در پاسخ خوانندگان ۱۸: تفاوت بین نسخهها
(صفحهای جدید با '[[Image:18-157.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۱۸ صفحه ۱۵۷|کتاب جمعه سال اول شماره ۱۸ صفح…' ایجاد کرد) |
جز («در پاسخ خوانندگان ۱۸» را محافظت کرد: مطابق با متنِ اصلی است. ([edit=sysop] (بیپایان) [move=sysop] (بیپایان))) |
||
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشده) | |||
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
[[Image:18-157.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۱۸ صفحه ۱۵۷|کتاب جمعه سال اول شماره ۱۸ صفحه ۱۵۷]] | [[Image:18-157.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۱۸ صفحه ۱۵۷|کتاب جمعه سال اول شماره ۱۸ صفحه ۱۵۷]] | ||
− | {{ | + | |
+ | |||
+ | '''دیالکتیک''' ''DIALECTIC'' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | کلمهئی است مشتق Dialektos یونانی، بهمعنی مباحثه، جدل و برخورد لفظی. | ||
+ | |||
+ | دیالکتیک اصطلاحی است در علم منطق برای تحلیل یا توصیف طبیعت، جوامع، و اندیشهٔ انسانی. متفکرانی چون '''سقراط، ارسطو، افلاتون، کانت، هگل''' و '''مارکس،''' دیالکتیک را بهاشکال مختلف بهکار گرفتهاند که از آن میان، برداشت و کاربُرد '''مارکس''' از دیالکتیک را «علمی» میخوانند و بقیه را ایدهآلیستی. | ||
+ | |||
+ | واژهٔ '''دیالکتیک''' از قرن چهاردهم بهمعنای قبول شدهٔ لاتینی ان یعنی آنچه ما امروز '''منطق''' مینامیم در زبان انگلیسی متداول شد. | ||
+ | |||
+ | واژهٔ '''دیالکتیک''' کاربردِ نافذ و ویژهٔ خود را نخست در فلسفهٔ ایدهآلیستی آلمان پیدا کرد. لیکن مارکس، «ماتریالیسم دیالکتیک» را بر بنیان اصالتِ مادّه پی ریخت بهطور خلاصه ویژگیهای آن بهشرح زیر است: | ||
+ | |||
+ | الف) طبیعت مجموعهای است از اشیاء و پدیدههای مرتبط بهیکدیگر. بنابراین هر پدیدهئی لزوماً باید درارتباط با سایر عناصر محیطی خود مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. | ||
+ | |||
+ | ب) طبیعت پیوسته درحال تحول و تکامل است و باید از نقطه نظر مسیر، تغییر و تحوّل، و تکامل و زوال، با توجه بهقوانین تکامل مورد بررسی و تعمق واقع شود. | ||
+ | |||
+ | چ) حرکت اجتماعی نیز مانند روند طبیعی تاریخ است که قوانین مشخصی بر آن حکومت میکند؛ این قوانین نه تنها بهاراده دانش انسانها و یا قصد نیّت آنها وابسته نیست، بلکه خود تعیینکنندهٔ اراده، آگاهی، و مقاصد انسان است. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[رده:کتاب جمعه]] | ||
+ | [[رده:کتاب جمعه ۱۸]] | ||
+ | [[رده:در پاسخ خوانندگان]] | ||
+ | [[رده:مقالات نهاییشده]] | ||
+ | |||
+ | {{لایک}} |
نسخهٔ کنونی تا ۲۳ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۰۱
دیالکتیک DIALECTIC
کلمهئی است مشتق Dialektos یونانی، بهمعنی مباحثه، جدل و برخورد لفظی.
دیالکتیک اصطلاحی است در علم منطق برای تحلیل یا توصیف طبیعت، جوامع، و اندیشهٔ انسانی. متفکرانی چون سقراط، ارسطو، افلاتون، کانت، هگل و مارکس، دیالکتیک را بهاشکال مختلف بهکار گرفتهاند که از آن میان، برداشت و کاربُرد مارکس از دیالکتیک را «علمی» میخوانند و بقیه را ایدهآلیستی.
واژهٔ دیالکتیک از قرن چهاردهم بهمعنای قبول شدهٔ لاتینی ان یعنی آنچه ما امروز منطق مینامیم در زبان انگلیسی متداول شد.
واژهٔ دیالکتیک کاربردِ نافذ و ویژهٔ خود را نخست در فلسفهٔ ایدهآلیستی آلمان پیدا کرد. لیکن مارکس، «ماتریالیسم دیالکتیک» را بر بنیان اصالتِ مادّه پی ریخت بهطور خلاصه ویژگیهای آن بهشرح زیر است:
الف) طبیعت مجموعهای است از اشیاء و پدیدههای مرتبط بهیکدیگر. بنابراین هر پدیدهئی لزوماً باید درارتباط با سایر عناصر محیطی خود مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
ب) طبیعت پیوسته درحال تحول و تکامل است و باید از نقطه نظر مسیر، تغییر و تحوّل، و تکامل و زوال، با توجه بهقوانین تکامل مورد بررسی و تعمق واقع شود.
چ) حرکت اجتماعی نیز مانند روند طبیعی تاریخ است که قوانین مشخصی بر آن حکومت میکند؛ این قوانین نه تنها بهاراده دانش انسانها و یا قصد نیّت آنها وابسته نیست، بلکه خود تعیینکنندهٔ اراده، آگاهی، و مقاصد انسان است.