طرحهای موردیلو: تفاوت بین نسخهها
(تایپِ ستونِ راست.) |
جز |
||
سطر ۳۶: | سطر ۳۶: | ||
زندانیان بر دوش یکدیگر ایستادهاند تا نفر آخر، در آن بالا، منظری را بر بوم خویش نقاشی کند - | زندانیان بر دوش یکدیگر ایستادهاند تا نفر آخر، در آن بالا، منظری را بر بوم خویش نقاشی کند - | ||
− | + | عاشقی بر روی دو چوب بلند که بر رکاب است محکم شده ایستاده سرگرم دلبری از معشوق خویش است - | |
بچهها برای بازی سرسره بهپشت زرافه رفتهاند - | بچهها برای بازی سرسره بهپشت زرافه رفتهاند - |
نسخهٔ ۲۹ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۲۱:۳۱
این مقاله در حال تایپ است. اگر میخواهید این مقاله را تایپ یا ویرایش کنید، لطفاً دست نگه دارید تا این پیغام حذف شود. |
تصاویری بیزبان، بهگویائی یک رمان[۱]
«آمریکای جنوبی و آرژانتین استیک آبدار، پامپاس، تانگو و سامبا را بهاروپائیان شناساند و موردیلو را بهآنها بخشید»[۲].
گی یِر موردیلو G. Mordillo بهسال ۱۹۳۲ در بوئنوس آیرس بهدنیا آمد و در جوانی بهفرانسه رفت و در پاریس اقامت گزید. در حال حاضر اکثر کارهایش در آلمان چاپ و نشر میشود.
اکثر آثار موردیلو دارای یک موضوع مشترک است: معراج و بهسوی آسمان نگریستن. درخت خرما، ستون، لوله بخاری، صخره، زرافه، و گاه فقط نگریستن بهبالا وسیله بیان این موضوع است:
مرتاض هندی نی میزند و طنابی بهآسمان میرود -
زنی گلدانی را آب میدهد و گل بهسرعت میروید و سر بهآسمان میکشد -
زندانیان بر دوش یکدیگر ایستادهاند تا نفر آخر، در آن بالا، منظری را بر بوم خویش نقاشی کند -
عاشقی بر روی دو چوب بلند که بر رکاب است محکم شده ایستاده سرگرم دلبری از معشوق خویش است -
بچهها برای بازی سرسره بهپشت زرافه رفتهاند -
بنائی در حال ساختن ستونی سربهآسمان کشیده -
و دهها طرح دیگر.
تفکرات و اندیشههای خصوصی و خودخواهی انسانها در طرحهای موردیلو جولانگاهی وسیع مییابند. در آثار او، مرد، جنس مخالف خود را یا تحت سلطه میگیرد یا بهکلّی طردش میکند.