هدف تبلیغات: تفاوت بین نسخه‌ها

از irPress.org
پرش به ناوبری پرش به جستجو
سطر ۱۰: سطر ۱۰:
  
 
تبلیغات را روی سخن با چه کسانی باید باشد؟ با روشنفکرانی که آموزش علمی دیده‌اند یا با توده‌های کم آموزش دیده؟
 
تبلیغات را روی سخن با چه کسانی باید باشد؟ با روشنفکرانی که آموزش علمی دیده‌اند یا با توده‌های کم آموزش دیده؟
 +
 
روی سخن همیشه و منحصراً با توده‌ها باشد.
 
روی سخن همیشه و منحصراً با توده‌ها باشد.
 +
 +
آنچه روشنفکران -یا کسانی که امروز بدبختانه بیش‌تر یه‌این نام خوانده می‌شوند- بدان نیاز دارند تبلیغات نیست، آموزش علمی است. محتوای تبلیغات علم نیست، چنان که شیئی هم که در یک پوستر نشان داده می‌شود هنر نیست. هنر پوستر در توانائی طراح آن است که توجه مردم را از راه شکل و رنگ جلب کند. پوستری که آگهی یک نمایشگاه هنری است باید توجه مردم را به هنری که به‌نمایش گذاشته شده معطوف کند؛ و هرچه بهتر در این کار توفیق یابد، خودِ پوستر دارای ارزش هنری بیش‌تری خواهد بود. پوستر باید تصوری از اهمیت نمایشگاه را یه توده‌ها بدهد، نه این که جانشین هنری شود که به‌نمایش گذاشته شده.
 +
 +
در آنچه ما امروز تبلیغات می‌نامیم نیز وضعی همانند وجود دارد.
 +
 +
نقش و عملکرد

نسخهٔ ‏۱ ژوئیهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۰:۳۱

کتاب جمعه سال اول شماره ۳۵ صفحه ۱۰۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۵ صفحه ۱۰۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۵ صفحه ۱۰۶
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۵ صفحه ۱۰۶
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۵ صفحه ۱۰۷
کتاب جمعه سال اول شماره ۳۵ صفحه ۱۰۷


ما انسان‌ها -که اشرف مخلوقات نام گرفته‌ایم- اگر دارای خرد و اندیشه باشیم خواستار آن خواهیم بود که تا سرحد امکان ارباب سرنوشت خود شویم. اما این، زمانی میسر می‌شود که روش‌های کسانی را که به‌منحرف کردن ذهن و پندار ما می‌کوشند بشناسیم. نگاهی گذرا به‌روشی که هیتلر به‌کار می‌بست و از طریق آن توانسته بود ملتی را به‌زنجیر کشد و بیش از یک دهه برده و بنده‌ی خود کند. تا حدودی روشنگر می‌تواند بود. آنچه در زیر می‌آید گزیده‌ئی از نبردمن اوست:

تبلیغات را روی سخن با چه کسانی باید باشد؟ با روشنفکرانی که آموزش علمی دیده‌اند یا با توده‌های کم آموزش دیده؟

روی سخن همیشه و منحصراً با توده‌ها باشد.

آنچه روشنفکران -یا کسانی که امروز بدبختانه بیش‌تر یه‌این نام خوانده می‌شوند- بدان نیاز دارند تبلیغات نیست، آموزش علمی است. محتوای تبلیغات علم نیست، چنان که شیئی هم که در یک پوستر نشان داده می‌شود هنر نیست. هنر پوستر در توانائی طراح آن است که توجه مردم را از راه شکل و رنگ جلب کند. پوستری که آگهی یک نمایشگاه هنری است باید توجه مردم را به هنری که به‌نمایش گذاشته شده معطوف کند؛ و هرچه بهتر در این کار توفیق یابد، خودِ پوستر دارای ارزش هنری بیش‌تری خواهد بود. پوستر باید تصوری از اهمیت نمایشگاه را یه توده‌ها بدهد، نه این که جانشین هنری شود که به‌نمایش گذاشته شده.

در آنچه ما امروز تبلیغات می‌نامیم نیز وضعی همانند وجود دارد.

نقش و عملکرد