کاربر:Mohaddese: تفاوت بین نسخه‌ها

از irPress.org
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(آزمایش.)
سطر ۳۲۳: سطر ۳۲۳:
  
 
----
 
----
 +
  
 
حتماً دلتان می‌خواهد بدانید که هدف کارپف از این کیش بی‌موقع چیست؟ سؤال به‌جائی است. حرکت کارپف این است که اسب g1 را به‌خانه f3 ببرد؛ ولی کارپف می‌خواهد از هم اکنون برای مرحلهٔ '''پایان بازی''' End Game امتیازی ذخیر کند:
 
حتماً دلتان می‌خواهد بدانید که هدف کارپف از این کیش بی‌موقع چیست؟ سؤال به‌جائی است. حرکت کارپف این است که اسب g1 را به‌خانه f3 ببرد؛ ولی کارپف می‌خواهد از هم اکنون برای مرحلهٔ '''پایان بازی''' End Game امتیازی ذخیر کند:
سطر ۳۴۰: سطر ۳۴۱:
  
 
بر اساس تئوری‌های موجود، کورچنوی می‌بایست فیلش را در خانه e7 مستقر کند که این حرکت به‌مراتب قوی‌تر و سنجیده‌تر از حرکتی است که انجام داده:
 
بر اساس تئوری‌های موجود، کورچنوی می‌بایست فیلش را در خانه e7 مستقر کند که این حرکت به‌مراتب قوی‌تر و سنجیده‌تر از حرکتی است که انجام داده:
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| 7 – F x F +
 
| width="120pt"| 7 – . . . . . .
 
{|
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
اگر کارپف به‌عوض فیل سیاه، وزیر سیاه را به‌وسیله همتای غیرهمرنگ او که در خانه e2 نشسته از گردونه خارج می‌کرد، امتیازی نصیبش نمی‌شد و این ادعا، یک سابقه تاریخی دارد و آن هم‌ بازی '''فلوهر''' Flohr و بتوینیک  Botvinnik به‌سال ۱۹۳۳ است:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| 7 – . . . . . . .
 
| width="120pt"| 7 – C x F
 
|-
 
| 8 – P x P
 
| 8 – C x p
 
|-
 
| 9 – C – b3
 
| 9 – . . . . . . .
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
راه دیگر، می‌تواند همانند بازی '''آورباخ''' Averbakh و '''زابو''' Szabo به‌سال ۱۹۵۰ به‌صورت زیر باشد:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="140pt"| "9 – Cd2 – f3
 
| width="140pt"| 9 – D x D + "
 
|-
 
| "10 – C x D
 
| 10 – C – f6 "
 
|-
 
| "11 – F – e3
 
| 11 – Cc5 – e4 "
 
|-
 
| "12 – O – O – O  قلعه بزرگ
 
| 12 – F – C5 "
 
|-
 
| "13 – F x F
 
| 13 – C x F "
 
 
| "14 – C – c4
 
| 14 – . . . . . . . "
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
و بدین ترتیب کیفیت بازی سفید (آورباخ) اندکی بهبود می‌یابد... حالا اجازه بدهید ادامه بازی را بررسی کنیم:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| 9 – . . . . . . .
 
| width="120pt"| 9 – D x D +
 
|-
 
| 10 – C x D
 
| 10 – C x C
 
|-
 
| 11 – Pa2 x C
 
| 11 – F – c5
 
|-
 
| 12 – F – d2
 
| 12 – . . . . . . .
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
امکان دیگر می‌تواند مانند پیکار '''سوکولسکی''' Sokolsky و '''آرونین''' Aronin به‌سال ۱۹۴۹ در شهر لنین‌گراد به شرح زیر باشد:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| "12 – C – f4
 
| width="120pt"| 12 – C – f6 "
 
|-
 
| "13 – C – d3
 
|‌ 13 – F – b6 "
 
|-
 
| "14 – F – f4
 
| 14 – O – O "
 
|-
 
| "15 – O – O
 
| 15 – Tf8 – e8 "
 
|-
 
| "16 – Tf1 – e1
 
| 16 – T – e4 "
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
که تقریباً موقعیت هر دو حریف از یک تعادل نسبی برخوردار است... و اما ادامه نبرد:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| 12 – . . . . . . .
 
| width="120pt"| 12 – C – e7
 
|-
 
| 13 – C – f4
 
| 13 – . . . . . . .
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
ظاهراً '''کارپف''' یک حرکت جدید ارائه داده است:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| 13 – . . . . . . .
 
| width="120pt"| 13 – O – O
 
|-
 
| 14 – O – O
 
| 14 – . . . . . .
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
بنظر '''تال''' Tal، بهتر بود سفید ابتدا اسب را به‌خانه d3 بکشاند و در برابر نقل مکان فیل سیاه به‌خانه b6، همتای غیرهمرنگ او را در خانه a5 مستقر کند:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| 14 – . . . . . . .
 
| width="120pt"| 14 – Tf8 – d8
 
|-
 
| 15 – C – d3
 
| 15 – F – b6
 
|-
 
| 16 – P – c3
 
| 16 – P – f6
 
|-
 
| 17 – Tf1 – d1
 
| 17 – R – f7
 
|-
 
| 18 – R – f1
 
| 18 – C – f5
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
اگر سیاه، رخ را به‌خانه d7 و یا اسب را به‌خانه c6 می‌برد، بازیش به‌مراتب بهتر و صحیح‌تر بود... در وضع فعلی پیاده d5 منزوی و زیر فشار است:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| 19 – F – e1
 
| width="120pt"| 19 – C – e7
 
|-
 
| 20 – C – b4
 
| 20 – T – d7
 
|-
 
| 21 – T – d3
 
| 21 – Ta8 – d8
 
|-
 
| 22 – Ta1 – d1
 
| 22 – R – e6
 
|-
 
| 23 – F – d2
 
| 23 – . . . . . . .
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
'''کارپف''' قصد دارد در حرکت بعدی، همین فیل را به‌خانه e3  بکشاند:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| 23 – . . . . . . .
 
| width="120pt"| 23 – C – c6
 
|-
 
| 24 – C x C
 
| 24 – . . . . . . .
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
'''کارپف،''' از تصمیمی که گرفته بود منصرف شد و آماده انجام مبادله گردید:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| 24 – . . . . .
 
| width="120pt"| 24 – P x C
 
|-
 
| 25 – P – b4
 
|‌ 25 – R – f7
 
|-
 
| 26 – F – e3
 
| 26 – F x F
 
|-
 
| 27 – T x F
 
| 27 – T – b8
 
|-
 
| 28 – T – e2
 
| 28 – T – b5
 
|-
 
| 29 – T – a1
 
| 29 – Td7 – b7
 
|-
 
| 30 – T – d2
 
| 30 – R – e6
 
|-
 
| 31 – T – a6
 
| 31 – Tb5 – b6
 
|-
 
| 32 – T – a2
 
| 32 – R – d6
 
|-
 
| 33 – R – e2
 
| 33 – T – e7 +
 
|-
 
| 34 – R – d3
 
| 34 – P – a6
 
|-
 
| 35 – T – d1
 
| 35 – . . . . . . .
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
اگر '''کارپف،''' رخ را به‌خانه e2  می‌برد و حاضر به‌مبادله رخ‌ها می‌شد، با توجه به‌این که دیگر رخِ b6، در حال حاضر کارآئی چشم‌گیری ندارد، حرکتش سنجیده به‌حساب می‌آمد:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"|  35 – . . . . . . .
 
| width="120pt"| 35 – R – c7
 
|-
 
| 36 – Ta2 – a1
 
| 36 – R – d8
 
|-
 
| 37 – P – f3
 
| 37 – . . . . . . .
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
به‌عقیده '''تال،''' اگر کارپف پیاده‌اش را به‌خانه b3 می‌برد، شانس بهتری برای کسب پیروزی بدست می‌آورد:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| 37 – . . . . . . .
 
| width="120pt"| 37 – T – e5
 
 
| 38 – R – d4
 
| 38 – . . . . . . .
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
'''کارپف،''' دام‌گستری می‌کند و می خواهد حریف را غافل‌گیر کند... لحظات آخر است و چیزی به‌وقت قانونی باقی‌ نمانده:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
 
| width="120pt"| 38 – . . . . . .
 
| width="120pt"| 38 – R – c7
 
|-
 
| 39 – T – e1
 
| 39 – R – d6
 
 
| 40 – P – f4
 
| 40 – T x T
 
|-
 
| 41 – T x T
 
| 41 – P – a5
 
|-
 
| 42 – P x P
 
| 42 – . . . . . . .
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
در این جا، وقت به‌پایان می‌آید و حرکت بعدی ثبت می‌شود... حرکت ثبت شده توسط کورچنوی غافلگیر کننده است، به‌گونه‌ئی که حریف از ادامه بازی چشم می‌پوشد و به‌حالت '''تساوی''' رضایت می‌دهد... و این است آخرین حرکت کوچنوی:
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| 42 – . . . . . . .
 
| width="120pt"| 42 – T x Pb2
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
'''شکل K. K''' وضع صحنه را پس از انجام حرکات یازدهم نشان می‌دهد.
 
 
 
[[image:34-152-1.jpg]]
 
 
==مسأله شطرنج شماره ۱۲==
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| '''سفید ۴ مهره'''
 
| width="320pt"| Dd3 – Cf3 – Ra7 – Cg7.
 
|-
 
| '''سیاه ۳ مهره'''
 
| Pf7 – Pc6 – Rc5.
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 
 
{{وسط چین}}'''سفید بازی را شروع و در سه حرکت سیاه را مات می‌کند'''{{پایان وسط چین}}
 
 
[[image:34-153-1.jpg]]
 
 
 
==حل مسألهٔ شطرنج شماره ۱۲==
 
 
{{وسط چین}}'''سیاه در سه حرکت مات می‌شود'''{{پایان وسط چین}}
 
 
{{چپ به راست}}
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| '''سفید'''
 
| width="120pt"| '''سیاه'''
 
|-
 
| 1 – C – d4!
 
| 1 – R – d6
 
|-
 
| 2 – Cd4 – e6 +
 
| 2 – R – e7
 
|-
 
| 3 – D – d8 + +
 
|
 
|}
 
 
 
{{چپ‌چین}}''':اگر'''{{پایان چپ‌چین}}
 
 
{|
 
|-
 
| width="120pt"| 1 – . . . . . .
 
| width="120pt"| 1 – R – d6
 
|-
 
| 2 – Cd4 – e6 +
 
| 2 – D – d4 + +
 
|-
 
| 3 – D – d4 + +
 
|
 
|}
 
{{پایان چپ به راست}}
 

نسخهٔ ‏۲۳ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۵:۰۶

آزمایش

شاه = R
وزیر = D
رخ = T

علائم اختصاری مهره‌ها و بعضی علائم دیگر به‌شرح زیر است:


شاه = R
وزیر = D
رخ = T
فیل = F
اسب = C
پیاده = P
قلعهٔ کوچک یا قلعهٔ جناح مهرهٔ شاه = O - O
قلعه بزرگ یا قلعهٔ جناح وزیر = O - O - O



۸



۸
8
7
6
5
4
3
2
1 ـ a b c d e f g h


  • شبهِ صفحهٔ شطرنج! :)) هنوز نفهمیدم برای اینکه فاصله بین خونه‌ها نباشه باید چیکار کرد. و برای سیاه شدن خونه‌ها. و برای اینکه عدد و یا حروف کنار جدول یا زیرِ جدول (ولی بیرون از جدول) رو چه‌جوری می‌شه گذاشت.
  • آیا می‌شه عکسِ مهره‌ها رو در اندازهٔ کوچک، آپلود کرد توی سایت، و بعد برای استفاده لینک داد بهشون؟ برای جایی مثل صفحهٔ ۱۵۵، شطرنج جوانان ۱. --Mohaddese ‏۱۵ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۲۴ (UTC)
چه خوب، محدثه. فکر نمی‌کردم بشه صفحهٔ شطرنج درست کرد. فقط من بلد نیستم از عکس وسط متن اون‌جوری که این‌جا نیازه استفاده کنم توی ویکی. و نمی‌دونم چه جوری می‌تونم کمکت کنم.. --پرستو ‏۱۶ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۹:۲۷ (UTC)




A
8
7
6
5
4
3
2
1
a b c d e f g h



6 – . . . . . . 6 – h7 – h6
7 – Fg5 – h4 7 – g7 – g5


6 – . . . . . . 6 – h7 – h6
7 – Fg5 – h4 7 – g7 – g5


6 – . . . . . . 6 – h7 – h6
7 – Fg5 – h4 7 – g7 – g5



«سفید باید بازی را با حرکت:

5 – Cc3 – d5!

ادامه دهد»



سیاه مهره سفید
۹ .......................................... وزیر .......................................... ۱۲
۱ .......................................... رخ وزیر .......................................... ۸
۳ .......................................... رخ شاه .......................................... ۴
۳ .......................................... اسب .......................................... ۷
۰ .......................................... فیل .......................................... ۲


6 – . . . . . . 6 – h7 – h6
7 – Fg5 – h4 7 – g7 – g5


6 – . . . . . . 6 – h7 – h6
7 – Fg5 – h4 7 – g7 – g5


6 – h7 – h6 6 – . . . . . .
7 – g7 – g5 7 – Fg5 – h4


1- . . . . . . 1- cd5 – c7
2- F g2 × a8 2- C c7 × a8


سفید سیاه
1 – R – b2! 1 – p – g4
2 – D – d5! 2 – pf7 x p
3 – D – H5 + + مات


سفید سیاه
1 – R – b2! 1 – p – g4
2 – D – d5! 2 – pf7 x p
3 – D – H5 + + مات


سفید سیاه
1 – R – b2! 1 – p – g4
2 – D – d5! 2 – pf7 x p
3 – D – H5 + + مات




حتماً دلتان می‌خواهد بدانید که هدف کارپف از این کیش بی‌موقع چیست؟ سؤال به‌جائی است. حرکت کارپف این است که اسب g1 را به‌خانه f3 ببرد؛ ولی کارپف می‌خواهد از هم اکنون برای مرحلهٔ پایان بازی End Game امتیازی ذخیر کند:

بر اساس تئوری‌های موجود، کورچنوی می‌بایست فیلش را در خانه e7 مستقر کند که این حرکت به‌مراتب قوی‌تر و سنجیده‌تر از حرکتی است که انجام داده:

5 – . . . . . . . 5 – F – d7
6 – D – e2 6 – D – e7

بر اساس تئوری‌های موجود، کورچنوی می‌بایست فیلش را در خانه e7 مستقر کند که این حرکت به‌مراتب قوی‌تر و سنجیده‌تر از حرکتی است که انجام داده: