هشتم مارس (هجدهم اسفند) روز جهانی زن: تفاوت بین نسخهها
جز (ربات: تغییر خودکار متن (- به + به)) |
|||
سطر ۱۰: | سطر ۱۰: | ||
{{بازنگری}} | {{بازنگری}} | ||
− | از جنبش و تظاهرات دلیرانۀ زنان ملت، در روز هشتم مارس یک سال میگذرد، جنبشی که از آن همۀ رسانههای گروهی مترقی جهان به عنوان نخستین حرکت امیدبخش مردم ایران (پس از انقلاب) نام بردند. اما در میهن ما برخی از مطبوعات و نیز مسئولان تلویزیون علیه این حرکت انقلابیّ زنان خصمانه موضع گرفتند. تلویزیون با بردن دوربین روی چهرۀ چند زن رنگ و روغن زده، واقعیت را دگرگونه جلوه داد و کوشید تودۀ وسیع زنان زحمتکش، روشنفکر و انقلابیّ را همچون گروهکی وابسته | + | از جنبش و تظاهرات دلیرانۀ زنان ملت، در روز هشتم مارس یک سال میگذرد، جنبشی که از آن همۀ رسانههای گروهی مترقی جهان به عنوان نخستین حرکت امیدبخش مردم ایران (پس از انقلاب) نام بردند. اما در میهن ما برخی از مطبوعات و نیز مسئولان تلویزیون علیه این حرکت انقلابیّ زنان خصمانه موضع گرفتند. تلویزیون با بردن دوربین روی چهرۀ چند زن رنگ و روغن زده، واقعیت را دگرگونه جلوه داد و کوشید تودۀ وسیع زنان زحمتکش، روشنفکر و انقلابیّ را همچون گروهکی وابسته بهساواک و ارتجاع قلمداد کند. با این همه، مردم آگاه ایران، این حرکت انقلابیّ را که از جانب زنان آگاه و پیشرو ایران تدارک دیده شده بود ستودند و از شعارشان پشتیبانی کردند. |
− | هر زمان را شعاری درخور است و هر روز را شأنی. در همۀ دنیا در روز هشتم مارس، گذشته از مسائل عمومی مربوط | + | هر زمان را شعاری درخور است و هر روز را شأنی. در همۀ دنیا در روز هشتم مارس، گذشته از مسائل عمومی مربوط بهزنان، همواره یک شعار که محور اصلی بسیج زنان است مطرح میشود. هچنان که زنان آمریکا در سال ۱۹۷۹ مشکل حجاب را مطرح کردند. |
− | ==چرا روز هشتم مارس را | + | ==چرا روز هشتم مارس را بهعنوان روز جهانی زن پذیرفتهایم؟== |
− | در مسیر تاریخ، جامعۀ انسانی همچون یک مجموعۀ پیوسته به سوی وحدت حرکت میکند. ملتهای رشد نیافته از تجربیات پیشرفته بهره میگیرند، و نه تنها از جوهر علم و صنعت و هنر که از نامگذاریهای یکسان استفاده میکنند. بههمین ترتیب هرجا که طبقه، صنف یا نژادی در مبارزۀ اجتماعی پیشکسوت باشد از تجربۀ مبارزاتی و حتی مناسبت بزرگداشت روز پیروزی که در تقویم ملتی ثبت میشود، | + | در مسیر تاریخ، جامعۀ انسانی همچون یک مجموعۀ پیوسته به سوی وحدت حرکت میکند. ملتهای رشد نیافته از تجربیات پیشرفته بهره میگیرند، و نه تنها از جوهر علم و صنعت و هنر که از نامگذاریهای یکسان استفاده میکنند. بههمین ترتیب هرجا که طبقه، صنف یا نژادی در مبارزۀ اجتماعی پیشکسوت باشد از تجربۀ مبارزاتی و حتی مناسبت بزرگداشت روز پیروزی که در تقویم ملتی ثبت میشود، بهملل یا گروههای مبارز ملل دیگر انتقال مییابد. در شوروی، ایتالیا، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر روز اول ماه مه بهعنوان روز کارگر تثبیت شدهاست. حتی در حکومت محمد رضاشاه اجباراً روز اول مه روز کارگر و تعطیل رسمی اعلام شُده بود. دولتهای ارتجاعی و واپسگرا اگرچه بهدلایلی بهاعلام و تعطیل رسمی روزهای تاریخی خاص تن میدهند اما چگونگی مقابلۀ آنها با مردم در این روزها ماهیت آنها را آشکار میکند. کنفرانسها و تظاهرات روز کارگر که بهبررسی و طرح مسائل و شعارهای آنان اختصاص داده میشود تقریباً هیچ سال در هیچجا بدون درگیریهای شدید مردم با قوای دولتی بهپایان نمیرسد. با این همه، کارگران و روشنفکران مبارز سراسر جهان همه ساله با ترتیب دادن کنفرانسها و تظاهرات، و تآتر و نمایش و فیلم و سرود، در جشن و نبرد اول ماه مه شرکت میکنند. |
− | حکومتهای ارتجاعی خواهند آموخت که | + | حکومتهای ارتجاعی خواهند آموخت که بههیچ نیرنگی قادر نخواهند بود از همبستگی خلقها جلوگیری کنند و بزرگداشت این روزها نمادی از همبستگی خلقهای سراسر جهان است. |
− | حکومت پهلوی تلاش میکرد تا روز کارگر را که به نیروی مشت کارگر در جهان شناخته شده است با روز تولد رضاخان گره بزند و روزهائی را که در تاریخ بشر عنوان و جای مشخصی دارد | + | حکومت پهلوی تلاش میکرد تا روز کارگر را که به نیروی مشت کارگر در جهان شناخته شده است با روز تولد رضاخان گره بزند و روزهائی را که در تاریخ بشر عنوان و جای مشخصی دارد بهرویدادهای حقیر و مضحک زندگی خود بچسباند. |
اکنون بار دیگر زنان ایران برای برگزاری هشتم مارس تدارک میبینند. امید است بتوانیم در این روز مسائل خود را بطور گسترده در جامعه خویش مطرح کنیم. مهمترین این مسائل چنین است: | اکنون بار دیگر زنان ایران برای برگزاری هشتم مارس تدارک میبینند. امید است بتوانیم در این روز مسائل خود را بطور گسترده در جامعه خویش مطرح کنیم. مهمترین این مسائل چنین است: | ||
سطر ۲۷: | سطر ۲۷: | ||
۲- خود زناناند که باید برای حل مشکلات خود مبارزه کنند. | ۲- خود زناناند که باید برای حل مشکلات خود مبارزه کنند. | ||
− | جای تأسف است که حتی بسیاری از سازمانها و افراد مترقی بهسبب نداشتن شناخت کافی از مسالۀ زن در طول تاریخ، با این نکته موافق نیستند و مبارزهای را که باین منظور از جانب خود زنان پیش برده میشود تائید نمیکنند. اینان در بحث، با مقدمات درست حرکت میکنند اما از آن نتایج نادرست میگیرند. مثلاً از این مقدمات که: زن و مرد هردو در جوامع طبقاتی استثمار میشوند و باید دوشبدوش یکدیگر برای برانداختن جامعۀ طبقاتی مبارزه کنند، یا: یا از این واقعیت که سرکوبی و استثمار زنان از سوی مردان محصول جامعۀ طبقاتی است و پس از برقراری جامعۀ بیطبقه از بین خواهد رفت، | + | جای تأسف است که حتی بسیاری از سازمانها و افراد مترقی بهسبب نداشتن شناخت کافی از مسالۀ زن در طول تاریخ، با این نکته موافق نیستند و مبارزهای را که باین منظور از جانب خود زنان پیش برده میشود تائید نمیکنند. اینان در بحث، با مقدمات درست حرکت میکنند اما از آن نتایج نادرست میگیرند. مثلاً از این مقدمات که: زن و مرد هردو در جوامع طبقاتی استثمار میشوند و باید دوشبدوش یکدیگر برای برانداختن جامعۀ طبقاتی مبارزه کنند، یا: یا از این واقعیت که سرکوبی و استثمار زنان از سوی مردان محصول جامعۀ طبقاتی است و پس از برقراری جامعۀ بیطبقه از بین خواهد رفت، بهاین نتیجۀ نادرست میرسند که مبارزۀ ویژۀ زنان معنی ندارد و هرگونه مبارزه که فقط از جانب زنان پیش برده شود انحرافی و باعث پراکندگی صفوف مبارزۀ خلق است. |
این نتیجه از آن مقدمه برنمیآید. تاریخ نشان میدهد که مسائل ویژه زنان و مبارزه علیه سلطهٔ مرد مفهومی دقیق دارد زیرا در جامعه طبقاتی، زن همواره در مقام دوم قرار دارد،نخست مرد است،سپس زن. | این نتیجه از آن مقدمه برنمیآید. تاریخ نشان میدهد که مسائل ویژه زنان و مبارزه علیه سلطهٔ مرد مفهومی دقیق دارد زیرا در جامعه طبقاتی، زن همواره در مقام دوم قرار دارد،نخست مرد است،سپس زن. | ||
سطر ۳۵: | سطر ۳۵: | ||
در نیایش بامدادی مردان یهودی اندیشهای همانند، بیان شده است: «ای خدا، ای پروردگار سراسر هستی، نیایش مر ترا سزاست که مرا زن نیافریدهای.» در مقابل، در نیایش زنان یهودی این عبارت چنین تغییر یافته است: «تو که مرا بنا بر مشیت خویش آفریدهای.» | در نیایش بامدادی مردان یهودی اندیشهای همانند، بیان شده است: «ای خدا، ای پروردگار سراسر هستی، نیایش مر ترا سزاست که مرا زن نیافریدهای.» در مقابل، در نیایش زنان یهودی این عبارت چنین تغییر یافته است: «تو که مرا بنا بر مشیت خویش آفریدهای.» | ||
− | اختلافّ، در وضع دوجنس موکدتر از آنچه در سخنان افلاطون و نیایش یهودیان بیان شدنی نیست. بنابر عبارات متعدد تورات، «مرد» نمودار واقعی «نوع بشر» است و در زبان فرانسه نیز مانند زبان انگلیسی، برای نامیدن «مرد» و «انسان» واژهای واحد بهکارمیبرند. و نیز هنگامی که از تودۀ مردم سخن میگویند، معمولاً جز | + | اختلافّ، در وضع دوجنس موکدتر از آنچه در سخنان افلاطون و نیایش یهودیان بیان شدنی نیست. بنابر عبارات متعدد تورات، «مرد» نمودار واقعی «نوع بشر» است و در زبان فرانسه نیز مانند زبان انگلیسی، برای نامیدن «مرد» و «انسان» واژهای واحد بهکارمیبرند. و نیز هنگامی که از تودۀ مردم سخن میگویند، معمولاً جز بهمردان نمیاندیشند. زن کمیتی اندک بهاست و در هر حال مرد فرمانروای اوست. زنان اولین موجودات انسانی بودند که از آنها بهرهکشی شد و بهبیان دیگر، «پیش از آنکه برده وجود داشته باشد زن برده بوده است.» و دهقانان زن بیش از دهقانان مرد زیر فشار ستم و بهرهکشی بودهاند. جامعه سرمایهداری نیز برابری صوری زن و مرد را با نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی درهم میآمیزد. |
− | حتی اشراف زن، فئودالهای زن و سرمایهداران زن نیز با آن که خود ستمگرند از سوی شوهران و پدران سرکوب میشوند (مثلاً نحوه سرکوبی فئودالهای زن در روسیه در کتابهای تولستوی دقیقاً ترسیم شده است). زنان سایر طبقات نیز، | + | حتی اشراف زن، فئودالهای زن و سرمایهداران زن نیز با آن که خود ستمگرند از سوی شوهران و پدران سرکوب میشوند (مثلاً نحوه سرکوبی فئودالهای زن در روسیه در کتابهای تولستوی دقیقاً ترسیم شده است). زنان سایر طبقات نیز، بهنسبت، استثمار و سرکوبی میشوند. امَا درجۀ بهرهکشی از آنان بنابر طبقهای که از آنند متفاوت است. |
− | اگرچه دورانهای تکامل تاریخی اجتماعی برای زن و مرد یکسان بوده اما در هر دوره از مراحل تاریخ، زنان دارای تاریخ ویژه خود نیز بودهاند که مربوط | + | اگرچه دورانهای تکامل تاریخی اجتماعی برای زن و مرد یکسان بوده اما در هر دوره از مراحل تاریخ، زنان دارای تاریخ ویژه خود نیز بودهاند که مربوط بهنحوۀ خاص استثمار و سرکوبی آنان بوده است و اگرچه این ویژگی تاریخی خود معلول وجود جامعه طبقاتی است اما باین دلیل نمیتوان صرفاً با شرکت جستن در مبارزۀ طبقاتی بهحل مشکلات ویژه زنان کمک کرد. زنان کارگر و زحمتکش که اکثریت زنان جامعه را تشکیل میدهند گذشته از این که همچون همۀ کارگران استثمار میشوند (و سرانجام نیز بهمبارزۀ طبقاتی کشانیده میشوند) در دنیای مالکیت خصوصی از حیث زن بودن نیز سرکوبی میشوند. در هر گام، کوهی از مشکلا ت که برای مرد ناشناخته است در مقابل زن سربرمیآورد. بسیاری از کارهای مجاز برای مرد، برای زن ممنوع است. بسی حقوق اجتماعی و نژادی که مرد از آن بهرهور است و همین که مورد استفاده زن قرار گیرد گناه و جنایت شمرده میشود. زن هم بهعنوان موجودی اجتماعی و هم بهعنوان موجودی دارای جنسیت رنج میبرد و مشکل بتوان گفت که در کدام قلمرو رنج او سنگینتر است. بهاین سبب آرزوی بسیاری از زنان که آرزو میکنند مرد زائیده میشدند درک کردنی است. |
− | باید پذیرفت که زنان حقیقتاً مشکلات ویژهای دارند. از سوی دیگر اکثریت مردان این وضع را برحق میدانند و مایل نیستند وضع موجود | + | باید پذیرفت که زنان حقیقتاً مشکلات ویژهای دارند. از سوی دیگر اکثریت مردان این وضع را برحق میدانند و مایل نیستند وضع موجود بهنفع زنان تغییر یابد. مردان روشنفکر نیز که با آزادی واقعی زنان موافقاند، مسئله را اغلب در شکل نظری و انتزاعی بررسی میکنند. در حالی که مبارزۀ زنان با وضع غیرعادلانه فعلی ناشی از منافع عینی، بلاواسّطه و قابل لمس آنان است. بنابراین این را هم باید پذیرفت که بطور عمده خود زناناند که باید برای حل مشکلات خود مبارزه کنند. در تاریخ مبارزات بشر هرگز هیچ نوع استثماری بدون مبارزه علیه همان نوع استثمار از بین نرفته است. مبارزه علیه هر نوع ستم طبقاتی، نژادی، ملی، مذهبی، جنسی بطور عمده از طریقه خود آن طبقه، نژاد، ملت، جنس پیش برده میشود. |
− | به این ترتیب لازم است زنان ایران در سازمانهای زنان که از منافع آنان سخن میگوید متشکل شوند، گروههای سیاسی و افراد جامعه را | + | به این ترتیب لازم است زنان ایران در سازمانهای زنان که از منافع آنان سخن میگوید متشکل شوند، گروههای سیاسی و افراد جامعه را بهاهمیت تشکل خویش آگاه سازند و پشتیبانی آنان را برای مبارزات آیندهساز خود جلب کنند و در عمل نشان دهند که مبارزۀ طبقاتی، مبارزۀ دموکراتیک و مبارزه علیه سلطۀ مرد مکمل یکدیگرند و شرکت فعال در پیشبرد هر یک از این مبارزات کمک بهپیشبرد دیگر اشکال مبارزه است. |
− | '''«همانگونه که آزادی طبقه کارگر بهتوسط خود آنان تحقق مییابد، آزادی زنان زحمتکش نیز | + | '''«همانگونه که آزادی طبقه کارگر بهتوسط خود آنان تحقق مییابد، آزادی زنان زحمتکش نیز بهدست زنان زحمتکش انجام میپذیرد»''' |
==شرحی کوتاه پیرامون روز هشتم مارس== | ==شرحی کوتاه پیرامون روز هشتم مارس== | ||
− | '''۱۹۰۷:''' مبارزات زنان آمریکا در هشتم مارس ۱۹۰۷ | + | '''۱۹۰۷:''' مبارزات زنان آمریکا در هشتم مارس ۱۹۰۷ بهدلیل گسترش آن در سراسر آمریکا و نیز بهسبب طرح شعارهای مناسب با همان مرحلۀ رشد اجتماعی، اهمیت تاریخی ویژهای دارد. در آن زمان، مبارزه برای تساوی حقوق اقتصادی و اجتماعی (و در راس آن مبارزه برای داشتن حق رای در پارلمان) در عین حال مبارزه بر ضد برابری تشریفاتی و ظاهری زن و مرد، چهرۀ درخشانی بهمبارزات زنان آمریکا بخشید و در سراسر جهان انعکاس یافت. |
− | '''۱۹۱۰:''' در دومین کنفرانس بینالمللی زنان، بنا | + | '''۱۹۱۰:''' در دومین کنفرانس بینالمللی زنان، بنا بهپیشنهاد کلارا زتکین زن مبارز آلمانی تصمیم گرفته شد که همه ساله، روز هشتم مارس بهعنوان روز جهانی زن جشن گرفته شود و مشکلات زنان در سخنرانیها و جلسهها بهبحث گذارده شود. |
'''۱۹۱۱:''' در این سال روز جهانی زن از طرف انترناسیونال دوم رسماً پذیرفته شد. | '''۱۹۱۱:''' در این سال روز جهانی زن از طرف انترناسیونال دوم رسماً پذیرفته شد. | ||
− | '''۱۹۱۱:''' ۱۹ مارس نخستین مراسم روز جهانی زن در ۱۹ مارس ۱۹۱۱ برگزار شد. انتخاب این روز | + | '''۱۹۱۱:''' ۱۹ مارس نخستین مراسم روز جهانی زن در ۱۹ مارس ۱۹۱۱ برگزار شد. انتخاب این روز بهعلت اهمیت تاریخی آن در مبارزات پرولتاریای آلمان بود. |
− | ۱۹ مارس ۱۸۴۸ [در جریان انقلاب ۱۸۴۸] امپراتور پروس که دیگر قادر نبود در برابر نیروی عظیم خلق همچون گذشته خصمانه ایستادگی کند، و از شورش کارگران وحشت داشت، ظاهراً در مقابل آنان سرفرودآورد و تعهد کرد که خواستههای آنها را برآورد. از جمله تعهداتی –که البته بدان عمل نکرد- دادن حق رای | + | ۱۹ مارس ۱۸۴۸ [در جریان انقلاب ۱۸۴۸] امپراتور پروس که دیگر قادر نبود در برابر نیروی عظیم خلق همچون گذشته خصمانه ایستادگی کند، و از شورش کارگران وحشت داشت، ظاهراً در مقابل آنان سرفرودآورد و تعهد کرد که خواستههای آنها را برآورد. از جمله تعهداتی –که البته بدان عمل نکرد- دادن حق رای بهزنان بود |
. | . | ||
برای برگزاری نخستین مراسم روز زن، کوشش بسیار شده بود. یک هفته پیش از روز یاد شده مجلۀ «رای برای زنان» در آلمان و مجلۀ «روز زن» در اطریش منتشر شد و در مورد: «زنان و پارلمان»، «رابطه زن خانهدار و سیاست» و ... مطالب مفیدی درج شد. این روز که اولین بزرگداشت روز زن در آلمان، اطریش، سویس، دانمارک بود موفقیتی بیرون از انتظار بهدست آورد. | برای برگزاری نخستین مراسم روز زن، کوشش بسیار شده بود. یک هفته پیش از روز یاد شده مجلۀ «رای برای زنان» در آلمان و مجلۀ «روز زن» در اطریش منتشر شد و در مورد: «زنان و پارلمان»، «رابطه زن خانهدار و سیاست» و ... مطالب مفیدی درج شد. این روز که اولین بزرگداشت روز زن در آلمان، اطریش، سویس، دانمارک بود موفقیتی بیرون از انتظار بهدست آورد. | ||
− | در آلمان و اطریش حتی در شهرهای کوچک و روستاها تالارهای سخنرانی پر از شنوندگان مشتاق بود. در اطریش ۳۰۰۰۰ نفر در تظاهرات خیابانی شرکت کردند. پلیس | + | در آلمان و اطریش حتی در شهرهای کوچک و روستاها تالارهای سخنرانی پر از شنوندگان مشتاق بود. در اطریش ۳۰۰۰۰ نفر در تظاهرات خیابانی شرکت کردند. پلیس بهتظاهرکنندگان با خشونت حمله کرد تا شعارهای آنان را پاره کند اما زنان مقاومت کردند. پایداری زنان در این ماجرا نخستین قدرتنمائی مبارزهجویانه و متشکل آنان برای بزرگداشت روز جهانی زن بود. |
− | '''۱۹۱۳:''' روز جهانی زن دوباره | + | '''۱۹۱۳:''' روز جهانی زن دوباره بهروز هشتم مارس انتقال یافت و از آن پس این روز بهعنوان «روز جهانی زن» در تاریخ ملتها ثبت شد. |
− | زنان مبارز روسی برای اولین بار «روز زن» را در هشتم مارس ۱۹۱۳ جشن گرفتند. در آن زمان علیرغم اختناق شدید حکومت تزاری، زنان در سنپترزبورگ و مسکو جلسههای بحث و سخنرانی تشکیل دادند. رهبران جنبش زنان پیشنهاد کردند و در پی آن تصمیم گرفته شد مجلهای بنام «زن کارگر» منتشر شود. پس از چندی شورای نویسندگان مجله را | + | زنان مبارز روسی برای اولین بار «روز زن» را در هشتم مارس ۱۹۱۳ جشن گرفتند. در آن زمان علیرغم اختناق شدید حکومت تزاری، زنان در سنپترزبورگ و مسکو جلسههای بحث و سخنرانی تشکیل دادند. رهبران جنبش زنان پیشنهاد کردند و در پی آن تصمیم گرفته شد مجلهای بنام «زن کارگر» منتشر شود. پس از چندی شورای نویسندگان مجله را بهاستثنای یک نفر پلیس تزاری دستگیر کردند. |
− | '''۱۹۱۴:''' تنها عضو آزاد شورای نویسندگان مجله «زن کارگر»، آنا الیزا رووا، در روز هشتم مارس ۱۹۱۴ نخستین شمارۀ مجله را | + | '''۱۹۱۴:''' تنها عضو آزاد شورای نویسندگان مجله «زن کارگر»، آنا الیزا رووا، در روز هشتم مارس ۱۹۱۴ نخستین شمارۀ مجله را بهتنهائی انتشار داد و زنان را گرد محور شعار «حق رای برای زنان کارگر» بسیج کرد. در حقیت این شعار بهمفهوم دعوت برای سرنگونی حکومت استبداد تزار بود. |
− | '''۱۹۱۵ و ۱۹۱۶:''' با آغاز جنگ جهانی اول، زنان پیشرو کوشش بسیار کردند که روز هشتم مارس «روز تظاهرات زنان بر ضد جنگ» اعلام شود اما | + | '''۱۹۱۵ و ۱۹۱۶:''' با آغاز جنگ جهانی اول، زنان پیشرو کوشش بسیار کردند که روز هشتم مارس «روز تظاهرات زنان بر ضد جنگ» اعلام شود اما بهعلت آشفتگی اوضاع اجتماعی و عدم درک اهمیت این مسئله و نیز خیانت برخی از گروههای سیاسی بهمبارزات مردم، این تظاهرات انجام نشد. در سال ۱۹۱۵ تظاهرات «روز زن» تنها در نروژ برگزار گردید. |
− | '''۱۹۱۷:''' ۸ مارس [۲۳ فوریه] ۱۹۱۷، {{نشان|M1}} تظاهرات زنان برضد جنگ و تزاریسم بود. تودهٔ وسیعی از زنان زحمتکش | + | '''۱۹۱۷:''' ۸ مارس [۲۳ فوریه] ۱۹۱۷، {{نشان|M1}} تظاهرات زنان برضد جنگ و تزاریسم بود. تودهٔ وسیعی از زنان زحمتکش بهخیابانها ریختند تا برضد جنگ، گرسنگی، سرما و... اعتراض کنند. |
− | کارگران روسی با اعتصابات یکپارچه در پتروگراد از تظاهرات زنان پشتیبانی کردند. مجموعۀ این حرکات | + | کارگران روسی با اعتصابات یکپارچه در پتروگراد از تظاهرات زنان پشتیبانی کردند. مجموعۀ این حرکات بهتظاهرات سیاسی پرشوری علیه تزاریسم مبدل شد. این روز در تاریخ روسیه روزی فراموشنشدنی است. انقلاب فوریه در این روز آغاز شد. یک هفته بعد، روزنامۀ پراودا در مقالهای با عنوان «روز بزرگ» چنین نوشت: «اولین روز انقلاب، روز زنان است، افتخار برزنان باد، افتخار بهاین روز جهانی باد، افتخار برزنانی که در روز خود بهخیابانهای پتروگراد گام نهادند.» |
از آن سال تا کنون در این روز در نقاط مختلف جهان همواره رویدادهای قابل ذکر پیش میآید که حاکی از شرکت زنان در مبارزات ظبقاتی دموکراتیک است. | از آن سال تا کنون در این روز در نقاط مختلف جهان همواره رویدادهای قابل ذکر پیش میآید که حاکی از شرکت زنان در مبارزات ظبقاتی دموکراتیک است. | ||
− | [اکنون دیگر در کشورهای پیشرفته جهان، برپاداشتن جشن و جلسههای سخنرانی همچون یک سنّت اجتماعی از جانب توده مردم پذیرفته شده است. در بسیاری از کشورها مردمی که میخواهند همبستگی خویش را با نهضت پای استوار و مبارزات دلیرانه زنان بازگو کنند، در مدرسه و دانشگاه و خیابان | + | [اکنون دیگر در کشورهای پیشرفته جهان، برپاداشتن جشن و جلسههای سخنرانی همچون یک سنّت اجتماعی از جانب توده مردم پذیرفته شده است. در بسیاری از کشورها مردمی که میخواهند همبستگی خویش را با نهضت پای استوار و مبارزات دلیرانه زنان بازگو کنند، در مدرسه و دانشگاه و خیابان بهزنان شاخههای کوچکی از گل میموزا تقدیم میکنند.] |
نسخهٔ ۶ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۲۲
تایپ این مقاله تمام شده و آمادهٔ بازنگری است. اگر شما همان کسی نیستید که مقاله را تایپ کرده، لطفاً قبل از شروع به بازنگری صفحهٔ راهنمای بازنگری را ببینید (پیشنویس)، و پس از اینکه تمام متن را با تصاویر صفحات مقابله کردید و اشکالات را اصلاح کردید یا به بحث گذاشتید، این پیغام را حذف کنید. |
از جنبش و تظاهرات دلیرانۀ زنان ملت، در روز هشتم مارس یک سال میگذرد، جنبشی که از آن همۀ رسانههای گروهی مترقی جهان به عنوان نخستین حرکت امیدبخش مردم ایران (پس از انقلاب) نام بردند. اما در میهن ما برخی از مطبوعات و نیز مسئولان تلویزیون علیه این حرکت انقلابیّ زنان خصمانه موضع گرفتند. تلویزیون با بردن دوربین روی چهرۀ چند زن رنگ و روغن زده، واقعیت را دگرگونه جلوه داد و کوشید تودۀ وسیع زنان زحمتکش، روشنفکر و انقلابیّ را همچون گروهکی وابسته بهساواک و ارتجاع قلمداد کند. با این همه، مردم آگاه ایران، این حرکت انقلابیّ را که از جانب زنان آگاه و پیشرو ایران تدارک دیده شده بود ستودند و از شعارشان پشتیبانی کردند.
هر زمان را شعاری درخور است و هر روز را شأنی. در همۀ دنیا در روز هشتم مارس، گذشته از مسائل عمومی مربوط بهزنان، همواره یک شعار که محور اصلی بسیج زنان است مطرح میشود. هچنان که زنان آمریکا در سال ۱۹۷۹ مشکل حجاب را مطرح کردند.
چرا روز هشتم مارس را بهعنوان روز جهانی زن پذیرفتهایم؟
در مسیر تاریخ، جامعۀ انسانی همچون یک مجموعۀ پیوسته به سوی وحدت حرکت میکند. ملتهای رشد نیافته از تجربیات پیشرفته بهره میگیرند، و نه تنها از جوهر علم و صنعت و هنر که از نامگذاریهای یکسان استفاده میکنند. بههمین ترتیب هرجا که طبقه، صنف یا نژادی در مبارزۀ اجتماعی پیشکسوت باشد از تجربۀ مبارزاتی و حتی مناسبت بزرگداشت روز پیروزی که در تقویم ملتی ثبت میشود، بهملل یا گروههای مبارز ملل دیگر انتقال مییابد. در شوروی، ایتالیا، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر روز اول ماه مه بهعنوان روز کارگر تثبیت شدهاست. حتی در حکومت محمد رضاشاه اجباراً روز اول مه روز کارگر و تعطیل رسمی اعلام شُده بود. دولتهای ارتجاعی و واپسگرا اگرچه بهدلایلی بهاعلام و تعطیل رسمی روزهای تاریخی خاص تن میدهند اما چگونگی مقابلۀ آنها با مردم در این روزها ماهیت آنها را آشکار میکند. کنفرانسها و تظاهرات روز کارگر که بهبررسی و طرح مسائل و شعارهای آنان اختصاص داده میشود تقریباً هیچ سال در هیچجا بدون درگیریهای شدید مردم با قوای دولتی بهپایان نمیرسد. با این همه، کارگران و روشنفکران مبارز سراسر جهان همه ساله با ترتیب دادن کنفرانسها و تظاهرات، و تآتر و نمایش و فیلم و سرود، در جشن و نبرد اول ماه مه شرکت میکنند.
حکومتهای ارتجاعی خواهند آموخت که بههیچ نیرنگی قادر نخواهند بود از همبستگی خلقها جلوگیری کنند و بزرگداشت این روزها نمادی از همبستگی خلقهای سراسر جهان است.
حکومت پهلوی تلاش میکرد تا روز کارگر را که به نیروی مشت کارگر در جهان شناخته شده است با روز تولد رضاخان گره بزند و روزهائی را که در تاریخ بشر عنوان و جای مشخصی دارد بهرویدادهای حقیر و مضحک زندگی خود بچسباند. اکنون بار دیگر زنان ایران برای برگزاری هشتم مارس تدارک میبینند. امید است بتوانیم در این روز مسائل خود را بطور گسترده در جامعه خویش مطرح کنیم. مهمترین این مسائل چنین است:
۱- پذیرفتن اینکه زنان در تمام جوامع طبقاتی مشکلات ویژهای دارند. (بهویژه در ایران که به سبب پائین بودن سطح فرهنگ، زنان شدیداً زیر سلطۀ شوهران، پدران و برادران و دیگر مردان خانوادهاند.)
۲- خود زناناند که باید برای حل مشکلات خود مبارزه کنند.
جای تأسف است که حتی بسیاری از سازمانها و افراد مترقی بهسبب نداشتن شناخت کافی از مسالۀ زن در طول تاریخ، با این نکته موافق نیستند و مبارزهای را که باین منظور از جانب خود زنان پیش برده میشود تائید نمیکنند. اینان در بحث، با مقدمات درست حرکت میکنند اما از آن نتایج نادرست میگیرند. مثلاً از این مقدمات که: زن و مرد هردو در جوامع طبقاتی استثمار میشوند و باید دوشبدوش یکدیگر برای برانداختن جامعۀ طبقاتی مبارزه کنند، یا: یا از این واقعیت که سرکوبی و استثمار زنان از سوی مردان محصول جامعۀ طبقاتی است و پس از برقراری جامعۀ بیطبقه از بین خواهد رفت، بهاین نتیجۀ نادرست میرسند که مبارزۀ ویژۀ زنان معنی ندارد و هرگونه مبارزه که فقط از جانب زنان پیش برده شود انحرافی و باعث پراکندگی صفوف مبارزۀ خلق است.
این نتیجه از آن مقدمه برنمیآید. تاریخ نشان میدهد که مسائل ویژه زنان و مبارزه علیه سلطهٔ مرد مفهومی دقیق دارد زیرا در جامعه طبقاتی، زن همواره در مقام دوم قرار دارد،نخست مرد است،سپس زن.
افلاطون، خدایان را بهسبب هشت عمل خیر که جهان را از آن سرشار کرده بودند میستود. نخستین کار، از نظر او این بود که خدایان او را شهروندی آزاد آفریدهاند نه غلام، اما دومین سپاس او از این بود که او را مرد آفریدهاند نه زن.
در نیایش بامدادی مردان یهودی اندیشهای همانند، بیان شده است: «ای خدا، ای پروردگار سراسر هستی، نیایش مر ترا سزاست که مرا زن نیافریدهای.» در مقابل، در نیایش زنان یهودی این عبارت چنین تغییر یافته است: «تو که مرا بنا بر مشیت خویش آفریدهای.»
اختلافّ، در وضع دوجنس موکدتر از آنچه در سخنان افلاطون و نیایش یهودیان بیان شدنی نیست. بنابر عبارات متعدد تورات، «مرد» نمودار واقعی «نوع بشر» است و در زبان فرانسه نیز مانند زبان انگلیسی، برای نامیدن «مرد» و «انسان» واژهای واحد بهکارمیبرند. و نیز هنگامی که از تودۀ مردم سخن میگویند، معمولاً جز بهمردان نمیاندیشند. زن کمیتی اندک بهاست و در هر حال مرد فرمانروای اوست. زنان اولین موجودات انسانی بودند که از آنها بهرهکشی شد و بهبیان دیگر، «پیش از آنکه برده وجود داشته باشد زن برده بوده است.» و دهقانان زن بیش از دهقانان مرد زیر فشار ستم و بهرهکشی بودهاند. جامعه سرمایهداری نیز برابری صوری زن و مرد را با نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی درهم میآمیزد.
حتی اشراف زن، فئودالهای زن و سرمایهداران زن نیز با آن که خود ستمگرند از سوی شوهران و پدران سرکوب میشوند (مثلاً نحوه سرکوبی فئودالهای زن در روسیه در کتابهای تولستوی دقیقاً ترسیم شده است). زنان سایر طبقات نیز، بهنسبت، استثمار و سرکوبی میشوند. امَا درجۀ بهرهکشی از آنان بنابر طبقهای که از آنند متفاوت است.
اگرچه دورانهای تکامل تاریخی اجتماعی برای زن و مرد یکسان بوده اما در هر دوره از مراحل تاریخ، زنان دارای تاریخ ویژه خود نیز بودهاند که مربوط بهنحوۀ خاص استثمار و سرکوبی آنان بوده است و اگرچه این ویژگی تاریخی خود معلول وجود جامعه طبقاتی است اما باین دلیل نمیتوان صرفاً با شرکت جستن در مبارزۀ طبقاتی بهحل مشکلات ویژه زنان کمک کرد. زنان کارگر و زحمتکش که اکثریت زنان جامعه را تشکیل میدهند گذشته از این که همچون همۀ کارگران استثمار میشوند (و سرانجام نیز بهمبارزۀ طبقاتی کشانیده میشوند) در دنیای مالکیت خصوصی از حیث زن بودن نیز سرکوبی میشوند. در هر گام، کوهی از مشکلا ت که برای مرد ناشناخته است در مقابل زن سربرمیآورد. بسیاری از کارهای مجاز برای مرد، برای زن ممنوع است. بسی حقوق اجتماعی و نژادی که مرد از آن بهرهور است و همین که مورد استفاده زن قرار گیرد گناه و جنایت شمرده میشود. زن هم بهعنوان موجودی اجتماعی و هم بهعنوان موجودی دارای جنسیت رنج میبرد و مشکل بتوان گفت که در کدام قلمرو رنج او سنگینتر است. بهاین سبب آرزوی بسیاری از زنان که آرزو میکنند مرد زائیده میشدند درک کردنی است.
باید پذیرفت که زنان حقیقتاً مشکلات ویژهای دارند. از سوی دیگر اکثریت مردان این وضع را برحق میدانند و مایل نیستند وضع موجود بهنفع زنان تغییر یابد. مردان روشنفکر نیز که با آزادی واقعی زنان موافقاند، مسئله را اغلب در شکل نظری و انتزاعی بررسی میکنند. در حالی که مبارزۀ زنان با وضع غیرعادلانه فعلی ناشی از منافع عینی، بلاواسّطه و قابل لمس آنان است. بنابراین این را هم باید پذیرفت که بطور عمده خود زناناند که باید برای حل مشکلات خود مبارزه کنند. در تاریخ مبارزات بشر هرگز هیچ نوع استثماری بدون مبارزه علیه همان نوع استثمار از بین نرفته است. مبارزه علیه هر نوع ستم طبقاتی، نژادی، ملی، مذهبی، جنسی بطور عمده از طریقه خود آن طبقه، نژاد، ملت، جنس پیش برده میشود.
به این ترتیب لازم است زنان ایران در سازمانهای زنان که از منافع آنان سخن میگوید متشکل شوند، گروههای سیاسی و افراد جامعه را بهاهمیت تشکل خویش آگاه سازند و پشتیبانی آنان را برای مبارزات آیندهساز خود جلب کنند و در عمل نشان دهند که مبارزۀ طبقاتی، مبارزۀ دموکراتیک و مبارزه علیه سلطۀ مرد مکمل یکدیگرند و شرکت فعال در پیشبرد هر یک از این مبارزات کمک بهپیشبرد دیگر اشکال مبارزه است.
«همانگونه که آزادی طبقه کارگر بهتوسط خود آنان تحقق مییابد، آزادی زنان زحمتکش نیز بهدست زنان زحمتکش انجام میپذیرد»
شرحی کوتاه پیرامون روز هشتم مارس
۱۹۰۷: مبارزات زنان آمریکا در هشتم مارس ۱۹۰۷ بهدلیل گسترش آن در سراسر آمریکا و نیز بهسبب طرح شعارهای مناسب با همان مرحلۀ رشد اجتماعی، اهمیت تاریخی ویژهای دارد. در آن زمان، مبارزه برای تساوی حقوق اقتصادی و اجتماعی (و در راس آن مبارزه برای داشتن حق رای در پارلمان) در عین حال مبارزه بر ضد برابری تشریفاتی و ظاهری زن و مرد، چهرۀ درخشانی بهمبارزات زنان آمریکا بخشید و در سراسر جهان انعکاس یافت.
۱۹۱۰: در دومین کنفرانس بینالمللی زنان، بنا بهپیشنهاد کلارا زتکین زن مبارز آلمانی تصمیم گرفته شد که همه ساله، روز هشتم مارس بهعنوان روز جهانی زن جشن گرفته شود و مشکلات زنان در سخنرانیها و جلسهها بهبحث گذارده شود.
۱۹۱۱: در این سال روز جهانی زن از طرف انترناسیونال دوم رسماً پذیرفته شد.
۱۹۱۱: ۱۹ مارس نخستین مراسم روز جهانی زن در ۱۹ مارس ۱۹۱۱ برگزار شد. انتخاب این روز بهعلت اهمیت تاریخی آن در مبارزات پرولتاریای آلمان بود.
۱۹ مارس ۱۸۴۸ [در جریان انقلاب ۱۸۴۸] امپراتور پروس که دیگر قادر نبود در برابر نیروی عظیم خلق همچون گذشته خصمانه ایستادگی کند، و از شورش کارگران وحشت داشت، ظاهراً در مقابل آنان سرفرودآورد و تعهد کرد که خواستههای آنها را برآورد. از جمله تعهداتی –که البته بدان عمل نکرد- دادن حق رای بهزنان بود . برای برگزاری نخستین مراسم روز زن، کوشش بسیار شده بود. یک هفته پیش از روز یاد شده مجلۀ «رای برای زنان» در آلمان و مجلۀ «روز زن» در اطریش منتشر شد و در مورد: «زنان و پارلمان»، «رابطه زن خانهدار و سیاست» و ... مطالب مفیدی درج شد. این روز که اولین بزرگداشت روز زن در آلمان، اطریش، سویس، دانمارک بود موفقیتی بیرون از انتظار بهدست آورد.
در آلمان و اطریش حتی در شهرهای کوچک و روستاها تالارهای سخنرانی پر از شنوندگان مشتاق بود. در اطریش ۳۰۰۰۰ نفر در تظاهرات خیابانی شرکت کردند. پلیس بهتظاهرکنندگان با خشونت حمله کرد تا شعارهای آنان را پاره کند اما زنان مقاومت کردند. پایداری زنان در این ماجرا نخستین قدرتنمائی مبارزهجویانه و متشکل آنان برای بزرگداشت روز جهانی زن بود.
۱۹۱۳: روز جهانی زن دوباره بهروز هشتم مارس انتقال یافت و از آن پس این روز بهعنوان «روز جهانی زن» در تاریخ ملتها ثبت شد. زنان مبارز روسی برای اولین بار «روز زن» را در هشتم مارس ۱۹۱۳ جشن گرفتند. در آن زمان علیرغم اختناق شدید حکومت تزاری، زنان در سنپترزبورگ و مسکو جلسههای بحث و سخنرانی تشکیل دادند. رهبران جنبش زنان پیشنهاد کردند و در پی آن تصمیم گرفته شد مجلهای بنام «زن کارگر» منتشر شود. پس از چندی شورای نویسندگان مجله را بهاستثنای یک نفر پلیس تزاری دستگیر کردند.
۱۹۱۴: تنها عضو آزاد شورای نویسندگان مجله «زن کارگر»، آنا الیزا رووا، در روز هشتم مارس ۱۹۱۴ نخستین شمارۀ مجله را بهتنهائی انتشار داد و زنان را گرد محور شعار «حق رای برای زنان کارگر» بسیج کرد. در حقیت این شعار بهمفهوم دعوت برای سرنگونی حکومت استبداد تزار بود.
۱۹۱۵ و ۱۹۱۶: با آغاز جنگ جهانی اول، زنان پیشرو کوشش بسیار کردند که روز هشتم مارس «روز تظاهرات زنان بر ضد جنگ» اعلام شود اما بهعلت آشفتگی اوضاع اجتماعی و عدم درک اهمیت این مسئله و نیز خیانت برخی از گروههای سیاسی بهمبارزات مردم، این تظاهرات انجام نشد. در سال ۱۹۱۵ تظاهرات «روز زن» تنها در نروژ برگزار گردید.
۱۹۱۷: ۸ مارس [۲۳ فوریه] ۱۹۱۷، [۱] تظاهرات زنان برضد جنگ و تزاریسم بود. تودهٔ وسیعی از زنان زحمتکش بهخیابانها ریختند تا برضد جنگ، گرسنگی، سرما و... اعتراض کنند.
کارگران روسی با اعتصابات یکپارچه در پتروگراد از تظاهرات زنان پشتیبانی کردند. مجموعۀ این حرکات بهتظاهرات سیاسی پرشوری علیه تزاریسم مبدل شد. این روز در تاریخ روسیه روزی فراموشنشدنی است. انقلاب فوریه در این روز آغاز شد. یک هفته بعد، روزنامۀ پراودا در مقالهای با عنوان «روز بزرگ» چنین نوشت: «اولین روز انقلاب، روز زنان است، افتخار برزنان باد، افتخار بهاین روز جهانی باد، افتخار برزنانی که در روز خود بهخیابانهای پتروگراد گام نهادند.»
از آن سال تا کنون در این روز در نقاط مختلف جهان همواره رویدادهای قابل ذکر پیش میآید که حاکی از شرکت زنان در مبارزات ظبقاتی دموکراتیک است.
[اکنون دیگر در کشورهای پیشرفته جهان، برپاداشتن جشن و جلسههای سخنرانی همچون یک سنّت اجتماعی از جانب توده مردم پذیرفته شده است. در بسیاری از کشورها مردمی که میخواهند همبستگی خویش را با نهضت پای استوار و مبارزات دلیرانه زنان بازگو کنند، در مدرسه و دانشگاه و خیابان بهزنان شاخههای کوچکی از گل میموزا تقدیم میکنند.]
منصوره م.
پاورقی
- ^ بر اساس تقویم ژولیان (رومی قدیم).