عقاید و آرای شیخ فضل‌الله نوری

از irPress.org
نسخهٔ تاریخ ‏۳۰ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۲۳:۴۷ توسط Parastoo (بحث | مشارکت‌ها) (عقاید و آرای شیخ فضل‌اللّه نوری به عقاید و آرای شیخ فضل‌الله نوری منتقل شد: حذف تشدیدِ اضافه.)
پرش به ناوبری پرش به جستجو
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۶
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۶
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۷
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۷
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۵۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۶۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۶۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۶۱
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۱ صفحه ۶۱

این گفتاری است در عقاید سیاسی شیخ فضل‌الـله نوری در دوران نهضت مشروطیت ایران، به مأخذ نوشته‌های خود او. مقدمه‌وار چند کلمه‌ای بگوییم: فکر آزادی، سیاست مشروطگی و نظام دموکراسی از جمله بنیادهای مدنیت غربی‌اند که گروه روشنفکران و تربیت یافتگان جدید آوردند و به نشر آنها برخاستند. پس شگفت نیست که رهبری فکری حرکت مشروطیت را از آغاز همان گروه به عهده گرفته باشند – و قانون اساسی نیز درجهٔ اول حاصل افکار آنان باشد. عنصر مترقی صنف علمای دین تحت تأثیر جریان روشنفکری به مشروطیت گرائید، و در آن حرکت اجتماعی مشارکت فعّال جست. این کسان با تفسیرهای اصول و تأویل‌های شرعی برسیاست مشروطگی صحّه نهادند. در ضمن گفتند که مغربیان هم اصول مشروطیت را از احکام شریعت استخراج و اخذ کرده‌اند. اما در واقع، انگیزهٔ باطنی‌شان دراین توجیه شرعی این بود که به اصالت مشروطیّت از نظرگاه تطبیق آن با احکام شریعت حکم بدهند – بدون این که به پیروی آرای متفکران غربی دهری مشرب غیرمذهبی متهم شوند. مجموع این تأویلات چیزی بر فلسفهٔ سیاسی نیفزود، گرچه مصرف داخلی داشت و فایده‌مند بود.

بهر صورت، نظام مشروطگی منحصراً بر پایهٔ حاکمیت مردم بنا گردیده بود و برتر از آن هیچ قدرتی نمی‌شناخت. خواه آن را به مأخذ فلسفهٔ حقوق طبیعی توجیه نماییم، و خواه تکیه گاهش را قرار و مدار اجتماعی یا حقوق مثبت بدانیم به وسیلهٔ قانون موضوعهٔ عقلی متغیر انسانی به وجود آمده و به کار گرفته شده است. چنین اصولی باسایر احکام از نوع دیگر تعارض ماهوی داشت، یعنی از مقولهٔ اختلاف لفظی نبود. کلام مَعروف مجتهد معتبر نجف که در جواب استفتای شرعی گفته: «ای گاو مجسّم، مشروطه مشروعه نمی‌شود» به همان معنی است.

درمقابل روحانیان مشروطه خواه، علمای شریعت پناه بودند. این گروه به ظاهر دو جناح داشت: یکی جناح متشرعان راست افراطی که اساس مجلس و کنگاش و مشروطیت و