http://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&feed=atom&action=historyبازی نمایندگی و دموکراسی شورائی - تاریخچهٔ ویرایشها2024-03-28T19:30:41Zتاریخچهٔ ویرایشهای این صفحه در ویکیMediaWiki 1.35.2http://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&diff=30020&oldid=prevBabak در ۲۱ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۰۰2012-02-21T02:00:10Z<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-right diff-editfont-monospace" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="fa">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">→ نسخهٔ قدیمیتر</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">نسخهٔ ۲۱ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۰۰</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l53" >سطر ۵۳:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">سطر ۵۳:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>از لحاظ تاریخی نیز پیدایش فکر شوراها یا خودگردانی در فرهنگ اروپا همراه با برملا شدن ماهیت ضدمردمی نظام اقتصادی سرمایهداری و شکل سیاسی متناسب آن یعنی پارلمانتاریسم صوری و بازی انتخاباتی است. اشتباه نشود، مسأله، نفی ذاتی انتخابات و نمایندگی نیست چرا که انتخابی بودن قدرت و مکانیسم نمایندگی، در تاریخ تحول و تکامل اندیشه و پراتیک اجتماعی، در مقایسه با خودکامگی و قدرت مطلق، نوعی دستاورد مهم سیاسی ـ اجتماعی است. مسأله عبارت است از نحوهٔ عملکرد و محتوای شیوههای نمایندگی. نمایندگی از کجا؟ در چه ابعادی؟ و در چه کانالها یا مسیرهائی؟</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>از لحاظ تاریخی نیز پیدایش فکر شوراها یا خودگردانی در فرهنگ اروپا همراه با برملا شدن ماهیت ضدمردمی نظام اقتصادی سرمایهداری و شکل سیاسی متناسب آن یعنی پارلمانتاریسم صوری و بازی انتخاباتی است. اشتباه نشود، مسأله، نفی ذاتی انتخابات و نمایندگی نیست چرا که انتخابی بودن قدرت و مکانیسم نمایندگی، در تاریخ تحول و تکامل اندیشه و پراتیک اجتماعی، در مقایسه با خودکامگی و قدرت مطلق، نوعی دستاورد مهم سیاسی ـ اجتماعی است. مسأله عبارت است از نحوهٔ عملکرد و محتوای شیوههای نمایندگی. نمایندگی از کجا؟ در چه ابعادی؟ و در چه کانالها یا مسیرهائی؟</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>بورژوازی این مسائل را مسکوت میگذارد. ابعاد را هرچه وسیعتر و کانالها را هرچه کلیتر و نامشخصتر میگیرد تا آگاهترین و آشناترین افراد بهقشرهای مردمی جای خود را به'''دِماگوگ''' (= مردم فریب) ترین افراد بدهند و اینان انتخاب شوند. بورژوازی بهجای حرکت از واحدهای کوچک، از مسیرهای حرفهئی و تخصصی، از قشرهای آگاه و بالنده، تکیهاش را بر مجموعهٔ طبقهٔ متوسطی که در یک ظرف کلی اجتماعی بهعنوان مالیاتدهنده یا ثبتنامکننده و دارندهٔ کارت الکترال ریخته شده است، و از لحاظ تخصص و آگاهی تنها گوش بهتبلیغات رادیو و تلویزیون یا مطبوعات هدایت شده دارد و متکی بهشناخت رویاروی و مشخصی نیست میگذارد و دموکراسی و مکانیسم نمایندگی را عملاً تبدیل بهبازی دموکراتیک میکند و محتوای واقعیش را از آن میگیرد. شورا یا خودگردانی و نظائر آن شگردهائی هستند درست برای نفی همین نظام مردمفریب و استقرار دموکراسی بهمعنای واقعی کلمه. از این رو فکر شورائی یا موج حرکت شورائی هنگامی برمیخیزد که نظام مستقر دچار بحران شده باشد و سیستم ارزشهای مستقر آن یا سیستم اجرائی مستقر آن عملکرد و کارآئی خود را موقتاً از دست داده باشد. اما تجربه نشان داده است که قدرت مستقر بیدرنگ میکوشد با کلک همیشگیش، با پیش کشیدن قالبها، فُرمها و شیوههای ظاهراً مبتنی بر رأی دادن اما در واقع بهکلی دور از ماهیت واقعی شوراها موج برخاسته را بخواباند و با استقرار مجدد یک سیستم '''بازیمأبانهٔ نمایندگی'''، قدرت مردم را از مشارکت مستقیم و موثر در امور اجتماعی باز دارد و دوباره روز از نو روزی از نو: همه چیز جامعه در اختیار عدهئی محدود قرار گیرد.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>بورژوازی این مسائل را مسکوت میگذارد. ابعاد را هرچه وسیعتر و کانالها را هرچه کلیتر و نامشخصتر میگیرد تا آگاهترین و آشناترین افراد بهقشرهای مردمی جای خود را به '''دِماگوگ''' (= مردم فریب) ترین افراد بدهند و اینان انتخاب شوند. بورژوازی بهجای حرکت از واحدهای کوچک، از مسیرهای حرفهئی و تخصصی، از قشرهای آگاه و بالنده، تکیهاش را بر مجموعهٔ طبقهٔ متوسطی که در یک ظرف کلی اجتماعی بهعنوان مالیاتدهنده یا ثبتنامکننده و دارندهٔ کارت الکترال ریخته شده است، و از لحاظ تخصص و آگاهی تنها گوش بهتبلیغات رادیو و تلویزیون یا مطبوعات هدایت شده دارد و متکی بهشناخت رویاروی و مشخصی نیست میگذارد و دموکراسی و مکانیسم نمایندگی را عملاً تبدیل بهبازی دموکراتیک میکند و محتوای واقعیش را از آن میگیرد. شورا یا خودگردانی و نظائر آن شگردهائی هستند درست برای نفی همین نظام مردمفریب و استقرار دموکراسی بهمعنای واقعی کلمه. از این رو فکر شورائی یا موج حرکت شورائی هنگامی برمیخیزد که نظام مستقر دچار بحران شده باشد و سیستم ارزشهای مستقر آن یا سیستم اجرائی مستقر آن عملکرد و کارآئی خود را موقتاً از دست داده باشد. اما تجربه نشان داده است که قدرت مستقر بیدرنگ میکوشد با کلک همیشگیش، با پیش کشیدن قالبها، فُرمها و شیوههای ظاهراً مبتنی بر رأی دادن اما در واقع بهکلی دور از ماهیت واقعی شوراها موج برخاسته را بخواباند و با استقرار مجدد یک سیستم '''بازیمأبانهٔ نمایندگی'''، قدرت مردم را از مشارکت مستقیم و موثر در امور اجتماعی باز دارد و دوباره روز از نو روزی از نو: همه چیز جامعه در اختیار عدهئی محدود قرار گیرد.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>این اتفاق در کشور ما هم افتاد. بهدنبال انقلاب و از همپاشیدگی نظام جبّار شاهنشاهی مردم بهشیوههای واقعاً مردمی ادارهٔ جامعه روی آوردند و نهادهای مربوط را هم خود بهخود ایجاد کردند: شوراهای کارکنان در مؤسسههای تولیدی و اداری نمونهٔ این نهادها بود. این نهادهای انقلابی انقلاب را بهثمر رساندند، یعنی مبارزه را سامان دادند، اعتصابها را پیگیری کردند، تعاون انقلابی ایجاد کردند تا تودههای مبارز در برابر رژیم گذشته آسیبناپذیر باشند و سطح آگاهی و تشکل تودهها را در قالب واحدهای فعالیت حرفهئی بالا بردند. اما، باز هم مثل همیشه و همه جا، قدرت همانقدر که مستقر شد دیگر شوراها را لازم نداشت. جامعههای اصیل و خودجوش، اتحادیههای اصیل و خودجوش و شوراهای اصیل و خودجوش که در جریان انقلاب شکل گرفته بود از نظر قدرت مستقر دیگر ابزاری مخل بود، نه ممّد حیات. و چون مقابله با آنها کار سادهئی نبود پس به شیوهئی متوسل شدند که شیوهٔ همیشگی قدرتمندان است، یعنی دور زدن شوراها، اتحادیهها و جامعههای حرفهئی اصیل از طریق پیاده کردن یک نظام نمایندگی صوری. بردارید قانون تشکیل شوراها را بخوانید تا تفاوت این شورائی که قرار است بهوجود آید با شوراهای انقلابی، یا با هستههای انقلابی شوراهای خودجوش، معلوم شود.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>این اتفاق در کشور ما هم افتاد. بهدنبال انقلاب و از همپاشیدگی نظام جبّار شاهنشاهی مردم بهشیوههای واقعاً مردمی ادارهٔ جامعه روی آوردند و نهادهای مربوط را هم خود بهخود ایجاد کردند: شوراهای کارکنان در مؤسسههای تولیدی و اداری نمونهٔ این نهادها بود. این نهادهای انقلابی انقلاب را بهثمر رساندند، یعنی مبارزه را سامان دادند، اعتصابها را پیگیری کردند، تعاون انقلابی ایجاد کردند تا تودههای مبارز در برابر رژیم گذشته آسیبناپذیر باشند و سطح آگاهی و تشکل تودهها را در قالب واحدهای فعالیت حرفهئی بالا بردند. اما، باز هم مثل همیشه و همه جا، قدرت همانقدر که مستقر شد دیگر شوراها را لازم نداشت. جامعههای اصیل و خودجوش، اتحادیههای اصیل و خودجوش و شوراهای اصیل و خودجوش که در جریان انقلاب شکل گرفته بود از نظر قدرت مستقر دیگر ابزاری مخل بود، نه ممّد حیات. و چون مقابله با آنها کار سادهئی نبود پس به شیوهئی متوسل شدند که شیوهٔ همیشگی قدرتمندان است، یعنی دور زدن شوراها، اتحادیهها و جامعههای حرفهئی اصیل از طریق پیاده کردن یک نظام نمایندگی صوری. بردارید قانون تشکیل شوراها را بخوانید تا تفاوت این شورائی که قرار است بهوجود آید با شوراهای انقلابی، یا با هستههای انقلابی شوراهای خودجوش، معلوم شود.</div></td></tr>
<!-- diff cache key irpress-irpress_:diff::1.12:old-29925:rev-30020 -->
</table>Babakhttp://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&diff=29925&oldid=prevMohaddese: «بازی نمایندگی و دموکراسی شورائی» را محافظت کرد: بازنگری شده و مطابق با متن اصلی است. ([edit=sysop] (بیپایان) [move=sysop] (بیپایان))2012-02-17T08:58:06Z<p>«<a href="/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C" title="بازی نمایندگی و دموکراسی شورائی">بازی نمایندگی و دموکراسی شورائی</a>» را محافظت کرد: بازنگری شده و مطابق با متن اصلی است. ([edit=sysop] (بیپایان) [move=sysop] (بیپایان))</p>
<table class="diff diff-contentalign-right diff-editfont-monospace" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="fa">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">→ نسخهٔ قدیمیتر</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">نسخهٔ ۱۷ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۸:۵۸</td>
</tr>
<!-- diff cache key irpress-irpress_:diff::1.12:old-29924:rev-29925 -->
</table>Mohaddesehttp://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&diff=29924&oldid=prevMohaddese: نهایی شد.2012-02-17T08:57:24Z<p>نهایی شد.</p>
<table class="diff diff-contentalign-right diff-editfont-monospace" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="fa">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">→ نسخهٔ قدیمیتر</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">نسخهٔ ۱۷ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۸:۵۷</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l75" >سطر ۷۵:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">سطر ۷۵:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[رده:کتاب جمعه ۱۴]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[رده:کتاب جمعه ۱۴]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[رده:کتاب جمعه]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[رده:کتاب جمعه]]</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">[[رده:مقالات نهاییشده]]</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">[[رده:باقر پرهام]]</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{لایک}}</ins></div></td></tr>
<!-- diff cache key irpress-irpress_:diff::1.12:old-29905:rev-29924 -->
</table>Mohaddesehttp://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&diff=29905&oldid=prevشانلی: بازنگری شد2012-02-16T17:26:40Z<p>بازنگری شد</p>
<a href="http://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&diff=29905&oldid=29894">نمایش تغییرات</a>شانلیhttp://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&diff=29894&oldid=prevشانلی در ۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۶:۰۹2012-02-16T16:09:17Z<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-right diff-editfont-monospace" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="fa">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">→ نسخهٔ قدیمیتر</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">نسخهٔ ۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۶:۰۹</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l33" >سطر ۳۳:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">سطر ۳۳:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>از این برداشت دو نتیجه عمده میتوان گرفت:</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>از این برداشت دو نتیجه عمده میتوان گرفت:</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline">*</del>یکی این که '''ابعاد''' واحد اجتماعی که زمینهٔ انتخاب شورا قرار میگیرد اهمیت دارد. این بعد هر قدر کوچکتر باشد بهتر است زیرا مشارکت مستقیم را بیشتر و کیفیت آن را بهتر میکند. چون افراد یک واحد کوچک دارای خصائص زیرند:</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">{{تک ستاره}}</ins>یکی این که '''ابعاد''' واحد اجتماعی که زمینهٔ انتخاب شورا قرار میگیرد اهمیت دارد. این بعد هر قدر کوچکتر باشد بهتر است زیرا مشارکت مستقیم را بیشتر و کیفیت آن را بهتر میکند. چون افراد یک واحد کوچک دارای خصائص زیرند:</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>: ـ'''تخصص'''شان در مسأله بیشتر است. بهامور حرفهئی خود آگاهترند.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>: ـ'''تخصص'''شان در مسأله بیشتر است. بهامور حرفهئی خود آگاهترند.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l39" >سطر ۳۹:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">سطر ۳۹:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>:'''شناخت متقابلشان''' از هم بیشتر است. و افراد کاردان و آگاه و مؤمن بهآرمانهای اجتماعی مترقی را در بین خود بهتر میشناسند.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>:'''شناخت متقابلشان''' از هم بیشتر است. و افراد کاردان و آگاه و مؤمن بهآرمانهای اجتماعی مترقی را در بین خود بهتر میشناسند.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline">*</del>دیگر'''ماهیت اجتماعی''': با توجه بهعنصر آگاهی از یک سو و عنصر تعهد نسبت بهپیشرفت و ترقی اجتماعی در جهت منافع مردم از سوی دیگر، نویسندگان مقاله بهماهیت اجتماعی قشرها اهمیت داده و از قشرهای فرهنگی، معلم و دانشآموز، کارگران کارخانه و کسبهٔ خردهپا یاد کردهاند. از دیدگاه ماهیت اجتماعی، در واقع دو ضابطه در نظر گرفته شده است:</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">{{تک ستاره}}</ins>دیگر'''ماهیت اجتماعی''': با توجه بهعنصر آگاهی از یک سو و عنصر تعهد نسبت بهپیشرفت و ترقی اجتماعی در جهت منافع مردم از سوی دیگر، نویسندگان مقاله بهماهیت اجتماعی قشرها اهمیت داده و از قشرهای فرهنگی، معلم و دانشآموز، کارگران کارخانه و کسبهٔ خردهپا یاد کردهاند. از دیدگاه ماهیت اجتماعی، در واقع دو ضابطه در نظر گرفته شده است:</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>:{{تک ستاره}}زمینهٔ غنیتر فرهنگی دانش عمومی.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>:{{تک ستاره}}زمینهٔ غنیتر فرهنگی دانش عمومی.</div></td></tr>
</table>شانلیhttp://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&diff=29893&oldid=prevشانلی در ۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۶:۰۸2012-02-16T16:08:30Z<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-right diff-editfont-monospace" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="fa">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">→ نسخهٔ قدیمیتر</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">نسخهٔ ۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۶:۰۸</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l41" >سطر ۴۱:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">سطر ۴۱:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>*دیگر'''ماهیت اجتماعی''': با توجه بهعنصر آگاهی از یک سو و عنصر تعهد نسبت بهپیشرفت و ترقی اجتماعی در جهت منافع مردم از سوی دیگر، نویسندگان مقاله بهماهیت اجتماعی قشرها اهمیت داده و از قشرهای فرهنگی، معلم و دانشآموز، کارگران کارخانه و کسبهٔ خردهپا یاد کردهاند. از دیدگاه ماهیت اجتماعی، در واقع دو ضابطه در نظر گرفته شده است:</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>*دیگر'''ماهیت اجتماعی''': با توجه بهعنصر آگاهی از یک سو و عنصر تعهد نسبت بهپیشرفت و ترقی اجتماعی در جهت منافع مردم از سوی دیگر، نویسندگان مقاله بهماهیت اجتماعی قشرها اهمیت داده و از قشرهای فرهنگی، معلم و دانشآموز، کارگران کارخانه و کسبهٔ خردهپا یاد کردهاند. از دیدگاه ماهیت اجتماعی، در واقع دو ضابطه در نظر گرفته شده است:</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>:<del class="diffchange diffchange-inline">*</del>زمینهٔ غنیتر فرهنگی دانش عمومی.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>:<ins class="diffchange diffchange-inline">{{تک ستاره}}</ins>زمینهٔ غنیتر فرهنگی دانش عمومی.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>:{{تک ستاره}}خصلت قویتری در رهبری.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>:{{تک ستاره}}خصلت قویتری در رهبری.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l47" >سطر ۴۷:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">سطر ۴۷:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>حال اگر این مسائل را با مواردی که در زمینهٔ وظائف شوراها گفتهاند در نظر بگیریم خواهیم دید که خط اصلی فکر در مسألهٔ شوراها در واقع عبارت بوده است از رسیدن بههدفهای زیر:</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>حال اگر این مسائل را با مواردی که در زمینهٔ وظائف شوراها گفتهاند در نظر بگیریم خواهیم دید که خط اصلی فکر در مسألهٔ شوراها در واقع عبارت بوده است از رسیدن بههدفهای زیر:</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline">*</del>مشارکت مستقیم هرچه بیشتر تودهها.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">{{تک ستاره}}</ins>مشارکت مستقیم هرچه بیشتر تودهها.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline">*</del>نظارت مستقیم آنها در مسائلی که مجموعه آن مسائل امروزه در قلمرو برنامهریزی اقتصادی و اجتماعی قرار میگیرد: راه، سد، مدرسه، بیمارستان، مسکن، بهداشت، ایجاد کار، مسائل قضائی و غیره. '''یعنی مشارکت مستقیم تودهها در تصمیمگیری از یک سو و در تعیین محتوا و شیوهٔ اجرای برنامههای اقتصادی و اجتماعی از سوی دیگر''' اینها مسائلی است که در فرهنگ اروپائی تحت عنوان '''خودگردانی''' یا autogestion نام برده میشود و چیزی است که بسیاری از گرایشهای سوسیالیستی در کشورهای اروپائی آن را هدف خود قرار دادهاند. '''خودگردانی''' دو وجه عمده دارد: '''سیاسی''' و '''اجتماعی-اقتصادی'''از لحاظ سیاسی، یعنی فراتر رفتن از فُرمالیسم دموکراسی بورژوائی و پیاده کردن نظام واقعاً مردمی بوروکراسی. از لحاظ اجتماعی-اقتصادی یعنی فراتر رفتن از نظام تولیدی سرمایهداری و اجتماعی کردن هدفها و نظام تولید اقتصادی جامعه. پس فکر'''شوراها''' یا فکر مربوط بهجریانهای '''خودگردانی''' در واقع بیانگر کوششهای تودهٔ مردم است در قبال صاحبان زور و زر، مستبدان و خودکامگان سیاسی و سرمایهداران، که نفعشان در اِعمال آن نوع از شیوههای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی برای ادارهٔ جامعه است که بالمآل بهتراکم '''قدرت''' در دست عدهئی محدود بینجامد و اکثریت عظیم خلق را از مشارکت در امور جامعه عملاً کنار بگذارد. '''شورا شگرد مردم است در برابر بازی دموکراسی سرمایهداری، یا بازی دموکراسی انواع نظامهای خودکامهٔ پدرسالانه. '''</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">{{تک ستاره}}</ins>نظارت مستقیم آنها در مسائلی که مجموعه آن مسائل امروزه در قلمرو برنامهریزی اقتصادی و اجتماعی قرار میگیرد: راه، سد، مدرسه، بیمارستان، مسکن، بهداشت، ایجاد کار، مسائل قضائی و غیره. '''یعنی مشارکت مستقیم تودهها در تصمیمگیری از یک سو و در تعیین محتوا و شیوهٔ اجرای برنامههای اقتصادی و اجتماعی از سوی دیگر''' اینها مسائلی است که در فرهنگ اروپائی تحت عنوان '''خودگردانی''' یا autogestion نام برده میشود و چیزی است که بسیاری از گرایشهای سوسیالیستی در کشورهای اروپائی آن را هدف خود قرار دادهاند. '''خودگردانی''' دو وجه عمده دارد: '''سیاسی''' و '''اجتماعی-اقتصادی'''از لحاظ سیاسی، یعنی فراتر رفتن از فُرمالیسم دموکراسی بورژوائی و پیاده کردن نظام واقعاً مردمی بوروکراسی. از لحاظ اجتماعی-اقتصادی یعنی فراتر رفتن از نظام تولیدی سرمایهداری و اجتماعی کردن هدفها و نظام تولید اقتصادی جامعه. پس فکر'''شوراها''' یا فکر مربوط بهجریانهای '''خودگردانی''' در واقع بیانگر کوششهای تودهٔ مردم است در قبال صاحبان زور و زر، مستبدان و خودکامگان سیاسی و سرمایهداران، که نفعشان در اِعمال آن نوع از شیوههای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی برای ادارهٔ جامعه است که بالمآل بهتراکم '''قدرت''' در دست عدهئی محدود بینجامد و اکثریت عظیم خلق را از مشارکت در امور جامعه عملاً کنار بگذارد. '''شورا شگرد مردم است در برابر بازی دموکراسی سرمایهداری، یا بازی دموکراسی انواع نظامهای خودکامهٔ پدرسالانه. '''</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>از لحاظ تاریخی نیز پیدایش فکر شوراها یا خودگردانی در فرهنگ اروپا همراه با برملا شدن ماهیت ضدمردمی نظام اقتصادی سرمایهداری و شکل سیاسی متناسب آن یعنی پارلمانتاریسم صوری و بازی انتخاباتی است. اشتباه نشود، مسأله، نفی ذاتی انتخابات و نمایندگی نیست چرا که انتخابی بودن قدرت و مکانیسم نمایندگی، در تاریخ تحول و تکامل اندیشه و پراتیک اجتماعی، در مقایسه با خودکامگی و قدرت مطلق، نوعی دستاورد مهم سیاسی-اجتماعی است. مسأله عبارت است از نحوهٔ عملکرد و محتوای شیوههای نمایندگی. نمایندگی از کجا؟ در چه ابعادی؟ و در چه کانالها یا مسیرهائی؟</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>از لحاظ تاریخی نیز پیدایش فکر شوراها یا خودگردانی در فرهنگ اروپا همراه با برملا شدن ماهیت ضدمردمی نظام اقتصادی سرمایهداری و شکل سیاسی متناسب آن یعنی پارلمانتاریسم صوری و بازی انتخاباتی است. اشتباه نشود، مسأله، نفی ذاتی انتخابات و نمایندگی نیست چرا که انتخابی بودن قدرت و مکانیسم نمایندگی، در تاریخ تحول و تکامل اندیشه و پراتیک اجتماعی، در مقایسه با خودکامگی و قدرت مطلق، نوعی دستاورد مهم سیاسی-اجتماعی است. مسأله عبارت است از نحوهٔ عملکرد و محتوای شیوههای نمایندگی. نمایندگی از کجا؟ در چه ابعادی؟ و در چه کانالها یا مسیرهائی؟</div></td></tr>
</table>شانلیhttp://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&diff=29892&oldid=prevشانلی در ۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۶:۰۷2012-02-16T16:07:25Z<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-right diff-editfont-monospace" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="fa">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">→ نسخهٔ قدیمیتر</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">نسخهٔ ۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۶:۰۷</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l43" >سطر ۴۳:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">سطر ۴۳:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>:*زمینهٔ غنیتر فرهنگی دانش عمومی.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>:*زمینهٔ غنیتر فرهنگی دانش عمومی.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>:<del class="diffchange diffchange-inline">*</del>خصلت قویتری در رهبری.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>:<ins class="diffchange diffchange-inline">{{تک ستاره}}</ins>خصلت قویتری در رهبری.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>حال اگر این مسائل را با مواردی که در زمینهٔ وظائف شوراها گفتهاند در نظر بگیریم خواهیم دید که خط اصلی فکر در مسألهٔ شوراها در واقع عبارت بوده است از رسیدن بههدفهای زیر:</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>حال اگر این مسائل را با مواردی که در زمینهٔ وظائف شوراها گفتهاند در نظر بگیریم خواهیم دید که خط اصلی فکر در مسألهٔ شوراها در واقع عبارت بوده است از رسیدن بههدفهای زیر:</div></td></tr>
</table>شانلیhttp://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&diff=29883&oldid=prevشانلی در ۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۱۸2012-02-16T02:18:52Z<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-right diff-editfont-monospace" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="fa">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">→ نسخهٔ قدیمیتر</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">نسخهٔ ۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۱۸</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l9" >سطر ۹:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">سطر ۹:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{در حال بازنگری}}</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{در حال بازنگری}}</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>در فوقالعادهٔ شماره <del class="diffchange diffchange-inline">6 </del>روزنامهٔ '''آرمان مستضعفین''' مورخ سهشنبه <del class="diffchange diffchange-inline">10 </del>مهر <del class="diffchange diffchange-inline">58، </del>که ارگان عقیدتی-سیاسی سازمانی است بهنام «سازمان رزمندگان پیشگام مستضعفین ایران»، مقالهٔ مفصلی تحت عنوان «شورا، پل انتقال قدرت از ارتجاع بهمردم در راه نابودی ریشههای امپریالیسم»نوشته شده است که بسیار خواندنی است. در این مقاله دربارهٔ مفهوم شورا چنین آمده است: شورا عبارت است از «بهمیدان کشاندن تودههای مردم برمبنای آگاهیشان از حقوق حقهشان در جهت مداخلهٔ مستقیم در سرنوشت خود و هدایت اجتماع در راستای تحقق حقوق حقهٔ تمامی افراد اجتماع»در این برداشت از شورا دو عنصر اساسی وجود دارد که عبارتند از: '''آگاهی افراد''' و '''دخالت مستقیم تودهها. ''' در دنبالهٔ مقاله عنصر دیگری که عبارت است از '''آیندهنگری''' بهعناصر قبلی اضافه شده است. باید گفت که آیندهنگری وجه دیگری از بیان همان عنصر آگاهی است. در واقع '''آگاهی''' را بهدو سطح تعبیر کردهاند: یکی در سطح شناخت '''وضعیت''' موجود و دیگر شناخت '''تحولات آینده'''. نویسندگان مقاله بر این اساس، دربارهٔ استقرار نظام شورائی بحث کرده، نتیجه گرفتهاند که برای تشکیل شوراهای ایالتی «ابتدا میبایست زمینههای ذهنی مردمی شدن آن را با ارتقاء سطح آگاهی عمومی از طریق نیروهای مترقی فراهم ساخت...». و در همین جهت فکری پیشنهاد کردهاند که زمینهٔ استقرار نظام شورائی با تکیه بهپیشگامان مردمی در بین قشرهای بالنسبه آگاهتر مانند تحصیل کردهها، معلمین و فرهنگیان، دانشآموزان، کارگران کارخانهها، کسبهٔ خردهپا و قشرهای پائین بازار، فراهم آید و حتی گفتهاند که تشکیل شوراهای ایالتی میباید «از محیط و مجامع کارگری، نظامی، فرهنگی، آموزشی، دانشگاهی، بازاری، و...»شروع شود.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>در فوقالعادهٔ شماره <ins class="diffchange diffchange-inline">۶ </ins>روزنامهٔ '''آرمان مستضعفین''' مورخ سهشنبه <ins class="diffchange diffchange-inline">۱۰ </ins>مهر <ins class="diffchange diffchange-inline">۵۸، </ins>که ارگان عقیدتی-سیاسی سازمانی است بهنام «سازمان رزمندگان پیشگام مستضعفین ایران»، مقالهٔ مفصلی تحت عنوان «شورا، پل انتقال قدرت از ارتجاع بهمردم در راه نابودی ریشههای امپریالیسم»نوشته شده است که بسیار خواندنی است. در این مقاله دربارهٔ مفهوم شورا چنین آمده است: شورا عبارت است از «بهمیدان کشاندن تودههای مردم برمبنای آگاهیشان از حقوق حقهشان در جهت مداخلهٔ مستقیم در سرنوشت خود و هدایت اجتماع در راستای تحقق حقوق حقهٔ تمامی افراد اجتماع»در این برداشت از شورا دو عنصر اساسی وجود دارد که عبارتند از: '''آگاهی افراد''' و '''دخالت مستقیم تودهها. ''' در دنبالهٔ مقاله عنصر دیگری که عبارت است از '''آیندهنگری''' بهعناصر قبلی اضافه شده است. باید گفت که آیندهنگری وجه دیگری از بیان همان عنصر آگاهی است. در واقع '''آگاهی''' را بهدو سطح تعبیر کردهاند: یکی در سطح شناخت '''وضعیت''' موجود و دیگر شناخت '''تحولات آینده'''. نویسندگان مقاله بر این اساس، دربارهٔ استقرار نظام شورائی بحث کرده، نتیجه گرفتهاند که برای تشکیل شوراهای ایالتی «ابتدا میبایست زمینههای ذهنی مردمی شدن آن را با ارتقاء سطح آگاهی عمومی از طریق نیروهای مترقی فراهم ساخت...». و در همین جهت فکری پیشنهاد کردهاند که زمینهٔ استقرار نظام شورائی با تکیه بهپیشگامان مردمی در بین قشرهای بالنسبه آگاهتر مانند تحصیل کردهها، معلمین و فرهنگیان، دانشآموزان، کارگران کارخانهها، کسبهٔ خردهپا و قشرهای پائین بازار، فراهم آید و حتی گفتهاند که تشکیل شوراهای ایالتی میباید «از محیط و مجامع کارگری، نظامی، فرهنگی، آموزشی، دانشگاهی، بازاری، و...»شروع شود.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>در مورد وظائف '''شوراهای ایالتی''' به: «احداث راههای ارتباطی، پل، سد،... مبارزه با بیکاری، ایجاد کار در رابطه با کل استان از طریق تشکیل تأسیسات صنعتی، بهبود وسائل رفاهی، بهداشتی از قبیل تأمین مسکن، ایجاد بیمارستان، و بهبود امورات قضائی از قبیل رسیدگی بهدادگاهها و غیره...» اشاره کردهاند. نویسندگان مقاله برای شوراهای ایالتی در قبال '''شوراهای ولایتی''' و '''شوراهای صنفی''' نیز وظائفی پذیرفتهاند. در قبال شوراهای ولایتی: «اختصاص بودجهٔ کافی جهت اجرای برنامهها و طرحهای پیشنهادی شوراهای ولایتی مبنی بر رسیدگی بهامور روستاها و...» و در قبال شوراهای صنفی: وظائفی اساسی دارند زیرا خود شورای ایالتی مرکب است از نمایندگان صنفها و شوراهای صنفی که خود اینها از نمایندگان شوراهای مؤسسهها و واحدها تشکیل میشوند.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>در مورد وظائف '''شوراهای ایالتی''' به: «احداث راههای ارتباطی، پل، سد،... مبارزه با بیکاری، ایجاد کار در رابطه با کل استان از طریق تشکیل تأسیسات صنعتی، بهبود وسائل رفاهی، بهداشتی از قبیل تأمین مسکن، ایجاد بیمارستان، و بهبود امورات قضائی از قبیل رسیدگی بهدادگاهها و غیره...» اشاره کردهاند. نویسندگان مقاله برای شوراهای ایالتی در قبال '''شوراهای ولایتی''' و '''شوراهای صنفی''' نیز وظائفی پذیرفتهاند. در قبال شوراهای ولایتی: «اختصاص بودجهٔ کافی جهت اجرای برنامهها و طرحهای پیشنهادی شوراهای ولایتی مبنی بر رسیدگی بهامور روستاها و...» و در قبال شوراهای صنفی: وظائفی اساسی دارند زیرا خود شورای ایالتی مرکب است از نمایندگان صنفها و شوراهای صنفی که خود اینها از نمایندگان شوراهای مؤسسهها و واحدها تشکیل میشوند.</div></td></tr>
</table>شانلیhttp://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&diff=29882&oldid=prevشانلی در ۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۱۷2012-02-16T02:17:37Z<p></p>
<a href="http://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&diff=29882&oldid=29879">نمایش تغییرات</a>شانلیhttp://irpress.org/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C&diff=29879&oldid=prevشانلی در ۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۰:۴۴2012-02-16T00:44:19Z<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-right diff-editfont-monospace" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="fa">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">→ نسخهٔ قدیمیتر</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">نسخهٔ ۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۰:۴۴</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l7" >سطر ۷:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">سطر ۷:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Image:14-084.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۱۴ صفحه ۸۴|کتاب جمعه سال اول شماره ۱۴ صفحه ۸۴]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Image:14-084.jpg|thumb|alt= کتاب جمعه سال اول شماره ۱۴ صفحه ۸۴|کتاب جمعه سال اول شماره ۱۴ صفحه ۸۴]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{بازنگری}}</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{<ins class="diffchange diffchange-inline">در حال </ins>بازنگری}}</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>در فوقالعادهٔ شماره 6 روزنامهٔ '''آرمان مستضعفین''' مورخ سهشنبه 10 مهر 58، که ارگان عقیدتی-سیاسی سازمانی است بهنام «سازمان رزمندگان پیشگام مستضعفین ایران»، مقالهٔ مفصلی تحت عنوان «شورا، پل انتقال قدرت از ارتجاع بهمردم در راه نابودی ریشههای امپریالیسم»نوشته شده است که بسیار خواندنی است. در این مقاله دربارهٔ مفهوم شورا چنین آمده است: شورا عبارت است از «بهمیدان کشاندن تودههای مردم برمبنای آگاهیشان از حقوق حقهشان در جهت مداخلهٔ مستقیم در سرنوشت خود و هدایت اجتماع در راستای تحقق حقوق حقهٔ تمامی افراد اجتماع»در این برداشت از شورا دو عنصر اساسی وجود دارد که عبارتند از: '''آگاهی افراد''' و '''دخالت مستقیم تودهها. ''' در دنبالهٔ مقاله عنصر دیگری که عبارت است از '''آیندهنگری''' بهعناصر قبلی اضافه شده است. باید گفت که آیندهنگری وجه دیگری از بیان همان عنصر آگاهی است. در واقع '''آگاهی''' را بهدو سطح تعبیر کردهاند: یکی در سطح شناخت '''وضعیت''' موجود و دیگر شناخت '''تحولات آینده'''. نویسندگان مقاله بر این اساس، دربارهٔ استقرار نظام شورائی بحث کرده، نتیجه گرفتهاند که برای تشکیل شوراهای ایالتی «ابتدا میبایست زمینههای ذهنی مردمی شدن آن را با ارتقاء سطح آمادگی عمومی از طریق نیروهای مترقی فراهم ساخت...». و در همین جهت فکری پیشنهاد کردهاند که زمینهٔ استقرار نظام شورائی با تکیه بهپیشگامان مردمی در بین قشرهای بالنسبه آگاهتر مانند تحصیل کردهها، معلمین و فرهنگیان، دانشآموزان، کارگران کارخانهها، کسبهٔ خردهپا و قشرهای پائین بازار، فراهم آید و حتی گفتهاند که تشکیل شوراهای ایالتی میباید «از محیط و مجامع کارگری، نظامی، فرهنگی، آموزشی، دانشگاهی، بازاری، و...»شروع شود.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>در فوقالعادهٔ شماره 6 روزنامهٔ '''آرمان مستضعفین''' مورخ سهشنبه 10 مهر 58، که ارگان عقیدتی-سیاسی سازمانی است بهنام «سازمان رزمندگان پیشگام مستضعفین ایران»، مقالهٔ مفصلی تحت عنوان «شورا، پل انتقال قدرت از ارتجاع بهمردم در راه نابودی ریشههای امپریالیسم»نوشته شده است که بسیار خواندنی است. در این مقاله دربارهٔ مفهوم شورا چنین آمده است: شورا عبارت است از «بهمیدان کشاندن تودههای مردم برمبنای آگاهیشان از حقوق حقهشان در جهت مداخلهٔ مستقیم در سرنوشت خود و هدایت اجتماع در راستای تحقق حقوق حقهٔ تمامی افراد اجتماع»در این برداشت از شورا دو عنصر اساسی وجود دارد که عبارتند از: '''آگاهی افراد''' و '''دخالت مستقیم تودهها. ''' در دنبالهٔ مقاله عنصر دیگری که عبارت است از '''آیندهنگری''' بهعناصر قبلی اضافه شده است. باید گفت که آیندهنگری وجه دیگری از بیان همان عنصر آگاهی است. در واقع '''آگاهی''' را بهدو سطح تعبیر کردهاند: یکی در سطح شناخت '''وضعیت''' موجود و دیگر شناخت '''تحولات آینده'''. نویسندگان مقاله بر این اساس، دربارهٔ استقرار نظام شورائی بحث کرده، نتیجه گرفتهاند که برای تشکیل شوراهای ایالتی «ابتدا میبایست زمینههای ذهنی مردمی شدن آن را با ارتقاء سطح آمادگی عمومی از طریق نیروهای مترقی فراهم ساخت...». و در همین جهت فکری پیشنهاد کردهاند که زمینهٔ استقرار نظام شورائی با تکیه بهپیشگامان مردمی در بین قشرهای بالنسبه آگاهتر مانند تحصیل کردهها، معلمین و فرهنگیان، دانشآموزان، کارگران کارخانهها، کسبهٔ خردهپا و قشرهای پائین بازار، فراهم آید و حتی گفتهاند که تشکیل شوراهای ایالتی میباید «از محیط و مجامع کارگری، نظامی، فرهنگی، آموزشی، دانشگاهی، بازاری، و...»شروع شود.</div></td></tr>
</table>شانلی