سینمای شوروی و انقلاب اکتبر
این مقاله در حال تایپ است. اگر میخواهید این مقاله را تایپ یا ویرایش کنید، لطفاً دست نگه دارید تا این پیغام حذف شود. |
دربارهٔ نویسنده
- جان هاواردلاوسن (John Howard Lawson) منتقد اجتماعی و نمایشنامهنویس بیداردل آمریکائی در سال ۱۸۹۵ بهجهان آمد. تا آنجا که نگارنده میداند این نویسنده برای فارسی زبانان نامی ناآشناست. لاوسن در سالهای دههٔ بیست با نوشتن چند نمایشنامهٔ تجربی بهشهرت رسید، که از این میان نمایشنامهٔ نوحه شاهکار او شمرده میشود. لاوسن در جنبش تئاتر اجتماعی و کارگری ایالات متحده نقش فعالی داشت و در تأسیس جامعهی درام کارگردان (۱۹۲۶) و تئاتر نمایشنامهنویسان جدید (۱۹۲۷) شرکت داشت. مدت کوتاهی نیز با گروپ تئاتری که مهمترین نمایشنامهنویسش کِلفورداوِدتس و مشهورترین کارگردانش هارولد کلورمَن بودند همکاری کرد. با ورود صدا به سینما، لاوسن نیز همراه با گروه کثیری از نمایشنامهنویسان بههالیوود رفت.
- لاوسن در کنار کار نمایشنامه و فیلمنامهنویسی دست بهیک سلسله پژوهشها و تحلیلهای انتقادی و تئوریک در زمینه نمایشنامهنویسی و فیلم زد. حاصل این پژوهشها چند کتاب است بهنامهای: تئوری و تکنیک نمایشنامهنویسی و فیلمنامهنویسی، میراث پنهان، فیلم در نبرد ایدهها و فیلم: روند آفرینش کار هنری و پژوهشی لاوسن همواره در رابطهٔ تنگاتنگ با فعالیت و مبارزهٔ اجتماعی او بوده است. در سال ۱۹۴۷، کمیتهٔ فعالیتهای ضدآمریکائی کنگرهٔ ایالات متحده او را بهبازجوئی کشید. لیکن او خشمگنانه از پاسخ دادن بهسئوالات کنگره سر باز زد، و درنتیجه، بهبهانهٔ توهین بهکنگره زندانی شد. لاوسن را «استاد جنبش انقلابی تئاتر» خواندهاند، و هارولد کاورمَن زمانی او را «امید تئاتر ایالات متحده» نامیده است.
- گفتاری که اکنون میخوانید یکی از فصول بخش اوّل کتاب فیلم: روند آفرینش است که بهشرح تحلیلی تاریخ سینما اختصاص دارد. نویسنده در این گفتار با تحلیل فیلمهائی چون تعصب، اعتصاب، رزمناوپوتمکین، اکتبر، مادر، پایانِ سن پترزبورگ، قورخانه، زمین بهمسألهٔ بسیار مهمی میپردازد که اکنون مورد توجه هنرمندان و هنردوستان است، یعنی وظایف و دشواریها و امکانات هنردر یک دورهٔ انقلابی.
مفهوم فیلم بهعنوان کاوش خلاقانهٔ در تاریخ با [فیلم] تعصب آغاز شد و پایان گرفت. نه گریفیث و نه هیچ فیلمساز دیگری جرائت نکرد که دیگر پا بهاین قلمرو خطرناک بگذارد. اما چند سال بعد، آیزِنِشتاین (Eisenstein) میراثی را که از مفهوم فیلم، یعنی چون وسیلهٔ ثبت کشمکش تاریخی، برجای مانده بود، در اختیار گرفت و انقلابی در آن پدید آورد.
آیزنشتاین یک ابداعگر منفرد نبود. کارش در سینما از آزادی بیحد و مرز نیروهای فرهنگی پس از انقلاب بلشویکی نشأت میگرفت. این دوره، زمان مناسبی برای پیشرفت فرهنگی منضبط و مطمئن نبود، و نمیتوانست هم باشد. هنر بزرگ در هُرم مبارزهٔ انقلابی بهبلوغ سریعی نرسید. مبارزه بیش از اندازه دشوار، رنج و امید بیش از حد شدید، و قلمرو نبرد بسیار گسترده بود. هنر، چون هر چیزی دیگر، تغییر شکل داد و زندگی تازهئی یافت. برای هنرمند، این دوره تجربهئی سخت و دردناک بود: میبایست چیزهای بسیاری آموخت و میبایست بسیاری از آموختههای پیشین را دور ریخت، نیروی آفرینش نمیتوانست با وزن و ضرب رویدادها همگام شود.
فیلم، که کمتر از هنرهای قدیمیتر زیربار سنتها بود، بههدفها و تلاشهای عصر جدید، پاسخ نسبتاً سریعتری داد. پیشرفت سینما که با اعتصاب، که آیزنشتاین آن را در سال ۱۹۲۴ ساخته، آغاز شد قبل از هر چیز از خود انقلاب الهام میگرفت. لیکن در عین حال محصول این عوامل فرهنگی گوناگونی نیز بود: چون تجربههای تئاتری زندهئی که آیزنشتاین در آن شرکت داشت؛ تئوریهای سینمائی که بهوسیلهٔ وِرتوف و دیگران اعلام و بهکار گرفته شده بود؛ مباحثات و مجادلات طوفانی و طرحهای بزرگ شاعران و داستانسرایان و نقاشان جوان، که مصمم بودند بیهیچ درنگی هنر نوی برای خدمت بهمردم خلق کنند. در این هیاهوی انقلابی، چیزهای خام و جنجالی نیز فراوان بود، که بازتاب آشفتگی، و در عین حال نویدهای موقعیتی بود که هیچ سابقهئی در تاریخ فرهنگی نداشت. صدای رعدآسای مایاکوفسکی علیه کاهلان و قرطاسبازان طنین میافکند و سرود زمانی را میخواند که «انگبین در رودخانههای جهان جاری خواهد شد و سنگفرش خیابانها از ستاره خواهد بود».
شوق بهکاوش در امکانات فیلم، سابقهاش بهپیش از انقلاب میرسید. وِزِوُلد مِیرهولد (Vsevolod Meyerhold) در سال ۱۹۱۵ اعلام کرد که آرزو دارد در آن شیوههای سینما که سخت پنهان و بیمصرف مانده است تحقیق کاملی بهعمل آورد. «سینما، آنچنان که امروز وجود دارد، کاملاً نارساست، و موضع من در برابر آن منفی است.»
اما توجه میرهولد بهفعالیت تئاتری متمرکز شد و بهنظر میرسد که تنها کوششهای پراکندهئی برای مطالعهٔ کیفیتهای «پنهان و بلااستفادهٔ سینما» بهعمل آورده است. امّا هنرمندان دیگر با شور و حرارت بهفعالیت سینمائی پرداختند. طراح جوانی بهنام لِوکولهشُف (Lev Kuleshov) اولین مقالههای تئوریک خود را بهنام وظایف هنرمند در سینما در سال ۱۹۱۷ نوشت. کولهشُف در اهمیت ترکیب تصویری تأکید میورزید. او عقیده داشت که فیلمنامه نباید یک حکایت مکتوب باشد، بلکه باید ترتیب و آرایشی از نمادهای هنری باشد، همچون نتهائی که در اجرای یک آهنگ بهکار میرود.
در اولین روزهای انقلاب فیلمسازان با این وظیفه فوری روبهرو شدند که باید از جریان مبارزه گزارش تصویری فراهم آورند. آشکار بود که شیوههای قدیمی فیلمبرداری خبری در این زمینه نارساست و در این مرحلهٔ نو تاریخ، بهشکلهای بیانی نو نیاز است. در جریان جنگ داخلی کولهشُف سرپرستی یک گروه فیلمبرداری را در جبهه شرقی بهعهده داشت. وی سپس بهاتفاق یکی از شاگردانش بهنام ورولود پودوفکین (V.Pudovkin) یک کارگاه فیلم در مسکو تأسیس کرد.
کولهشُف سخت در سینمای شوروی تأثیر نهاد؛ لیکن تئوریهای یک کارگردان مستندساز دیگر، یعنی ژیگاوِرتوف (Dzigavertov) توجه بیشتری را بهخود جلب کرد. او معتقد بود که این نقش ویژهٔ فیلم است که بهعنوان، هنر کارگری زندگی مردم را با تمامی جزئیات مفصل و دقایق آن تصویر کند، بهنظر میرسد که بهعهده گرفتن چنین وظیفهٔ دشواری مستلزم مراجعه بهتجربههای پیشین سینمائی، و بهخصوص آثار گرفیث و چاپلین، خواهد بود. اما وِرتوف حوصله درسهای گذشته را نداشت، او نیز چون جوانان پرشور میخواست که هنرش را از پندارها و عقاید بورژوازی بگسلد؛ امّا درنیافت که خواستنش در مورد تغییر سریع فرهنگ با تجربهٔ واقعی مردم مطابقت ندارد. در مجموع، رؤیای هنر نو «کارگری» او از پندارهای بورژوائی دور نمانده است.
در ۱۹۱۹ وِرتوف ضمن انتشار اوّلین بیانیهاش خواستار سبک جدیدی در گزارش سینمائی شد، و فیلم داستانی را بهعنوان چیزی بیگانه با روحیه و نیازهای تماشاگران شوروی محکوم کرد. بیانیهٔ مفصلتری دربارهٔ تئوری «سینما - چشم» در سال ۱۹۲۲ در مجلهٔ لِف (Lef) انتشار یافت. مایاکوفسکی و نویسندگان دیگری که با لِف همکاری میکردند با شور و حرارت از وِرتوف پشتیبانی کردند.
ورتوف مصمم بود که بهوسیلهٔ فیلم گزارشی عینی و دقیق از فعالیتهای مردم بهدست دهد. او هدفش را با شور شاعرانه و روشهای کار در کارگاه تعقیب میکرد، دوربین مخفی بهکار میبرد، با آمبولانس بهمحل حوادث میرفت، در کوچهها و درگاهها با دوربین بهکمین موضوع مینشست، و