کاربر:Mohaddese: تفاوت بین نسخه‌ها

از irPress.org
پرش به ناوبری پرش به جستجو
جز (صفحهٔ «کاربر:Mohaddese» را از محافظت بیرون آورد)
 
سطر ۱: سطر ۱:
 +
===انجام شود===
 +
 +
* اصلاح: [[حالت|این‌جا آمده است]]
 +
::۱- شعر «دختر تصویر-۱» که در شماره‌ی گذشته (۱۶) چاپ شد اثر «رویا» بود که متأسفانه در موقع چاپ از نظر افتاد.
 +
 +
::۲- در شماره‌ی ۱۴ شعر «بیگانه‌ای در شهر» مصرع چهاردهم «آرامش بوداست» به اشتباه «آرامش بوده است» چاپ شده است.
 +
 +
 
=='''شیوهٔ نگارش'''==
 
=='''شیوهٔ نگارش'''==
  

نسخهٔ کنونی تا ‏۱ ژوئیهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۰۸:۴۱

انجام شود

۱- شعر «دختر تصویر-۱» که در شماره‌ی گذشته (۱۶) چاپ شد اثر «رویا» بود که متأسفانه در موقع چاپ از نظر افتاد.
۲- در شماره‌ی ۱۴ شعر «بیگانه‌ای در شهر» مصرع چهاردهم «آرامش بوداست» به اشتباه «آرامش بوده است» چاپ شده است.


شیوهٔ نگارش

  • کاملاً به شیوهٔ نگارش نشریه‌ها وفادار خواهیم بود. مگر آن‌که غلط املائی واضحی باشد و مشخص باشد که سهواً آن‌گونه منتشر شده است. اگر در مواردی شک داریم، بهتر است آن‌ها را با دیگر کاربران به بحث بگذاریم.

استثناء:

اگر کسرهٔ اضافه بعد از «ه» به شکل «ی» نوشته شده اما قبل از آن فاصله به کار رفته، فاصله را تبدیل به فاصلهٔ مجازی می‌کنیم. یعنی اگر در اصل «خانه ی» نوشته شده آن را به شکل «خانه‌ی» می‌نویسیم.
برای جداسازیِ «می / نمی» از فعل‌ها، «ها»ی جمع از اسم‌ها و پسوندِ «تر / ترین» از صفت‌ها از فاصلهٔ مجازی استفاده می‌کنیم: می‌آیم، نمی‌بینم. سیب‌ها. بیش‌تر.
در متن‌های کتاب هفته،‌ گاهی «به» چسبیده به کلمهٔ بعدش آمده؛ (مثل: بطوریکه، بنحو، بجا، ...) که در این‌جور مواقع، «به» را با فاصلهٔ مجازی از کلمه جدا می‌کنیم: به‌نحو، به‌جا، ... .
در کتاب هفته، بیش‌ترِ جاها، تنوینِ آخرِ کلماتی مانند: واقعاً، اکثراً،... نیامده است، که اضافه می‌کنیم. هم‌چنین «همزه‌ی روی الف» در کلماتی مانند: توأم، مسأله،... را هم اضافه می‌کنیم.
  • زیرنویس عکس‌ها را بین دو خط افقی (بینِ متن، همان‌جایی که عکس آورده شده) به این صورت تایپ می‌کنیم:

----

* توضیح عکسِ صفحهٔ ۱:

:توضیح

----

  • اگر در مقاله‌ای یک کلمه با املاهای مختلف نوشته شده است (مثلاً آدولفو و آدلفو)، عین متن اصلی رفتار می‌کنیم. یعنی املاءها را یکسان نمی‌کنیم.
  • قبل از نشانه‌های نقطه‌گذاری مثل دونقطه، ویرگول، نقطه و از این دست فاصله نمی‌گذاریم؛ بلکه بعد از این نشانه‌ها می‌گذاریم. قبل از پرانتز باز و گیومه باز یک فاصله می‌دهیم و بعد از آنها فاصله نمی‌دهیم.
  • برای وارد کردن عددها از ارقام فارسی ۰۱۲۳۴۵۶۷۸۹ استفاده می‌کنیم. اگر صفحه‌کلیدتان ارقام را انگلیسی 0123456789 یا عربی ٤٥٦ وارد می‌کند استاندارد نیست. (برای اطلاع بیشتر در مورد وارد کردن اعداد شیوه‌نامهٔ ویکی‌پدیای فارسی - عددها را ببینید.)


آزمایش

شاه = R
وزیر = D
رخ = T

علائم اختصاری مهره‌ها و بعضی علائم دیگر به‌شرح زیر است:


شاه = R
وزیر = D
رخ = T
فیل = F
اسب = C
پیاده = P
قلعهٔ کوچک یا قلعهٔ جناح مهرهٔ شاه = O - O
قلعه بزرگ یا قلعهٔ جناح وزیر = O - O - O



۸



۸
8
7
6
5
4
3
2
1 ـ a b c d e f g h


  • شبهِ صفحهٔ شطرنج! :)) هنوز نفهمیدم برای اینکه فاصله بین خونه‌ها نباشه باید چیکار کرد. و برای سیاه شدن خونه‌ها. و برای اینکه عدد و یا حروف کنار جدول یا زیرِ جدول (ولی بیرون از جدول) رو چه‌جوری می‌شه گذاشت.
  • آیا می‌شه عکسِ مهره‌ها رو در اندازهٔ کوچک، آپلود کرد توی سایت، و بعد برای استفاده لینک داد بهشون؟ برای جایی مثل صفحهٔ ۱۵۵، شطرنج جوانان ۱. --Mohaddese ‏۱۵ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۲۴ (UTC)
چه خوب، محدثه. فکر نمی‌کردم بشه صفحهٔ شطرنج درست کرد. فقط من بلد نیستم از عکس وسط متن اون‌جوری که این‌جا نیازه استفاده کنم توی ویکی. و نمی‌دونم چه جوری می‌تونم کمکت کنم.. --پرستو ‏۱۶ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۹:۲۷ (UTC)




A
8
7
6
5
4
3
2
1
a b c d e f g h



6 – . . . . . . 6 – h7 – h6
7 – Fg5 – h4 7 – g7 – g5


6 – . . . . . . 6 – h7 – h6
7 – Fg5 – h4 7 – g7 – g5


6 – . . . . . . 6 – h7 – h6
7 – Fg5 – h4 7 – g7 – g5



«سفید باید بازی را با حرکت:

5 – Cc3 – d5!

ادامه دهد»



سیاه مهره سفید
۹ .......................................... وزیر .......................................... ۱۲
۱ .......................................... رخ وزیر .......................................... ۸
۳ .......................................... رخ شاه .......................................... ۴
۳ .......................................... اسب .......................................... ۷
۰ .......................................... فیل .......................................... ۲


6 – . . . . . . 6 – h7 – h6
7 – Fg5 – h4 7 – g7 – g5


6 – . . . . . . 6 – h7 – h6
7 – Fg5 – h4 7 – g7 – g5


6 – h7 – h6 6 – . . . . . .
7 – g7 – g5 7 – Fg5 – h4


1- . . . . . . 1- cd5 – c7
2- F g2 × a8 2- C c7 × a8


سفید سیاه
1 – R – b2! 1 – p – g4
2 – D – d5! 2 – pf7 x p
3 – D – H5 + + مات


سفید سیاه
1 – R – b2! 1 – p – g4
2 – D – d5! 2 – pf7 x p
3 – D – H5 + + مات


سفید سیاه
1 – R – b2! 1 – p – g4
2 – D – d5! 2 – pf7 x p
3 – D – H5 + + مات




حتماً دلتان می‌خواهد بدانید که هدف کارپف از این کیش بی‌موقع چیست؟ سؤال به‌جائی است. حرکت کارپف این است که اسب g1 را به‌خانه f3 ببرد؛ ولی کارپف می‌خواهد از هم اکنون برای مرحلهٔ پایان بازی End Game امتیازی ذخیر کند:

بر اساس تئوری‌های موجود، کورچنوی می‌بایست فیلش را در خانه e7 مستقر کند که این حرکت به‌مراتب قوی‌تر و سنجیده‌تر از حرکتی است که انجام داده:

5 – . . . . . . . 5 – F – d7
6 – D – e2 6 – D – e7

بر اساس تئوری‌های موجود، کورچنوی می‌بایست فیلش را در خانه e7 مستقر کند که این حرکت به‌مراتب قوی‌تر و سنجیده‌تر از حرکتی است که انجام داده:

7 – F x F + 7 – . . . . . .




گشایش روی لوپز Ruy Lupez opening
1 – P – e4 1 – P – e5
2 – C – f3 2 – C – c6
3 – F – b5 3 – P – a6


گشایش روی لوپز
Ruy Lupez opening
1 – P – e4 1 – P – e5
2 – C – f3 2 – C – c6
3 – F – b5 3 – P – a6


الگو:Chess diagram

این صفحه را پیدا کردم، و واقعاً خوشحالم که این‌جا کار نمی‌کنه! چون تازه تایپ همشون تموم شده! :)



مکتب تکامل‌ گرایی


مکتب تکامل‌ گرایی

!

Cells left-aligned, table centered
Duis aute irure
dolor in reprehenderit in voluptate velit
esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.


جدول وسط

1 – P – e4 1 – P – e5
2 – C – f3 2 – C – c6
3 – F – b5 3 – P – a6



1 – P – e4 1 – P – e5
2 – C – f3 2 – C – c6
3 – F – b5 3 – P – a6


1 – P – e4 1 – P – e5
2 – C – f3 2 – C – c6
3 – F – b5 3 – P – a6



1 – P – e4 1 – P – e5
2 – C – f3 2 – C – c6
3 – F – b5 3 – P – a6

بزرگ

******
******



 • نکتهٔ اول:

 • نکتهٔ اول:

 • نکتهٔ اول:

آب و عطش ۲

جمع ۱۰ نفر ۱۰ سهم
دستگاه موتور ۱ سهم
قایق کوچک موتورلنج ۱ سهم
تور میگو ۱ سهم
سهم اضافی (تَلِعان) ۱ سهم

جمع کل سهام ۱۴ سهم

سیاست و موازنهٔ وحشت و غارت جهان سوم (جدول‌ها)

جدول زیر قیاسی است بین بودجه نظامی ۲۱ کشور جهان و میزان افزایش سرسام آور آن در دهه ۱۹۷۰.
نام کشور ۷۱ - ۱۹۷۰ ۷۹ – ۱۹۷۸
میلیون دلار میلیون دلار
ایالات متحد آمریکا ۷۱٫۹۷۱ ۱۱۳٫۰۰۰٫
اتحاد جماهیر شوروی ۳۹٫۸۰۰٫ ۱۴۰٫۰۰۰٫
انگلستان ۵٫۷۱۲٫ ۱۳٫۶۰۰
فرانسه ۵٫۸۰۰٫ ۱۷٫۵۱۸٫
آلمان غربی ۵٫۵۶۰٫ ۲۱٫۴۰۰٫
آلمان شرقی ۱٫۹۹۰٫ ۳٫۱۰۰٫
کانادا ۱٫۷۴۰ ۳٫۷۰۰
بلژیک ۶۷۷ ۲٫۶۰۰
سویس ۴۲۲ ۱٫۶۰۰
یوگسلاوی ۶۶۷ ۲٫۳۴۰٫
مصر ۱٫۲۷۲٫ ۵٫۰۰۰٫
ایران ۷۷۹ ۹٫۹۴۲
عراق ۴۲۴ ۲٫۰۰۰٫
اسرائیل ۱٫۰۷۵ ۳٫۴۰۰
لیبی ۴۵ ۴۵۰
عربستان سعودی ۳۸۷ ۱۳٫۱۷۰٫
سوریه ۲۲۱ ۱٫۱۲۱٫
آرژانتین ۴۸۰ ۱٫۷۰۰
برزیل ۵۹۹ ۲٫۰۴۰٫
کوبا ۲۹۰ ۷۸۴


--این جدول صفحهٔ ۳۶، از سیاست و موازنهٔ وحشت و غارت جهان سوم است. در متن اصلی فقط دورِ جدول خط دارد. چیزی پیدا نکردم که بتوانم همان‌جور بکشم. این‌جوری باشه اشکال داره؟ (در این مقاله سه جدول دیگر هم به همین شکل هست).--Mohaddese ‏۱۰ ژانویهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۱۰ (PST)

به نظر من که همین جوری باشد هم اشکالی ندارد. --پرستو ‏۱۰ ژانویهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۲۶ (PST)


لینک

ادبیات و ایدئولوژی* ادبیات

==برنامه سیاسی==

فرمول ریاضی

<math>f= 1/(2 \pi \sqrt{LC})</math>


‎1 = 300/f‎

10 = 300/20 = 1‎


<math>1 = 300/f</math>


<math>‎1 = 300/f</math>‎


<math>۴ / ۳</math>

<math>4 / 3</math>

کتاب کوچه ۲

  1. ^  Anni, Mânni, Du … si
    Dusi zade bu … si
    O,O, Atte, Bo
    Rangi, Mangi, Rox
    این «کلمات» را من در مشهد از زبان یک دسته کودکان پنج تا ده ساله که تهرانی به نظر می‌آمدند، چنین ضبط کردم.
    آنی، مانی، نابارانی (Anni, Bânni, Nâbbârrâni)
    دو، دو، اسکاچی (Du, Du, ESkâci)
    آددا، ماددا (Addâ, Mâddâ)
    کا (Kâ)
    لا (Lâ)
    چی (Cci).
  2. ^  Anni, Unni, Goftâni‎,
    Canni, Cuni, Raftâni‎,
    Atku, Mâtku, Felis, Dong

    ترانهٔ کودکان کرمان را نیز من در تهران چنین شنیده و ضبط کردم.
    آنی، اونی، به‌رفتار (Ani, Uni ‎…)
    چنی، چونی، به گفتار، (Cani, Cuni ‎…)
    آتکو، ماتکو، فیلیس، تک. (…, Filis, Takk.).

    احمد شاملو


  1. ^  Anni, Mânni, Du … si
    Dusi zade bu … si
    O,O, Atte, Bo
    Rangi, Mangi, Rox
    این «کلمات» را من در مشهد از زبان یک دسته کودکان پنج تا ده ساله که تهرانی به نظر می‌آمدند، چنین ضبط کردم.
    آنی، مانی، نابارانی (Anni, Bânni, Nâbbârrâni)
    دو، دو، اسکاچی (Du, Du, ESkâci)
    آددا، ماددا (Addâ, Mâddâ)
    کا (Kâ)
    لا (Lâ)
    چی (Cci).
  2. ^  Anni, Unni, Goftâni
    ,Canni, Cuni, Raftâni
    Atku, Mâtku, Felis, Dong
    <br,>ترانهٔ کودکان کرمان را نیز من در تهران چنین شنیده و ضبط کردم.
    آنی، اونی، به‌رفتار (Ani, Uni)
    چنی، چونی، به گفتار، (Cani, Cuni)
    آتکو، ماتکو، فیلیس، تک. (…, Filis, Takk.).

    احمد شاملو

آزمایش.

«کول - Kul»[۱]

‏«کول - Kul»[۲]

«کول - Kul»

«کول - Kul»

«کول - Kul»[۳]‏‏

«کول - Kul‎»[۴]

«کول - Kul»[۵]

«گول - Kul»[۶]


فعالیت‌های جنبی کشاورزی در مناطق روستائی ایران

نوع جامعهٔ روستائی نوع غالب تولید انواع فعالیت‌های جنبی کشاورزی
قبیله‌ئی دامداری

قالی بافی، قالیچه‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم بافی، جوراب بافی، خورجین‌بافی، جوال‌بافی، تهیه پنیر، روغن و کشک، تهیه پارچه‌های پشمی، چادربافی، ریسمان بافی، تهیه مشک، پوستین‌دوزی و پاپوش‌دوزی، پشم‌ریسی...

دهقانی - قبیله‌ئی زراعت - دامداری

قالی و قالیچه‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، زیلوبافی، جوراب‌بافی، خورجین‌بافی، جوال‌بافی، تهیه پنیر، روغن و کشک، تهیه پارچه‌های پشمی، نمدمالی، گیوه‌دوزی، طناب‌بافی، نخ‌ریسی، شالبافی، پشم‌ریسی، عبادوزی - نگهداری زنبور عسل...

دهقانی - کشاورزی زراعت

حصیربافی، پرورش کرم ابریشم، نگهداری زنبور عسل، تهیه خشکبار، ابریشم‌بافی، تهیه منسوجات گلدوزی، سوزن دوزی. نخ‌ریسی - آسیا کردن غلات و حبوبات - سفال سازی...

دهقانی - باغبانی باغداری

حصیربافی - ریسمان‌بافی - تهیه خشکبار - نگهداری زنبور عسل. سفالسازی - گلاب‌گیری.


نوع جامعهٔ روستائی نوع غالب تولید انواع فعالیت‌های جنبی کشاورزی
قبیله‌ئی دامداری قالی بافی، قالیچه‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم بافی، جوراب بافی، خورجین‌بافی، جوال‌بافی، تهیه پنیر، روغن و کشک، تهیه پارچه‌های پشمی، چادربافی، ریسمان بافی، تهیه مشک، پوستین‌دوزی و پاپوش‌دوزی، پشم‌ریسی...
دهقانی - قبیله‌ئی زراعت - دامداری قالی و قالیچه‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، زیلوبافی، جوراب‌بافی، خورجین‌بافی، جوال‌بافی، تهیه پنیر، روغن و کشک، تهیه پارچه‌های پشمی، نمدمالی، گیوه‌دوزی، طناب‌بافی، نخ‌ریسی، شالبافی، پشم‌ریسی، عبادوزی - نگهداری زنبور عسل...
دهقانی - کشاورزی زراعت حصیربافی، پرورش کرم ابریشم، نگهداری زنبور عسل، تهیه خشکبار، ابریشم‌بافی، تهیه منسوجات گلدوزی، سوزن دوزی.

نخ‌ریسی - آسیا کردن غلات و حبوبات - سفال سازی...

دهقانی - باغبانی باغداری حصیربافی - ریسمان‌بافی - تهیه خشکبار - نگهداری زنبور عسل. سفالسازی - گلاب‌گیری.


ستاره

ستاره * ستاره

ستاره *

  • ستاره

ستاره * ستاره

* ستاره

ستاره *

این‌جوری بوده‌اند:

ستاره * ستاره

ستاره *

* ستاره

*

ستاره {{تک ستاره}} ستاره

{{تک ستاره}} ستاره

ستاره {{تک ستاره}}

اشتغال کارگران ایران (جدول)

بهره‌وری کار (به‌هزار ریال)
کشاورزی .................. ۱۱۵
صنایع و معادن .................... ۲۱۸ ‏
صنعت و معدن .................... ۲۳۸
ساختمان .................... ۱۷۲
‏آب، برق و گاز .................... ۵۴۷
خدمات .................... ۴۱۱
حمل و نقل .................... ۳۱۸
سایر خدمات .................... ۴۲۸
کل اقتصاد (بدون نفت) .................... ۲۴۵
کل اقتصاد با نفت .................... ۴۰۹
‏|حمل و نقل
بهره‌وری کار (به‌هزار ریال)
کشاورزی .................. ۱۱۵
صنایع و معادن .................... ۲۱۸ ‏
صنعت و معدن .................... ۲۳۸
ساختمان .................... ۱۷۲
‏آب، برق و گاز .................... ۵۴۷
خدمات .................... ۴۱۱
.................... ۳۱۸
سایر خدمات .................... ۴۲۸
کل اقتصاد (بدون نفت) .................... ۲۴۵
کل اقتصاد با نفت .................... ۴۰۹


دلار آمریکا،../ جدول ۱

Column 1 Column 2
A B
C


Column 2 Column 1
C
A B


Column 1 Column 2
A
C B


Column 1 Column 2
A C
B


Column 1 Column 2
F A
G


Column 1 Column 2
A B
C


جدول ۱ معاملات مالی ایالات متحده و کشورهای عضو اپک ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ ادغام شده
پولی که به‌ایالات متحده باز می‌گردد پولی که از ایالات متحده خارج می‌شود
خرید کالا و خدمات توسط آمریکا

۱۰۶ میلیار دلار

خرید کالا و خدمات توسط کشورهای عضو اپک

۷۰ میلیارد دلار

سرمایه‌گذاری کشورهای عضو اپک در آمریکا

۳۸ میلیارد دلار

جمع

۱۰۶ میلیارد دلار

جمع

۱۰۸ میلیارد دلار


شعر

صبح
از افق، صبحدم سفید دمید آسمان، همچو نقره گشت سفید
با شکوه و جلال و راه رسید پادشاه ستارگان خورشید
باز شد دیدگان من از خواب

به‌به از آفتاب عالم تاب

شب تاریک رفت و آمد روز به چه روزی! چو بخت من فیروز
پادشاه ستارگان امروز از افق سر برون نکرده هنوز

باز شد دیدگان من از خواب

به‌به از آفتاب عالمتاب!

یک طرف ناله خروس سحر از صدای نوازش مادر
بانگ الـله‌اکبر از یکسر وز سخن‌های دلپذیر پدر

باز شد دیدگان من از خواب

به‌به از آفتاب عالمتاب!


فرمانروئی سرمایه... جدول

[2|| دمکراسی‌های ناشی از شکست || 2 || دمکراسی‌های ناشی از بسیج ملی برای جنگ || 2 || دمکراسی‌های ناشی از تکامل درونی || || مستقیم || نامستقیم || چون وسیله || چون نتیجه || استقلال بورژازی کوچک و خرده بورژوازی || انشعاب در اتحاد طبقه حاکم || || اتریش || سوئد || نروژ || بلژیک || استرالیا || فرانسه || ||]


دمکراسی‌های ناشی از شکست دمکراسی‌های ناشی از بسیج ملی برای جنگ دمکراسی‌های ناشی از تکامل درونی
مستقیم نامستقیم چون وسیله چون نتیجه استقلال بورژوازی کوچک و خرده بورژوازی انشعاب در اتحاد طبقه حاکم
اتریش سوئد نروژ بلژیک استرالیا فرانسه


width="200pt"| دمکراسی‌های ناشی از شکست width="200pt"| دمکراسی‌های ناشی از بسیج ملی برای جنگ width="200pt"| دمکراسی‌های ناشی از تکامل دورنی
مستقیم نامستقیم چون وسیله چون نتیجه استقلال بورژوازی کوچک و خرده بورژوازی انشعاب در اتحاد طبقه حاکم
اتریش سوئد نروژ بلژیک استرالیا فرانسه