همهٔ عطرهای عربستان: تفاوت بین نسخهها
سطر ۲۵: | سطر ۲۵: | ||
ارابال نازیسم در حال نضج، نژادپرستی، ارتش غیرمردمی و کلیسای محافظهکار را رسوا میکند و از تنفس آزاد انسان، بهویژه جوانان و از عشق و آزادی سخن میگوید. | ارابال نازیسم در حال نضج، نژادپرستی، ارتش غیرمردمی و کلیسای محافظهکار را رسوا میکند و از تنفس آزاد انسان، بهویژه جوانان و از عشق و آزادی سخن میگوید. | ||
− | '''مکانی که حادثه در آن اتفاق میافتد: | + | '''مکانی که حادثه در آن اتفاق میافتد:''' |
− | اسپانیای امروز یا هر جا که استبداد حکم میراند.''' | + | '''اسپانیای امروز یا هر جا که استبداد حکم میراند.''' |
'''صحنه:''' | '''صحنه:''' |
نسخهٔ ۲۰ مهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۳:۱۸
این مقاله در حال تایپ است. اگر میخواهید این مقاله را تایپ یا ویرایش کنید، لطفاً دست نگه دارید تا این پیغام حذف شود. |
این اثر یکی از چهار نمایشنامهئی است که فرناندو آرابال زیر عنوان «سپیدهدم سرخ و سیاه» یا «تخیل - انقلاب» در سال 1968 نوشته است.
«همهی عطرهای عربستان» و سه اثر دیگر را وی با الهام از دوران زندان خود در اسپانیای فرانکو بهبهانهی توهین بهشعائر ملی و رهبر ملت (سال 1967) و نیز طغیان نسل جوان در فرانسه و از آنجا در همهی جهان (سال 1968) نوشته است.
ارابال نازیسم در حال نضج، نژادپرستی، ارتش غیرمردمی و کلیسای محافظهکار را رسوا میکند و از تنفس آزاد انسان، بهویژه جوانان و از عشق و آزادی سخن میگوید.
مکانی که حادثه در آن اتفاق میافتد: اسپانیای امروز یا هر جا که استبداد حکم میراند.
صحنه:
این نمایشنامه را میتوان در خیابان اجرا کرد. و نیز میتوان آن را بهشیوهی معمول در یک تماشاخانه نشان داد. بالای سر تماشاگران از سوئی بهسوی دیگر پردهئی آغشته بهخون کشیدهاند. درست وسط پرده لکهی خونی هست که تدریجاً بهاطراف نَشد میکند. زیر لکهی خون تماشاگری ننشسته است، امّا آن جا بشکهئی هست که در تمام مدت نمایش قطره قطره ازبالا، خون بهدرون آن میچکد. یک ساعتِ آونگی بهدیوار انتهای صحنهی نمایش خودنمائی میکند. در زیر ساعت همسرِ مردِ محکوم بهمرگ ایستاده که نوعی کلاه تلفنچیها را بهسر دارد.