دموکراسی: تفاوت بین نسخه‌ها

از irPress.org
پرش به ناوبری پرش به جستجو
سطر ۱۰: سطر ۱۰:
 
[[Image:7-097.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۷|کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۷]]
 
[[Image:7-097.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۷|کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۷]]
 
{{در حال ویرایش}}
 
{{در حال ویرایش}}
 +
 +
دموکراسی شکل طبیعی سازمان در جماعات بشری ابتدائی بوده است. در این گونه جماعات٬ همهٔ اعضای قبیله٬ در گردهمائی‌های عمومی٬ درباره فعالیت‌های مشترک خویش٬ شخصاً و با حقوق کاملاً برابر٬ تصمیم می‌گرفتند. در نخستین مراحل توسعهٔ بورژوازی٬ در شهرهای یونان قدیم با در شهرهای ایتالیا و فلاندر٬ در قرون وسطی٬ نیز به همین گونه عمل می‌شد. این انواع دموکراسی مبتنی بر یک دریافت نظری از برابری حقوقی همه افراد بشر نبود بل پاسخی بود به یک نیاز عملی نظام اقتصادی؛ از این رو٬ در جماعات صنفی٬ وردست‌های استادکاران٬ یا در شهرهای یونان قدیم٬ بردگان٬ هرگز در این نوع دموکراسی مشارکت نداشتند. معمولاً میزان نفوذ در گرد‌همائی‌ها یا شوراهای عمومی٬ بستگی به میزان ثروت داشت. دموکراسی در واقع شکل همکاری و خودگردانی مابین تولید کنندگان آزاد و برابر بود که هر یک از آنان وسائل تولیدی٬ زمین٬ کارگاه یا مغازه٬ و ابزارهای کار خودش را دارا بود. در آتن برای رسیدگی به امور عمومی مجامع عمومی شهروندان به‌طور منظم تشکیل می‌شد در حالی که وظائف اداری به عهدهٔ گروه‌هائی نهاده می‌شد که کار خود را به تناوب و در دوره‌ئی محدود انجام می‌دادند. در شهرهای قرون وسطائی اروپا٬ پیشه‌وران صنف‌ها‌ئی داشتند و در مواردی که حکومت شهرها در دست خاندان‌های اشرافی نبود توسط رؤسای همین صنف‌ها اداره می‌شد. در اواخر قرون وسطی٬ هنگامی که قدرت مزدوران نظامی شاهزادگان و امرا بر قدرت شهروندان مسلح چربید٬ آزادی شهر‌ها و دموکراسی موجود در آن‌ها نیز از میان رفت. 
  
 
[[رده:کتاب جمعه ۷]]
 
[[رده:کتاب جمعه ۷]]

نسخهٔ ‏۲۵ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۲۱:۱۷

کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۸۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۸۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۸۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۸۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۱
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۱
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۶
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۶
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۷
کتاب جمعه سال اول شماره ۷ صفحه ۹۷

دموکراسی شکل طبیعی سازمان در جماعات بشری ابتدائی بوده است. در این گونه جماعات٬ همهٔ اعضای قبیله٬ در گردهمائی‌های عمومی٬ درباره فعالیت‌های مشترک خویش٬ شخصاً و با حقوق کاملاً برابر٬ تصمیم می‌گرفتند. در نخستین مراحل توسعهٔ بورژوازی٬ در شهرهای یونان قدیم با در شهرهای ایتالیا و فلاندر٬ در قرون وسطی٬ نیز به همین گونه عمل می‌شد. این انواع دموکراسی مبتنی بر یک دریافت نظری از برابری حقوقی همه افراد بشر نبود بل پاسخی بود به یک نیاز عملی نظام اقتصادی؛ از این رو٬ در جماعات صنفی٬ وردست‌های استادکاران٬ یا در شهرهای یونان قدیم٬ بردگان٬ هرگز در این نوع دموکراسی مشارکت نداشتند. معمولاً میزان نفوذ در گرد‌همائی‌ها یا شوراهای عمومی٬ بستگی به میزان ثروت داشت. دموکراسی در واقع شکل همکاری و خودگردانی مابین تولید کنندگان آزاد و برابر بود که هر یک از آنان وسائل تولیدی٬ زمین٬ کارگاه یا مغازه٬ و ابزارهای کار خودش را دارا بود. در آتن برای رسیدگی به امور عمومی مجامع عمومی شهروندان به‌طور منظم تشکیل می‌شد در حالی که وظائف اداری به عهدهٔ گروه‌هائی نهاده می‌شد که کار خود را به تناوب و در دوره‌ئی محدود انجام می‌دادند. در شهرهای قرون وسطائی اروپا٬ پیشه‌وران صنف‌ها‌ئی داشتند و در مواردی که حکومت شهرها در دست خاندان‌های اشرافی نبود توسط رؤسای همین صنف‌ها اداره می‌شد. در اواخر قرون وسطی٬ هنگامی که قدرت مزدوران نظامی شاهزادگان و امرا بر قدرت شهروندان مسلح چربید٬ آزادی شهر‌ها و دموکراسی موجود در آن‌ها نیز از میان رفت.