کتابهای تازه ۱۴: تفاوت بین نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
سطر ۲۱: | سطر ۲۱: | ||
: امّا ویژگی کار علامهزاده در این دو کتاب تنها توجیه و تبیین تاریخی پیدایش انسان و شناساندن مراحل گوناگون زیست فیزیولوژیکی و اجتماعی و اقتصادی او با زبان و بیانی ساده و درخور فهم همگان نیست، چه آگاهیهائی از این شمار را میتوان با اندکی کوشش در بسیاری منابع علمی یا کرونولوژیهای تاریخی یافت. آنچه کار علامه زاده را اعتبار و تشخصّ میبخشد این است که نویسنده بهمنظور تنوع بخشیدن بهموضوعی صرفاً علمی و برای بسیاری خستهکننده، و نیز زودودن هالههای افسانه و ابهام از اساسیترین مسأله ذهنی کودکان و برخی کلانسالان که درکی درست و منطقی از هستی خویش ندارند، بهموازات پیجوئی و شناختموضوع و حفظ اصالت علمی آن، بهشیوهٔ گفت و گو با فرزند، و بهره گیری از تجربههای عینی و نشانهها و خاطرههای روشن و آشنا، هنر را بهعنوان «همزاد انسان» و محصول «کار» که «آفرینندهٔ انسان» است، معرفی کرده و بازشناسانده است. | : امّا ویژگی کار علامهزاده در این دو کتاب تنها توجیه و تبیین تاریخی پیدایش انسان و شناساندن مراحل گوناگون زیست فیزیولوژیکی و اجتماعی و اقتصادی او با زبان و بیانی ساده و درخور فهم همگان نیست، چه آگاهیهائی از این شمار را میتوان با اندکی کوشش در بسیاری منابع علمی یا کرونولوژیهای تاریخی یافت. آنچه کار علامه زاده را اعتبار و تشخصّ میبخشد این است که نویسنده بهمنظور تنوع بخشیدن بهموضوعی صرفاً علمی و برای بسیاری خستهکننده، و نیز زودودن هالههای افسانه و ابهام از اساسیترین مسأله ذهنی کودکان و برخی کلانسالان که درکی درست و منطقی از هستی خویش ندارند، بهموازات پیجوئی و شناختموضوع و حفظ اصالت علمی آن، بهشیوهٔ گفت و گو با فرزند، و بهره گیری از تجربههای عینی و نشانهها و خاطرههای روشن و آشنا، هنر را بهعنوان «همزاد انسان» و محصول «کار» که «آفرینندهٔ انسان» است، معرفی کرده و بازشناسانده است. | ||
− | نکتهٔ مهمی که نویسنده در بررسی و شناخت «انسان» و «هنر» بدان پرداخته این است که در بازگوئی تاریخ مستند تحول و تکامل رابطهٔ انسان و هنر، کوشیده است تا ضمن رعایت اصول و مبانی مدوّن این بخش از دانش بشر، عنصر اصلی تکامل را که زیربنای روابط و مناسبات اجتماعی و فرهنگی انسان در طول تاریخ بوده است بهعنوان زمینهٔ اصلی بحث و معیار حرکت و تکامل تاریخی انسان به خواننده بشناساند و بهروشنی قانونمندیهای عام تاریخ تکامل انسان و هنر را تصویر کند. | + | : نکتهٔ مهمی که نویسنده در بررسی و شناخت «انسان» و «هنر» بدان پرداخته این است که در بازگوئی تاریخ مستند تحول و تکامل رابطهٔ انسان و هنر، کوشیده است تا ضمن رعایت اصول و مبانی مدوّن این بخش از دانش بشر، عنصر اصلی تکامل را که زیربنای روابط و مناسبات اجتماعی و فرهنگی انسان در طول تاریخ بوده است بهعنوان زمینهٔ اصلی بحث و معیار حرکت و تکامل تاریخی انسان به خواننده بشناساند و بهروشنی قانونمندیهای عام تاریخ تکامل انسان و هنر را تصویر کند. |
− | علاوه بر این تأکید بر «دوره»های تاریخی از دیدگاه اقتصادی و بهکار گرفتن زبان و بیانی ساده و روان و شیوهٔ استدلال در خور فهم همگان و پرهیز از نقل و قولهای مستقیم و حاشیه نویسی و ارجاعهائی که اینگونه مخاطبان را دلزده و خسته میکند. هم چنین استفاده از تصاویری که موضوع را برای خواننده مستند عینی | + | : علاوه بر این تأکید بر «دوره»های تاریخی از دیدگاه اقتصادی و بهکار گرفتن زبان و بیانی ساده و روان و شیوهٔ استدلال در خور فهم همگان و پرهیز از نقل و قولهای مستقیم و حاشیه نویسی و ارجاعهائی که اینگونه مخاطبان را دلزده و خسته میکند. هم چنین استفاده از تصاویری که موضوع را برای خواننده مستند عینی |
و فهم آن را آسان میکند، از خصوصیات دو کتاب آموزندهئی است که نشر آنها پاسخی است بر ضرورتهای فرهنگی جامعه. | و فهم آن را آسان میکند، از خصوصیات دو کتاب آموزندهئی است که نشر آنها پاسخی است بر ضرورتهای فرهنگی جامعه. |
نسخهٔ ۲۱ ژانویهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۵:۰۱
۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰
این مقاله در حال تایپ است. اگر میخواهید این مقاله را تایپ یا ویرایش کنید، لطفاً دست نگه دارید تا این پیغام حذف شود. |
هنر آدمیان نخستین- جلد اول
هنر تمدنهای پیشین-جلد دوم
تألیف: رضا علامهزاده
از انتشارات: جهان کتاب
بها هر جلد ۷۰ ریا ل
- جلد اول و دوم شناخت اجتماعی هنر نوشتهٔ رضا علامهزاده که با عنوانهای هنر آدمیان نخستین و هنر تمدنهای پیشین انتشار یافته، حاوی اطلاعات آموزش دهنده و سودمندی دربارهٔ چگونگی پیدایش انسان و سیر تحول و تکامل اوست.
- امّا ویژگی کار علامهزاده در این دو کتاب تنها توجیه و تبیین تاریخی پیدایش انسان و شناساندن مراحل گوناگون زیست فیزیولوژیکی و اجتماعی و اقتصادی او با زبان و بیانی ساده و درخور فهم همگان نیست، چه آگاهیهائی از این شمار را میتوان با اندکی کوشش در بسیاری منابع علمی یا کرونولوژیهای تاریخی یافت. آنچه کار علامه زاده را اعتبار و تشخصّ میبخشد این است که نویسنده بهمنظور تنوع بخشیدن بهموضوعی صرفاً علمی و برای بسیاری خستهکننده، و نیز زودودن هالههای افسانه و ابهام از اساسیترین مسأله ذهنی کودکان و برخی کلانسالان که درکی درست و منطقی از هستی خویش ندارند، بهموازات پیجوئی و شناختموضوع و حفظ اصالت علمی آن، بهشیوهٔ گفت و گو با فرزند، و بهره گیری از تجربههای عینی و نشانهها و خاطرههای روشن و آشنا، هنر را بهعنوان «همزاد انسان» و محصول «کار» که «آفرینندهٔ انسان» است، معرفی کرده و بازشناسانده است.
- نکتهٔ مهمی که نویسنده در بررسی و شناخت «انسان» و «هنر» بدان پرداخته این است که در بازگوئی تاریخ مستند تحول و تکامل رابطهٔ انسان و هنر، کوشیده است تا ضمن رعایت اصول و مبانی مدوّن این بخش از دانش بشر، عنصر اصلی تکامل را که زیربنای روابط و مناسبات اجتماعی و فرهنگی انسان در طول تاریخ بوده است بهعنوان زمینهٔ اصلی بحث و معیار حرکت و تکامل تاریخی انسان به خواننده بشناساند و بهروشنی قانونمندیهای عام تاریخ تکامل انسان و هنر را تصویر کند.
- علاوه بر این تأکید بر «دوره»های تاریخی از دیدگاه اقتصادی و بهکار گرفتن زبان و بیانی ساده و روان و شیوهٔ استدلال در خور فهم همگان و پرهیز از نقل و قولهای مستقیم و حاشیه نویسی و ارجاعهائی که اینگونه مخاطبان را دلزده و خسته میکند. هم چنین استفاده از تصاویری که موضوع را برای خواننده مستند عینی
و فهم آن را آسان میکند، از خصوصیات دو کتاب آموزندهئی است که نشر آنها پاسخی است بر ضرورتهای فرهنگی جامعه.