شمارهٔ نُه: تفاوت بین نسخه‌ها

از irPress.org
پرش به ناوبری پرش به جستجو
جز
سطر ۳۷: سطر ۳۷:
  
  
'''ماروخا ویالْتا''' Maruxa Viialta
+
{{وسط‌چین}}'''ماروخا ویالْتا''' Maruxa Viialta
  
 
+
(بانوی نویسندهٔ اسپانیائی){{پایان وسط‌چین}}
{{وسط‌چین}}(بانوی نویسندهٔ اسپانیائی){{پایان وسط‌چین}}
 
  
 
بانو '''ماروخا ویال‌تا''' درام‌نویس معاصر و پیشرو اسپانیائی با نمایشنامهٔ کوتاه «شمارهٔ نه» که در این شماره می‌خوانید در غرب به‌شهرتی عظیم دست یافت و منتقدان، آن را «اثری درخشان» خواندند. این نمایشنامه اعتراضی است بر این شیوهٔ بهره‌کشی که بر کل جامعه یورش آورده زنجیروار بر دست و پای انسان‌ها پیچیده است. این نمایشنامه در حقیقت جدالی است میان آزادی و تفویض و عصیان و تسلیم؛ و انعکاسی است از اضطراب و نگرانی نویسنده نسبت به‌آیندهٔ بشریت.
 
بانو '''ماروخا ویال‌تا''' درام‌نویس معاصر و پیشرو اسپانیائی با نمایشنامهٔ کوتاه «شمارهٔ نه» که در این شماره می‌خوانید در غرب به‌شهرتی عظیم دست یافت و منتقدان، آن را «اثری درخشان» خواندند. این نمایشنامه اعتراضی است بر این شیوهٔ بهره‌کشی که بر کل جامعه یورش آورده زنجیروار بر دست و پای انسان‌ها پیچیده است. این نمایشنامه در حقیقت جدالی است میان آزادی و تفویض و عصیان و تسلیم؛ و انعکاسی است از اضطراب و نگرانی نویسنده نسبت به‌آیندهٔ بشریت.

نسخهٔ ‏۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۲:۴۳

کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۶
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۶
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۷
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۷
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۴۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۱
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۱
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۶
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۶
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۷
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۷
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۵۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۱
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۱
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۶
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۶
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۷
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۷
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۶۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۷۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۷۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۷۱
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۷۱
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۷۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۷۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۷۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۷۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۷۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۳ صفحه ۷۴


ماروخا ویالْتا Maruxa Viialta (بانوی نویسندهٔ اسپانیائی)

بانو ماروخا ویال‌تا درام‌نویس معاصر و پیشرو اسپانیائی با نمایشنامهٔ کوتاه «شمارهٔ نه» که در این شماره می‌خوانید در غرب به‌شهرتی عظیم دست یافت و منتقدان، آن را «اثری درخشان» خواندند. این نمایشنامه اعتراضی است بر این شیوهٔ بهره‌کشی که بر کل جامعه یورش آورده زنجیروار بر دست و پای انسان‌ها پیچیده است. این نمایشنامه در حقیقت جدالی است میان آزادی و تفویض و عصیان و تسلیم؛ و انعکاسی است از اضطراب و نگرانی نویسنده نسبت به‌آیندهٔ بشریت.

ماروخا ویالتا در بارسلون (اسپانیا) زاده شد اما از ۱۹۳۹ به‌این سو در مکزیک اقامت گزید و تحصیلات خود را در فلسفه و ادبیات در همان جا به‌آخر برد. از این بانوی نویسندهٔ پر کار تاکنون چند رمان، مقالات بسیار، داستان‌های کوتاهِ فراوان و نمایشنامه‌های متعدد به‌چاپ رسیده. از ۱۹۶۰، پیوسته نمایشنامه‌هایش در مکزیک بر صحنه آمده و به‌سال ۱۹۷۰ جایزهٔ JuanRuizde Alarcon – یعنی جایزه انجمن منتقدان تأتر را دریافت داشته است.

بانو ویالتا، در عین حال یکی از سرشناس‌ترین منتقدان تأتر در مکزیک است و مقالات او در این زمینه، معمولاً در Diorana de la Cultura – یکی از معتبرترین نشریات این سرزمین به‌چاپ می‌رسد. از این گذشته، به‌عنوان کارگردان تأتر هم شهرت فراوان دارد. ویالتا در حال حاضر معاون موسسهٔ فرهنگی مکزیک است.