`~~ ی پف خویشاوندی وجود «ا د که أراینجا به ذکر آنها نمیپردازیم.) _ << : ` ` ۰ : <أ <بنابراین، فسأله کارهای خانه و مراقبت از فرزندان به عنوان مانعی در برابر ملحق شدن زنان به نیروی کار مزدبگیر، مضمون اصلی أدقانون خانواده ء» .. ۰ <ا و ««تساوی زنان»» را تشکیل میدهد. «دتساوی زنان»>، جدا از دعوتی که برای
´ ` متحول کردن عمیق. آگاهی مردان و زنان به عمل میآورد، طرحهای عملی متعددی پیشنهاد میکند که دست زنان را برای انئتغال به بکارهای بیرون خانه ´ <> ۰ :. باز میگذارذ. این طرحها موا د زیر را ئنامل میشنود: ایجاد تفریحگاه هائی ا ا» ~. برای روزهای تعطیل و آخر هفته فرزندان! ساعات افاخی که لباسر. شوئیها، ` مغاز»ها، تعمیرگاهها و غیره بازدخواهند بود؟ توسعه صنایع تولید کننده مواد » > . غذائی، وسایل تسهیل ا کارهای فانکی، لباسهای ´مسور و ببرش؟ فئبانه ~ < روزی کر «ن درمانگاههای ویژه امراض زنانه و کودکان؟ تامین یشتر نث نمی ~ ~ ا نیمه وقت، کارهای دستی که بر مبنای مئنانجل بیردن از -~ ~~ د <_ ~. پرداخت میشود، و همچنین «روز کار در هفته.
- صفحه ۹۰
من درباره تحولات اخیر کوبا با طرفداران آزادی زن در انگلیس گفت . ۰ <» و کو کردم و آنها این دو پرسش را مطرح کردنأ. اولین پرسنئی به مساله اشتغال مردان به خانه داری و بچه داری مربوط میشنود. آن هأ متذکر شدنأ که اکر مردها واقعأ به انداز» سهمی که زنان أرمراقبت روزانه از کودکان یا بستگان بیمار و مسن أارند، در این امور ئنر) ت فکنند، آنکاه کمکهای عملی (که مورد نظر «دتساوی زنان»» بوده است) مانند اضافه کردن ساعات کار مف زهها یا تولید مندیو دستی در منزل، به جای کاهش نابرابری زنان آن را عمیقتر ´ میکند، زیرا این کمکها باعث میشود که به سادکی دوبرابر کار کند (در دد شیفت). کار او در نئیفت دوم به فعالیت بدنی کم تری نیاز دارد، خستکی جسمی کم تری میآورد، اما به همان اندازه (شیفت اول) هم طاقت فرسا و تحمیلی خواهأ بود. در «دتساوی زنان> <در حالی که از مردان خواسته ۰ می~د که. • ««مسؤلیتهای خانوادگی خود را به عهده بکیرند و بفهفنا که مرد بودن منآفاتی أ با بجه داری ندارد» ۰ ، در اکثر موارأ از ««تمام خانواده»» «محوت شده است که • «دبه زنان کمک کنند»>. مواد قانونی جدید درموارد بیاری برای یاری به أدزنان»» ،.. - تنظیم ثبده نه فقط برای د» مرد یا زنی که بچه داری میکند»>. اگر بخواهیم ~> تساری جنسها را یکشبه واقعیت بخشپم، بسیاری از مبی دها مجبور خواهنا> أ ا ا ~. شد کار خود را رها کنند. باید تلقیات ما ازتولید دگرگون شود. درحال حاضر ~. از مردم خواستهاند که (در د «تساوی زنان»>) در نظر دائنته بائفندکه زنان در کارهای خانکیشان مشمول امولاسیون (» ه أءه اء_ء)> <<، نمیئنوند، یعنی ۰ برای انجام کار بهتر و بهتر به آن فشار آورد» نمیشود. اما لازم ادمت که ~ ۰ امولاسیون در مورد کار خانکی هم به کار رو «. مدال «دقهرمان کار» ء نه تنها نشانه دست آوردهای استثنائی أرکار بلکه باید معرف مردان و زنانی هم بائنا که در خانه و محله کار میکنند. . «دتساوی زنان ء> کار خانکی را به عنوان کار غیر مولد و خردکننده توصیف
۲ . واژه ۸ ه أی ه اها. ه «ر کوبا به معنی رقابت. به کار نمیرود، بلکه به مفهوم شناخت مهارتها و دست آوردهای شخمی خو «و ارزش آنها در بیشبرد انقلاب کوبا. و تمایل به یاری أیکران «ر اموزش است.
- صفحه ۹۱
می کند. از لنین نقل میشود که (کارهای خانه ا د «کارهای کاملأ غیر مولد، بیارزش، کسل کننده، خردکننده و خسته کننده است. مردان کارهای خانه را (که به تارکی در معرض تهدید آن قرار گرفتهاند) این طور ومف کردهاند. البته کارهای خانه به خودی خود چیز فردکننده ئی در خود ندا د. أرواقع اکنر مردان و زنان فکر میکنند که اگر زندگی چنین بائنا که شما ساکن منزلی باشید که نتوانید در آن غذایتان را انتخاب کنیأ وخودتدن آن را ببزید، یا آن را تزئین و تعمیر و از فرزندانتان مراقبت کنیا، نهایت بیهواگی است. آن عنصر غیر اجتماعی که در کارهای خانه وجود دارد، همانا خصلت ئنخصی، نشناختن آن و تقسیم تبعیض آمیز کار خانکی است. نتیجه مستقیم و الزامی ائنتفال بیشتر مردان به کارهای خانه این است که باید تعداد بیش تری از مردها در مهد کودکها به کار گرفته نونا. آیا با فراهم شدن ئنرایط اقتصادی در جهت تسهیلات اجتماعی بیشتر، مردها پرستاری از بیماران و پیران را به عهده خواهنا کرفت؟ آیا، به عنوان مثال، برای ۳۰۰ مهد کودک آینده مردها آموزش یافته استخدام میشونا؟ درحال حأفر چنین پیشنهادی با تعجب و تردید مواجه میمئوأ _ اما در کوبا تحولات به سرعت انجام میگیرد. این ~که کوبا برای بقای خود به مبارز. اقتصادی سختی دست زده و هنوز هم آماده مواجهه با آن است حقیقت مسلبهی است: باید به تولید اولویت داد» شنود. مرکا» مردان، که درحال حافر نسبت به زنان از تخصص بیش تری برخوردا رند، به خاطر بچه داری به کارهای یسه وقت مشغول ئنوند، آنکاه زنانی به عومه کار اعزام میئنوند که معمولأ مهارت بو تخصص نشان ازمردان کمتر است. تنها موقعی که مهد کودک به تعداد کافی موجود باشد، زنان از تخصص بپس تری برخورد ار شده از عهد» تولید اقتصادی برمی آیند؟ موقعی که اثرات انسان ساز تعلیم و تربیت سوسیالیستی پسران و دختران پدیدار و تهدیدات د» اقتصادی رفع میفئود، ا نگاه ارمان تساری حقوق و برابری در وظایف خانه که در أدقانون خانواده>> پیش بینی ئنبده است، تحقق مییابأ.
دومین پرسشنی که به وسیلأ مردان و زنانی که من با آنها درباره أدقانون م و خانواده ۰۰ به گفتوگو پرداختم مطرح شد، ماهیت خانواده در یک جامعه
- صفحه ۹۲
سوسیالیستی بود. ~هائی که در این باره دن. گرفت از این گ وذ بود: در مقدمه قانون از خانواده (که به معنی ازدواج است) جنین تعریفی به دست داده شده: أدسلول اولیه جامعه»>، أدمرکز روابط همزیستی مشترک»» برای برآوردن ددنیازهای عمیقأ رینئه دار انسانی در عرصه اجتماعی>». آیا در تنظیم خانواده، به طریقی که قانون معین میکند، احتمال مقدس جلوه دادن آن وجود فدارد؟ أدبرای»» سرمایه داری، خاتواده نقشهای اقتصادی و ایدئولوژیک دارد، د از آنجا که ئنیوه تولیدی خود استثماری است، چنین نقش هائی نیز استنماری است. در سوسیالیسم هم خانواد» نقنئیهای ایدئولوژیک و اقتصادی دارد، و این نکته چنان که باید از أدقانون خانواده»> منشهود است، اثا به این علت که شیوه تولیدی سوسیالیستی استنمارکرانه نیست، این وظائف هم استثماری نغواهد بود. از طرف أیکر، خانواد» خصرمیاتی دارد که میان سرمایه داری معامر و کوبای نوین مئنقرک است. همأ ما از تاریخچأ پدرسالاری مشترکی برخوردا ریم. در هر دو جامعه خصلت خصرمی روابط خانوادگی وابستکی ایجاد کزده انحصار به وجود میآورد. این امر با تحصیلات بیشتر زنان و تساری بیشتر آنان با مردان در ازدواج، زوال نمییابأ. وفاداری اولیه به پیوند أوکانه ادامه مییابأ. أرواقع، در جوا مع سرمایه داری مردم غالبأ د «بهترین»» ازدواج را ازدواجی میأانند که در یک جهان با خودبیکانه یا لااقل خصما نه، حمایت متقابل به وجود آورد. ما به خاطر این» که نمیترانیم به مواظبت، عشق و هدفهای دراز مدتی که بیرون از کانون خانوادگی وجود دارد تکیه کنیم، برای این محبت و پرستاری متقابل اولویتی بیش از اندازه قائل میشویم. از این لحاظ، أیکر کانون خانوادگی جامعه سرمایه داری برای همکاری اعضای آن در یک اجتماع سیاسی وسیعتر کافی نیست. از همه بدتر، همان طور که رواننئناسان ننئان دادهاند، خانواده میتوانأ از طریق قدرت مخرب روابط عاطفی فردگرایانه و غالبأ ریاکارانه، (خصوصیات انانی) اعضای خود را نابود کند. در جهان پر رقابت و پر آئنوب سرمایه داری، فرد به آن پناهگاهی که خانواده معرف آن است نیاز دارد و مجبور است که بهای آن را بپردازأ. در سوسیالیسم، دنیای بیرون از کانون خانوادکی مهربانتر و امنتر است. آیا روابط شخصی هم نیاز به قانون دارد؟ اکر این طور بانئد، باید روابط همجنس گرائی و مراکن آن را هم به رسمیت شناخت؟ آیا تعریفئ ا که از کانون م و
- صفحه ۹۳
خانوادکی در ددقانوندد آمد. امت دد~ل-نر با تعولات انقلابی کوبا <کهنه نشد. است؟
یادآوری این نکته مهم است که أرکوبا نهاد خانواده با تلقیات متحجر و آزاردهنده شبی ممرا.» است که از درون استعمار و کلیسای کاتولیک به یادگار مانده است. بیداست که میبایست آن را بازسازی کرد، و برای این کار به اصلاحات سریعی در امن ل و طریقه عمل نیاز بود. د «قانون خانواده»> این موازین نوین را بیان أمی زا د و ۹۸ درصد از مردم نیز از آنداستقببال کرده) است. این قانون پیش از اینکه مووت قانونی بیابد ءههای متوالس و به طور وسیعی در متاز مانهای سیاسی و اجتماعنی مو د بحث قرار کرفت.
این نکته نیز واقعیت دا د که سازمانهای سپاسی و اجتماعن که فرد کو بائبی را در انجمنهای مخنلف کردهی اورند، اثرات فردگرایانه خانواده را به حدی پامال میکنند که تصرر آن در جامعه ما مشکل است. مثلأ، سازمانی
چبرن لإلإ ۹ را در نظر بکیویک که بیش از ۲ سیلین ن زن خانه دار و زنان أیکر را به بحث و سازماندص درباره مسائل آزادی زن من کشانأ. سیستمی چون ئنبکه ««کمیتههای دفاع از انقلاب»» و نظایر آنها را أرمناطق ووستائی در نظر بکیریا که سراسر کوبا را کوپبه به کوچه زیر پوئنش خود کرفتهاند و اکثر زنان خانه دار در آنها ئنبرکت أارند؟ این کمیتهها فمیاریها، درمانگاههای کوچک، پاکسازی منشترک کوجه و خیابان و ~ سیاسی را سازمان میدهنأ. از إینها کزشته مفرو فات و تلقیأت نسل جوان، بسیار اجتماعیتر از والدین آنها است. بخش عظیمی ازکودکان کوبائی در مناطق ووستائی درمدارس ففتکی مختلط تعبصیل میکنند که در حین تحمینل به کنئاورزی هم میبردازنا. اکثر بچهها بعد از ظهرها و روزهای آخز هفته به فعالیت میپردازنا، به تعطیلات دسته جمعی میروند و اموری از این قبیل. بزرکسا لان، به خصوص زنان د مادوان ننلهای آینده برای حیات اجتماعی و نمود سیاسی به طور روزافزونی. از اتکای ۰ به ئنوهزان شإن دست برمی أارند.
همان طور که أصلاحات ارنی و اقتصادی از ۹ «۱۹ به این سو ازطریق
قانون گذاریهای پی أرپی به سوسیالیسم تحول یافت، به فمین ترتیب انتظار میرود که ساخت اجتماعی کنونی که در أدقانون خانواده»> ئنکل مییابأ،
تحولات مداومی ۰ را به چشم ببینأ>»». ~
» ۰ بن-د ۰ «. ۰ عک ز. ۰ ن> بکل ی ء رنی. ز. ن ما> وزمبنه کوبا نبرببات ا، ذذ» نر ددد~ زنان برنابا فعابت د. ئمنند، مو فی عسر قرادکرفتت <
- صفحه ۹۴