شکنجه و کشتار فیلمسازان در امریکای لاتین

از irPress.org
پرش به ناوبری پرش به جستجو
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۲۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۲۸
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۲۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۲۹
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۳۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۳۰
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۳۱
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۳۱
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۳۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۳۲
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۳۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۳۳
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۳۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۳۴
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۳۵
کتاب جمعه سال اول شماره ۱۷ صفحه ۱۳۵


پیتر بیسکایند


حدود سیزده سال پیش ظهور مکتبی نو و پر قدرت که آکنده از شور و شوق انقلابی بود سینمای امریکای لاتین را دگرگون کرد. «گلوبر روشا» که در جنبش «سینما نوو»ی برزیل فعالیت داشت. فیلم‌هائی چون آنتونیوداس مورتاس و خدای سیاه، شیطان سفید را ساخت. «فرناندو سولاناس» و «اکتاویو گتینو» که در جنبش آزادیخواهانه سینمای آرژانتین فعالیت داشتند آثاری چون ساعت کوره‌ها را ساختند. «یورگ سان هی‌نس» در کشور بولیوی فیلم خون کندور را ساخت که برنامه‌های عقیم‌سازی سرخپوستان بولیوی را توسط گروه صلح امریکا نشان می‌داد. در کوبا هم «توماس گویتزر آلیا» فیلم خاطرات توسعه‌نیافته و «اومبرتوسولاس» فیلم لوچیا را ساختند. از کشور شیلی نیز فیلم شغال ناهوالتورو اثر «میگوئی لیتین» عرضه شد. اکنون می‌بینیم که به‌طور ناگهانی این جنبش عظیم از میان رفته است صحنهٔ سینمای امریکای لاتین به‌استثنای کوبا، به‌صورت یک سرزمین ویران درآمده است.