آزادیهای سیاسی: تفاوت بین نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
سطر ۶: | سطر ۶: | ||
{{در حال ویرایش}} | {{در حال ویرایش}} | ||
− | + | انقلاب اسلامی نیازمند گسترش آزادیهاست. اسلام یک نظام کامل است. نظامیاست که توانائی حل مشکلات همه زمانها را دارد. نظامیاست که انسان را مسئول و بنابراین صاحب اختیار میشناسد. در میان مکتبهای الهی و غیرالهی، اسلام تنها نظامی است که آدمی را اسیر جبرها نمیسازد. انسان حاکم بر جبرهاست و میتواند خود را از قید و بند آنها آزاد سازد. در مقایسه با مارکسیسم، اسلام نظامی است که بنا را بر توانمندی انسان آگاه و مسئول میگذارد و مارکسیسم شبه نظامی است که انسان را تابع جبرها میشناسد و تقدم را به جبرها میدهد. از این رو انقلاب اسلامی طبیعتی بهکلی متفاوت با طبیعت انقلاب مارکسیستی و غیر آن دارد. طبیعت انقلاب اسلامی، مقتضی توسعه روزافزون دائره آزادیهاست. وانسان چگونه میتواند مسئول و صاحب اراده دگرگون ساز باشد، وقتی آزاد نیست؟ | |
− | |||
[[رده:کتاب جمعه ۸]] | [[رده:کتاب جمعه ۸]] |
نسخهٔ ۲۵ ژوئن ۲۰۱۱، ساعت ۰۲:۲۰
این مقاله در حال تایپ است. اگر میخواهید این مقاله را تایپ یا ویرایش کنید، لطفاً دست نگه دارید تا این پیغام حذف شود. |
انقلاب اسلامی نیازمند گسترش آزادیهاست. اسلام یک نظام کامل است. نظامیاست که توانائی حل مشکلات همه زمانها را دارد. نظامیاست که انسان را مسئول و بنابراین صاحب اختیار میشناسد. در میان مکتبهای الهی و غیرالهی، اسلام تنها نظامی است که آدمی را اسیر جبرها نمیسازد. انسان حاکم بر جبرهاست و میتواند خود را از قید و بند آنها آزاد سازد. در مقایسه با مارکسیسم، اسلام نظامی است که بنا را بر توانمندی انسان آگاه و مسئول میگذارد و مارکسیسم شبه نظامی است که انسان را تابع جبرها میشناسد و تقدم را به جبرها میدهد. از این رو انقلاب اسلامی طبیعتی بهکلی متفاوت با طبیعت انقلاب مارکسیستی و غیر آن دارد. طبیعت انقلاب اسلامی، مقتضی توسعه روزافزون دائره آزادیهاست. وانسان چگونه میتواند مسئول و صاحب اراده دگرگون ساز باشد، وقتی آزاد نیست؟